lör 16 maj 2015, 12:15#329934
Hema skrev:En annan aspekt, om du väljer att avstå, men så visar sig att 5G inte lever upp till förväntningarna, vad kommer då indragningen av fiber kosta?
Hej,
Ja, här är ju pudelns kärna.

För om man vänder på det så är det två oanvända glasfibertåtar för 18.000.-
Men det är som med detta som med många saker, man får satsa på det man tror på och magkänslan, dessutom vilka förutsättningar som finns.
Missförstå mig alltså rätt. Hade jag bott där det var dålig täckning och ej i "staden" så kan fiber vara den i särklass bästa investeringen. Men nu är det två hötappar för mig och valet ska snart göras.
Det som talar emot mina trådlösa idéer är att främst Telia inte valt att börja fasa ut LTE-A, alltså "äkta 4G" än. Det har gjorts i många länder och då är det alltså teoretiskt 300Mbit/s som gäller i dagens befintliga nät (obs, alltså inte 5G). Telia säger att de nu lägger alla investeringar på att bygga ut för bättre täckning och det kan ju vara en mer långsiktig strategi. När de byggt ut för bättre täckning kanske det bara är mjukvara för att uppgradera till LTE-A.
Och det som får mig att vackla är jag tror att 5G kommer få stort genomslag i och med IoT, Internet of Things och IPV6.
Det kanske är först 10 år fram i tiden, men ändå. Alla prylar som kan kopplas upp får då en helt egen IP-adress och kopplas upp mot nätet i kanske teoretiskt Gigabit nätverk.
Då bygger en stor del av det att det ska vara mobilt (bilar etc) och det kommer tvinga leverantörerna att vara bra på mobila uppkopplingar.
Men som sagt, ta inte min text här ovan som något negativt om fiber, det största för mig kanske inte ens är en ev felinvestering á 18kkr, utan hur vår uppkopplade framtid kommer se ut!
Ang SVT´s reportage
#ettsverige så måste jag bara lägga till att det blir lite missvisande att de blandar både bredbandsuppkoppling med SMS-täckning, det är ju egentligen två saker och för företaget utanför Borås så hade det troligtvis räckt med en investering under 10.000 för att lösa personalens problem att inte kunna prata i mobilen och skicka SMS, en yttre antenn och en repeater, ex en sådan här lösning:
http://www.induohome.com/telefoni-fax-v ... rator.html
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!