Öppna kategorin

Klibbal

4 inlägg 3743 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klibbal

80-90  
#283418 Hej !! Ska gallra igenom ett litet område med mycket löv nu i höst å där e det mycket klibbal som ser bra ut .. Hur ska den kapas ?? 3 m eller fallande längder ??? Å e det nån som evt skulle vilja köpa å såga ???



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Klibbal

Camwood  
#283493 Var i landet håller du till :?:
Gammal Al som du har på bilden blir otroligt fint snickarvirke när det är uppsågat. Nästan som mahogny fast ljusare. Kärnan kan vara rötskadad men det går att få ut fint virke en då om det är lite grövre stockar. Efterfrågan på små partier Alstock är nog inte så stor för att transportkostnaderna blir för höga. Men det är alltid ett underskott o efterfrågan på sågad och torkad Al. Köp ett litet sågverk och såga upp dit bästa Altimmer sen säljer du det till skolor eller snickerier mm.

Avatar Fallback

Re: Klibbal

80-90  
#283496 Håller till i v Värmland ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klibbal

halvproffs  
#283508 Håller med Camwood till fullo. Själv har jag huggit 3m längder, sågat, stabblagt och hyvlat det till pärlspont, lister, foder mm.

Längden på stockarna får du komma överens med köparen om du inte förädlar det själv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).