Öppna kategorin

HVO Diesel

102 inlägg 70456 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Robertberg  
#418823 Kse - Sfos ständige vätskeprovare i extremt extrem kyla.

Elmia
Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418832 Den är väl baserad på avfall och rester, så det krävs nog lite tänk för att få upp volym på ett hållbart sätt.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Kse  
#418847
Robertberg skrev:Kse - Sfos ständige vätskeprovare i extremt extrem kyla.

Förhoppningsvis inte. :grin: @Robertberg

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

axwell  
#418875 Beträffande låga temperaturer.
Det här kände jag inte till om HVO-Dieseln

https://www.st.nu/skapa-konto/landshovd ... g-i-kragen

Landshövdingen står på sig.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

totte  
#418902 Tråkigt nog får vi inte del av det enär de flesta av oss inte har något plus-abonnemang på Sundsvalls tidning.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418907 Läste på nätet att både Citroën och Peugeot har godkänt personbilarna för användning av HVO100 nu.. kommer dock inte ihåg vart det stod så kan ej länka..

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

axwell  
#418937
totte skrev:Tråkigt nog får vi inte del av det enär de flesta av oss inte har något plus-abonnemang på Sundsvalls tidning.


Ajdå, jag som brukar reta mig på fejan. :oops:

Jag har skannat texten men just nu vill inte SF och min dator överföra bilder.
Det händer ibland, försöker på nytt senare.

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

axwell  
#418947 Tyvärr, Firefox spärrar med "filöverföringen svarar inte", dagens uppdatering kan vara orsaken.

Landshövdingen Gunnar Holmgren tankar HVO i tjänstevolvon och Volvo Cars gillar inte det.

Problemet med HVO-100 skall vara att den har en lägre förbränningstemperatur än annan biodiesel.
Det skulle då finnas risk för att det bildas skadliga beläggningar i motorernas insprutningssystem, ventilsäten och kolvringar, enl. servicemarknadschef Gunnar Berggren.
Om garantin gäller; från fall till fall.

Landshövdingen lovar att betala ur egen ficka om garantin inte skulle gälla. Han menar att PSA med Citroën och Peugeot liksom Volvo lastvagnar har godkänt HVO.

Jag antar att det är lyxig modell av S90.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Vesslan2  
#420815 Hej intressant disskusion ni har dragit igång.

HVO är som ni skriver ett dieselbränsle som bara bidrar till det korta CO2 krettsloppet.
Intressant att läsa om er som har hinkat i HVO i gamla motorer då en eftertanke med HOV kan vara att gamla motorer kan behöva tillsatsämnen i bränslet för att smörja interna komponenter i bränslesystemet.
HVO är fritt från syre vilket gör att det inte börja växa i tanken. Bränslet har en kortare kolkedja med en högre andel väte vilket göra att det har lägre densitet än MK1 men trots det högre energiinnehåll. Detta bidrar ochså till det höga cetantalet på ca 75 dock inte helt optimalt för bensin vilket ger ett lägre oktantal (har inte koll på det då det inte är relevant).
Bränslet brinner på så vis snabbt ock lätt vilket göra att sot avgaserna minskar vilket ni kan se på filterna som är något mindre sotiga och mindre kleggiga. Däremot så behövs fortfarande AdBlue för att bekämpa NOx.
Det som Gunnar nämner är ren skitsnack då allt som jag redan har skrivit minskar avlagringar inne i motorn men ta det som hans personliga åsikt.
Att köra med HVO som bränsle har ur det enskilda fordonets påverkan nästan enbart positiva effekter.
Det finns biobränslen som man kan lägga till i HVO för att rena avgaserna ytterligare men där finns det inge produktionsapparat på plats ännu, men potential finns.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Fredrik Reuter  
#431398 HVO går starkt just nu. Svebio rapporterar att HVO nu gått om rapsdiesel i försäljning.

http://www.mynewsdesk.com/se/svebio/pre ... el-1750616

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431433 Suttit o letat var man kan hitta HVO närmast men det ser dåligt ut i Skaraborg. Tråkigt, hade gärna provat i traktorn

Magnus M

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Robertberg  
#431825 Dagens Land Lantbruk

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).