Öppna kategorin

Dagens tips.

241 inlägg 84779 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

T Landström  
#361844 Är inte så mycket som ska slås....1-1,5 ha kanske... Dom mesta maskinerna har vi kvar...

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

hlb  
#361847 På det bara. Det är viktigt att behålla kulturlandskapet. Har du inte några stadsbor i släkten som kan kröka rygg?

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

T Landström  
#361850 Mja...inte så många som är kopplade till denna gården... Är nog bara jag som är intresserad av göra något sånt... Får väl aktivera farsgubben lite :)

Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

Hema  
#361917
hlb skrev:Går ganska lätt att sälja som hästfoder i dag (300:-/bal). Om man vill köra hö krävs helst egna maskiner, för att kunna passa på när det är bra väder. Slåtterkross, vändare, strängare, rundbalspress och skulltork är dock en halvmiljonsinvestering. Jag kör 500 balar åt mig själv per år , men blir inte rik på detta. Att se välklippta åkrar i landskapet till midsommar är en lisa för själen. Mina köttdjur med kalvar betar andraskörden och finns i väldigt många fotoalbum i Köpenhamn och Hamburg.

Du har ingen bild att själv bidra med? :)

Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

Robertberg  
#363055 Dagens tips! När du glömt pannlampa men ändå prompt vill meka.

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

hlb  
#363078 Hema, jag hittar inga bra digitala bilder. Denna bilden är tagen från taket på gamla stallbyggnaden, när jag renoverade lufttrumman. Som du ser blir det inte förbuskat om man har sådana gräsklippare i NS-områdena.

Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

Hema  
#363183 Då får den helt enkelt duga. :)

Man kan tycka vad man vill, men jag blir allt sugen på sommar, när man ser sådana bilder. Det som tröstar för stunden är att vi iaf går mot ljusare tider. :)

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

Erre  
#363369 Lurade igång den gamla 650'n idag. -11 grader. Ingen motorvärmare.

Tog bort luftfiltert och körde med Varmluftspistol i några minuter.
Succé.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Dagens tips.

Blivande snickare  
#363383
Erre skrev:Tog bort luftfiltert och körde med Varmluftspistol i några minuter.
Succé.

Smart!

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

Erre  
#363386 Är man Åsa nisse reparatör så är man! :mrgreen: :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

hlb  
#363391 Snarare dieseldoktorn, Erre.

Avatar Fallback

Re: Sv: Dagens tips.

Blivande snickare  
#363421
hlb skrev:Snarare dieseldoktorn, Erre.

:lol: :lol:
Där har den gode Erik nåt att lägga till på visitkortet! :D

Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

tallen100  
#363494
Erre skrev:Är man Åsa nisse reparatör så är man! :mrgreen: :mrgreen:

Sitter det inte ett glödstift i insuget på 650in?
Saknas ström till varmluftpistolen, så funkar det bra med en kontrollerad brasa/burk eller gryta med glödande kol under tråget :smile: Har även använt en brinnande trasa i luftburken någon gång :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

Erre  
#363497 Jo det sitter ett förvärmningselement i insuget.
Men på denna gamla risten funkar inte mycket. Skulle behöva dra om elen på den. Men nu pratas det om en annan traktor till niaben å annat så jag tror inte jag lägger så mycket krut på att fixa denna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

tallen100  
#363506 Ja elen brukar bli bortglömd, så länge man har ström till startmotorn och halvdålig laddning så är man hyfsat nöjd :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).