Öppna kategorin

3 stora ekar

35 inlägg 16628 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

3 stora ekar

Fröken Skog  
#295188 Hej!
Jag har en granne som är intresserad av att fälla 3st gamla ekar som står på min mark, granne med hans tomt.
Är dålig på att uppskatta höjden på träden men de är STORA!

Känns egentligen väldigt tråkigt att ta ner så gamla, fina träd så har ännu inte bestämt mig för vad som ska göras.

Grannen menar på att "dom kan inte vara så dyra".... Är det någon som har tips och idéer om vad ett "kompispris" på 3 stora ekar kan tänkas vara?

Tack på förhand :)



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: 3 stora ekar

stektlök  
#295192 Det var juh nyss rättegång om några granar eller var det tallar. De uppskattades till långt över 100 lax tror jag. Gamla ekar.... huggas ner... rimmar dåligt tycker jag.
Om de nu börjar bli ordentligt stora så är det väl kanske 100 års växtlighet du sätter sågen i. Tänk dig för.
Jag har mkt träd runt min trädgård och är väldigt försiktig och eftertänksam innan jag startar sågen. Det tar lång tid innan trädet står där igen om du ångrar dig.

Användarvisningsbild

Re: 3 stora ekar

sundelius  
#295194 Varför vill grannen ta ner dom?

Avatar Fallback

Re: 3 stora ekar

Fröken Skog  
#295195 Jag tänker precis som du, är inte glad över att såga ner! Tack för ditt svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: 3 stora ekar

Fröken Skog  
#295196 Sundelius:
Han säger att han är rädd att dom ska blåsa ner på hans tomt, men jag anar att han även är ute efter virke och en ljusare trädgård.

   TS
Avatar Fallback

Re: 3 stora ekar

zebylon  
#295197 Varför vill din granne ha bort ekarna? Orsakar dom olägenhet för honom?

Användarvisningsbild

Re: 3 stora ekar

sundelius  
#295199 Hans tomt 😡 Är det inte han hus så låt dom vara

Användarvisningsbild

Re: 3 stora ekar

sundelius  
#295200 Förtydligande: Hans hus som är i fara menar jag

Avatar Fallback

Re: 3 stora ekar

Fröken Skog  
#295203 Sundelius:
Han säger att han är rädd även för det men ekarna ser inte på något sätt dåliga ut... Tufft läge!

   TS
Avatar Fallback

Re: 3 stora ekar

Blivande snickare  
#295209 Låt dom stå där dom är. Gamla ekar utan döda kvistar når oftast finfint. Dessutom är dom ju vackra att titta på.
Grannen ute efter ljus å virke skriver du. Låter inte särskilt seriöst av grannen att fälla dina träd och sedan dessutom ta virket! :surp:
Nej ge inte lillfingret åt fan för då tar han hela armen! :surp:

Avatar Fallback

Re: 3 stora ekar

Fröken Skog  
#295214 Blivande snickaren:
Mycket vackra att titta på!

Tack för alla tips o synpunkter!
Ska sova på saken men tror jag bestämt mig, träden blir kvar :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: 3 stora ekar

T Landström  
#295216 Låt dom stå...!!!

Användarvisningsbild

Re: 3 stora ekar

hayabusa 08  
#295220 Är ju som många säger här.
Står träden på din tomt så är det ju du som äger dom, du bestämmer vad som ska göras med dom!

Att hugga ner stora sparbanksekar är oåterkaligt, tar flera hundra år innan ny blir så stora.
Va rädd om dom

Är det stora grenar långt ner? kan ju kapa ner ngr grenar för att släppa fram lite ljus till din granne.

Är grannen rädd att träden ska blåsa ner, ta dit någon aborist eller trädvårdare som kan kolla om träden är friska eller inte.

Stora fristående och friska ekar klarade av orkanen Gudrun här så det krävs MYCKET innan dom trillar.

Användarvisningsbild

Re: 3 stora ekar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295222 Bilder vore skoj, annars säger jag fäll dem.

Avatar Fallback

Re: 3 stora ekar

skogshasse  
#295223
Fröken Skog skrev:Hej!
Jag har en granne som är intresserad av att fälla 3st gamla ekar som står på min mark, granne med hans tomt.
Är dålig på att uppskatta höjden på träden men de är STORA!

Känns egentligen väldigt tråkigt att ta ner så gamla, fina träd så har ännu inte bestämt mig för vad som ska göras.

Grannen menar på att "dom kan inte vara så dyra".... Är det någon som har tips och idéer om vad ett "kompispris" på 3 stora ekar kan tänkas vara?

Tack på förhand :)


har du någon bild på dom

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).