Öppna kategorin

Husqvarna 435 utan ork

13 inlägg 8920 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 435 utan ork

Lasse på ön  
#287586 Köpte nyligen en 435 för fritidsbruk men den har inte ork att kapa ett träd, orkar bara kvista. Åkte direkt till butiken för justering av munstycken. De skruvade lite men provsågade inte och problemet fottsatte.
Nu påstår de att jag inte kört oljeblandat och att den skurit och jag måste köpa en ny!
Jag har bara kört en tank (oljeblandat) med sågen och bara kunnat kvista.
Kan den skära utan att det märks och kan man i så fall fottsätta köra?
Tacksam för alla råd/Lasse



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 utan ork

rikard_e  
#287596 Tycker du ska lämna in såget hos någon annan, eller någon mekaniker du känner om du är säker på att du kört oljeblandat.

Tycker det är konstigt att återförsäljare inte har tillgång att kunna såga med sina grejer.

Jag upplevde 435:an lite klen till fällning, men den ska duga gott till att kapa med iaf.

Vet inte om det är värt att köpa ny kolv och cylinder, vet inte priset på detta.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 utan ork

Brumsten  
#287644 Kräv pengarna tillbaka, gå till en annan handiare.
Du har köpt en skitsåg ur ett produktsortiment som inte har något berättigande.
Det finns för många skitsågar på marknaden idag.
Har varit på en mässa en gång för några år sedan och fått höra de mest löjliga förklaringar när det gäller modellfloran.
En såg var särskilt lämplig att köpa om man vid något tillfälle hade hjälp med vedsågning, en sk. medhjälparsåg,
bland det löjligaste jag hört under alla mina år med motorsågar,
det nytänkandet levererades av en representant från en stor inhemsk tillverkare av motorsågar som idag har
svårt att få ut sina produkter på marknaden utan sk. kampanjer.
Kampanjpris=sågens egentliga värde.
Rätta mej om jag har fel!
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 utan ork

Hema  
#287686
Brumsten skrev:Kräv pengarna tillbaka, gå till en annan handiare.
Du har köpt en skitsåg ur ett produktsortiment som inte har något berättigande.
Det finns för många skitsågar på marknaden idag.
Har varit på en mässa en gång för några år sedan och fått höra de mest löjliga förklaringar när det gäller modellfloran.
En såg var särskilt lämplig att köpa om man vid något tillfälle hade hjälp med vedsågning, en sk. medhjälparsåg,
bland det löjligaste jag hört under alla mina år med motorsågar,
det nytänkandet levererades av en representant från en stor inhemsk tillverkare av motorsågar som idag har
svårt att få ut sina produkter på marknaden utan sk. kampanjer.
Kampanjpris=sågens egentliga värde.
Rätta mej om jag har fel!
Ha de.

Jag har svårt att se något som berättigar antalet "hobbysågar", samt att måla om en annan såg i sina färger. Dock finns det som tur är några fina pärlor trots allt, men en naturlig pärla i programfloran lyser med sin frånvaro.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 utan ork

Lasse på ön  
#287820 Tack för era synpunkter och goda råd. Det får bli en nytt besök hos försäljaren, en auktoriserad Husqvarnabutik, och reklamera sågen...
Ta den till en annan verkstad om de inte vill fixa den eller ta tillbaka den
Lasse

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 utan ork

hydromac  
#835615 Köp aldrig en Husqvarna 435ll e serie. Köpte en för 10 år sedan och den har inte fungerat en timme än trots 7 besök hos återförsäljaren. Sista gången fick jag svar att dom är inte bättre och den återförsäljaren har slutar sälja dom men nåt erbjudande till ny såg har jag inte fått på garanti. Klarar inte ens att kapa en kvist. Fy fan vilket skit.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 utan ork

Hema  
#835634 Kräv ersättning!

Avatar Fallback
hydromac  
#836187 Svårt att kräva nåt när inte lokala Åfs är intresserad. Har dessutom 55 km längre till nästa Åfs.
Skulle haft en direktmail till Husqvara och kunnat skicka klagomål.

Avatar Fallback
Hema  
#836280
hydromac skrev:Svårt att kräva nåt när inte lokala Åfs är intresserad. Har dessutom 55 km längre till nästa Åfs.
Skulle haft en direktmail till Husqvara och kunnat skicka klagomål.

Kontakta Husqvarna. Värsta scenariot är att du sitter i samma båt som nu.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 utan ork

hydromac  
#836414 Har mailat Husqvarna tidigare och fick då ett diarenummer att lämna till Åfs. Ingen hjälp från Åfs då heller. Skrev ytterligare en gång till Husqvarna och fick svar att det är Åfs som bestämmer ang. garantier på dessa produkter. Man får lämna till annan Åfs men har 55 km längre till annan Åfs.
Skrivit igen och väntar på svar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 utan ork

anersimyra  
#836415
hydromac skrev:Har mailat Husqvarna tidigare och fick då ett diarenummer att lämna till Åfs. Ingen hjälp från Åfs då heller. Skrev ytterligare en gång till Husqvarna och fick svar att det är Åfs som bestämmer ang. garantier på dessa produkter. Man får lämna till annan Åfs men har 55 km längre till annan Åfs.
Skrivit igen och väntar på svar.

Säljstället har rätt att själva försöka reparera en felaktig produkt. Jag vill minnas att rätten gäller upp till tre försök att reparera varan. Lyckas säljstället inte reparera varan så är säljstället skyldig enligt konsumentköplagen (gäller privatpersoner) att antingen återbetala köpeskillingen eller byta ut varan. Jag köpte själv en motorsåg i mitten av nittiotalet som inte fungerade tillfredställande. Efter ett misslyckat tredje försök att få sågen att fungera fick jag utan knot pengarna tillbaka och sågen returnerades till importören.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 utan ork

hydromac  
#836586 Återförsäljaren påstår att det är inget fel på sågen enligt Husqvarna och det är konstigt. Husqvarna verkar tro att deras Åfs alltid har rätt. Måste kanske kosta på mej en 11 mils resa för att lämna den till annan Åfs.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 utan ork

anersimyra  
#836588
hydromac skrev:Återförsäljaren påstår att det är inget fel på sågen enligt Husqvarna och det är konstigt. Husqvarna verkar tro att deras Åfs alltid har rätt. Måste kanske kosta på mej en 11 mils resa för att lämna den till annan Åfs.

Olyckligtvis så fick en av de anställda på firman som jag jobbar åt just en 435. Den sågen borde absolut inte lämnat ritbordet då den enligt min mening överhuvudtaget inte fungerar att arbeta med. Lyckas man ändå justera in sågen såpass att det går att kapa ett klent träd med vass kedja så är det inte säkert att skiten fungerar någon timma senare. Jag lyckades inte justera sågen med grundinställningen ett varv på H respektive L skruven. Efter ett tips från en bra husqvarnamekaniker som rekommenderade 1,5 varv som grundinställning så gick förvisso sågen, om än riktigt uselt. Sågen är sedan länge ökänd bland mekaniker som något som aldrig borde kommit ut på marknaden, och att skiten fortfarande säljs (påluras kunder) är en fullständig gåta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).