Öppna kategorin

Omarrondering Dalarna

6 inlägg 5899 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Omarrondering Dalarna

Oden  
#287986 Hej!
Nu gäller detta inte mig utan en kär vän!

Vilka rättigheter har man vid omarrondering?
Vännen har ett obebyggt skifte på ca 30 ha i Leksand. IOM massor med mindre skiften vill Lantmäteriet slå ihop mindre skiften till mer sammanhängande. Skiftet som min vän har ligger väl samlat. Dessutom vid stor väg och med ev möjlighet att kunna stycka av till tomter vid senare tillfälle fastän det inte är aktuellt för stunden!

Vännen är inte speciellt road av att förlora sin ärvda mark...

Vilka möjligheter finns det att förhala/överklaga?
Har inte all info ang detta ärende men kan återkomma med mer info om så önskas!

Mkt tacksam för tips!

För övrigt minst sagt upprörd över att små människor fortfarande kan köras över när Vinstintressen tar över!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Omarrondering Dalarna

alias  
#287987
Oden skrev:Hej!
Nu gäller detta inte mig utan en kär vän!

Vilka rättigheter har man vid omarrondering?
Vännen har ett obebyggt skifte på ca 30 ha i Leksand. IOM massor med mindre skiften vill Lantmäteriet slå ihop mindre skiften till mer sammanhängande. Skiftet som min vän har ligger väl samlat. Dessutom vid stor väg och med ev möjlighet att kunna stycka av till tomter vid senare tillfälle fastän det inte är aktuellt för stunden!

Vännen är inte speciellt road av att förlora sin ärvda mark...

Vilka möjligheter finns det att förhala/överklaga?
Har inte all info ang detta ärende men kan återkomma med mer info om så önskas!

Mkt tacksam för tips!

För övrigt minst sagt upprörd över att små människor fortfarande kan köras över när Vinstintressen tar över!


Kan inte det här med omarrondering specifikt, men normalt sett vid intrång för infrastruktur m.m. så är det gällande markanvändning som man värderar marken utifrån.
Med andra ord är det mycket svårt att framgångsrikt hävda att man "har tänkt" stycka av tomter eller öppna en grus/bergtäkt och få ersättning för detta. Nu kanske gången i ärendehanteringen är annorlunda om fastigheterna helt får nya placeringar.

Jag skulle inte vilja byta plats med lantmätarna som håller i omarronderingarna, de lär nog inte ha en helt enkel eller rolig uppgift på sitt bord.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Omarrondering Dalarna

jevi0002  
#288573 Har beslutet vunnit lagakraft så har han svårt att dra sig ur. om han inte sedan tidigare har en väl arronderad mark. så jag skulle rekommendera att samarbeta med lantmäteriet så att allt går fortare och då blir de bättre för alla.

Avatar Fallback

Re: Omarrondering Dalarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288577 Vinstintressen? Vad menar du? Omarrondering/skifte har hållit på i flera hundra år, alltid pådrivit av staten för att förbättra möjligheterna till användning av marken.

http://www.lantmateriet.se/sv/Fastighet ... rondering/

Användarvisningsbild

Re: Omarrondering Dalarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368418 Mer rationellt med omarrondering http://www.skogsaktuellt.se/artikel/494 ... ering.html

Fortfarande småplättar, men betydligt bättre http://www.skogsaktuellt.se/artikel/494 ... attre.html
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Omarrondering Dalarna

weldion  
#376311 Alla skogsägare har fått lämna önskemål om den skogen de äger. En del har valt att byta bort något skifte mot ett annat osv.
Stämningen på mötena som har varit har inte varit den bästa jämt. På något möte så har till och med polisen närvarit. Personer som har hållit i omaronderingen har hoppat av på grund av hot. Så minst sagt känsligt har det varit.
Samtidigt så har det kommit mycket positivt ur denna process. Rågångar har blivit röjda och uppmärkta, skogvägar har blivit upprustade gemensamt.
Det är jättetråkigt för de skogsägare som har kommit i kläm, det har jag all förståelse för.
Det som vi har upplevt vara det mest jobbiga för vår del, det är att de tog så lång tid innan det blev klart. Flera flera år av ovisshet hur skiftena skulle se ut efteråt.

Jag känner dock att hela processen lämnar ett positivt resultat efter genomförandet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).