Öppna kategorin

Hur mycket ska ni hugga i vinter???

145 inlägg 48062 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317824 Du skriver m3sk, är det så volymen anges på stämplad post?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Trånshult  
#319721 Ja, de stämplade träden är uträknade i m3sk, men det finns även en beräkning av hur många fub. det blir och här var det 665,2 m3fub.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

granqvist  
#319770 Manuellgallrat 1,5 ha grövre gallringsskog under vintern, såsom planerat i höstas. Figuren (avdelningen) ej gallrad tidigare. Allt utom veden sålt som leveransvirke.

Utfall:
Grantimmer: ca 10 m3 fpb (ej inmätt än)
Björktimmer: 10 m3
Tallmassa: 10 m3
Granmassa: 34 m3
Björkmassa: 48 m3
Ved = Rötskadat, rottorrt, övrigt löv och långved björk 35 m3

Summa 147 m3 och tidsåtgång huggning enligt anteckningar 150 h g15. Skotning med Rottne Blondin torde ha legat på ca 5 m3 /h (jobbig terräng ställvis)

Fick skota grantimret ca 1,5 km till menförestålig väg eftersom virkesförmedlaren inte hade kvot kvar för vintermånader. Det övriga ligger längs min vinterväg.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319781 1 fpb/h är bra!

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

granqvist  
#319791 Tackar Mangan. Fysiken kändes ok ända från början. Och uppkörd björk är enklare att manuellhugga än risiga granar.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Blivande snickare  
#319864 Raskt jobbat granqvist! :smile:
Vem säljer du åt?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

granqvist  
#319872 Tecknat fullmakt åt Södra Skogsreviret. Tror dom skrev ML (=Metsäliitto) på de här vältorna.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319898
Trånshult skrev:Ja, de stämplade träden är uträknade i m3sk, men det finns även en beräkning av hur många fub. det blir och här var det 665,2 m3fub.


Om jag räknat rätt blir det då ca 557kr /m3 fub?
Är detta vad du får / fick i plånboken? Inga avdrag för huggkostnader eller så??

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

machonisti  
#319989
granqvist skrev:Manuellgallrat 1,5 ha grövre gallringsskog under vintern, såsom planerat i höstas. Figuren (avdelningen) ej gallrad tidigare. Allt utom veden sålt som leveransvirke.

Utfall:
Grantimmer: ca 10 m3 fpb (ej inmätt än)
Björktimmer: 10 m3
Tallmassa: 10 m3
Granmassa: 34 m3
Björkmassa: 48 m3
Ved = Rötskadat, rottorrt, övrigt löv och långved björk 35 m3

Summa 147 m3 och tidsåtgång huggning enligt anteckningar 150 h g15. Skotning med Rottne Blondin torde ha legat på ca 5 m3 /h (jobbig terräng ställvis)

Fick skota grantimret ca 1,5 km till menförestålig väg eftersom virkesförmedlaren inte hade kvot kvar för vintermånader. Det övriga ligger längs min vinterväg.

Bra jobbat, grankvist!

Påminner om figuren som jag arbetat med, fick så lite timmer så det sågar jag upp åt mig själv. Fick bara runt 30 stockar av varierande trädslag så det löns inte ens att sälja, blir bara en massa avdrag.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319991 Dags att summera: Drygt 3000 m3fub vara knappt hälften gallring.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Trånshult  
#320001 Försäljning av rotpost innebär ju att det man får är netto och det åker direkt ner i lädret innan
skatten kommer, men det är en senare historia.
Vad köparen tar ut för sortiment o s v är hans ensak liksom vilka huggningskostnader han kan
pruta till sig. För min del är det bara att invänta att allt skall huggas och köras för att sedan
börja markbereda och plantera.
Minst bekymmer tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320128 Några frågor, Trånshult!
* Hur fick du tag i 15 presumtiva köpare?
* Vem stämplade,och vad kostade det?
* Skrev du in några direktiv angående hur och var de fick köra i skogen och på vägarna i kontraktet? Typ ej under tjällossning, vinteravverkat etc?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Trånshult  
#320277 Med Google kan man få fram mycket och i Småland har vi ju ännu kvar lite sågverk av skiftande storlek och dem jag skickade till ligger väl inom en radie på 10 mil och det verkar ju inte som om
transportsträckorna spelar så stor roll här, trots att jag tycker kostnaderna måste bli ganska stora.
Det är Hushållningssällskapet som står för stämplingen och den som gjorde den heter Ingemar Lennartsson och har tidigare varit anställd hos "skogsförstörelsen". Nu har han uppdrag som sagt genom HS, sköter skogen hos Hultsfreds och Oskarshamns kommuner och till råga på allt är han
politiker ( KD)
Det är bärig mark m u a ett mindre område där direktivet är att det skall risas vid körning. Två basvägar är stämplade fram till skogsväg (till brukningscentrum) och därifrån är det c:a 100 resp
200 m till avlägg och landsväg. Jag satte därför inte några speciella villkor för huggning och körning. De här 200 m räknar jag kallt med att få göra i ordning, men det är inga större pengar
och hade ändå varit nödvändigt för att få en bättre standard.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

husqvarna_med_sthil  
#346127 Detta år blir det inte någon huggning alls, förutom något lass ved på vårkanten. Däremot blir det en bortlejd avverkning och det får räcka för i år. Röja ska jag iaf göra, blir som aldrig slut på det :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

80-90  
#346140 ingen slutaverkning i vinter ,men ca 500 m gallring.. å själv ska jag ta rätt på ca 100 vindfall å hugga ved..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).