Öppna kategorin

Om inte annat, ut i skogen me dom!

4 inlägg 2105 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Om inte annat, ut i skogen me dom!

bgl  
#345954 Förr skickades straffångar och missanpassade tonårspojkar ut i skogen för att arbeta och möjligen lära sig hyfs.
Nu ska nyanlända migranter enligt Stefan Löfven utsättas för detta!
Att skogsarbete i allt högre grad är baserat på utbildning, kunskap och erfarenhet liksom i princip alla yrken idag verkar ha gått Statsministern förbi.
För drygt 11 år sen startades ett liknande projekt hos dåvarande Skogsvårdsstyrelsen. Har det redovisats något samlat resultat från det försöket?
Jag har det tveksamma 'nöjet' att vara markvärd för ett av arbetslagen som skapades den gången. Av hänsyn till de som var med kan jag inte lämna några detaljer, men resultatet var avskräckande. Slutade med att SVS fick köpa in proffsfolk och iordningställa efter bästa förmåga det som vållats!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Om inte annat, ut i skogen me dom!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345955 Jo, det är ju fördomen om att duger man inte till något annat, så kan man i alla fall jobba i skogen. Känns i och för sig tryggt för mig. :)

Men att få folk till att plantera borde man i alla fall fixa. Med bra övervakning, förstås.

Avatar Fallback

Re: Om inte annat, ut i skogen me dom!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345975 Antar att det är Gröna jobb" som bgl syftar på. Har också något avskräckande exempel från det projektet. Men ingen skugga över de stackarna som skulle göra jobbet. Det skrämmande var arbetsledarna inkompetens samt tjänstemän från SVS som rantade runt utan att ha en susning om praktiskt skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Om inte annat, ut i skogen me dom!

bgl  
#345978 "Men ingen skugga över de stackarna som skulle göra jobbet" citat från 'Skogsolas" kommentar.
Perfekt formulerat!!
I mitt fall slutade det tyvärr med akut behov av vård för både kroppen och själen för vissa deltagare.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).