Har under en tid begrundat tankarna i ämnet "starta eget". Är det någon vinning i att köpa en skotare, mellanmodell som man ja köra lite allround med? Eller ska man köpa skördare rakt av? Jag har inte kollat upp något större ang kalkyler, siffror, osv osv. Bara hört siffror som snitt förbrukning av diesel på skotare ligger närmare 12 liter i timmen.. En skotare kräver minst 14000 kubik virke om året för att gå runt...men inget jag har någon förankring i ännu. Jag har spånat lite allmänt mest och frågat diverse bolag om behov, kontrakt osv. För att ens se om det finns intresse och en marknad. Jag har även funderat på hur framtiden och behovet ser ut för en maskinmonterad flishugg, någon som har erfarenhet av detta? Tankarna kretsar mest runt en skotare , och kanske på sikt en grävmaskin, verkar kunna finnas behov av en grävare i mellanklass som kan röja diken, bryta mindre vägar/vändplaner osv. I dagens läge kör jag timmerbil, varit resemontör, kört krossverk och diverse annat. Så att det kommer kosta pengar och inte vara en dans på rosor jämt har jag en god insikt i . Men lusten att slita åt sej själv och rå över sina egna saker har ständigt gnagt i skallen. Så ja... Tips och tricks mottages gärna av er som är drivna i ämnet
![Happy :-)](./images/smilies/1.gif)
Fredrik.
Alias Baronen