Öppna kategorin

Naturvårdsverket ser över skoterkörning

6 inlägg 4145 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Naturvårdsverket ser över skoterkörning

branndal  
#280038 Nordnytt har tagit del av hemligt arbetsmaterial från Naturvårdsverket som visar att den så kallade fria snöskoteråkningen kan vara hotad.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/den-fria-snoskoterakningen-hotas

Hotad vet jag inte, beror ju på ur vems perspektiv man ser det hela...



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Naturvårdsverket ser över skoterkörning

torpöbo  
#280043 Även om jag inte bor i Norrland så var det verkligen på tiden. Tycker det är allt för många som skiter i gällande lag.

Användarvisningsbild

Re: Naturvårdsverket ser över sko

rokon  
#280046 Du kan vara lugn det kommer fortfarande "vara fritt fram att köra över skogsplanten" i skogslandskapet, det här är endast något för att hardcore-fjällrävarna från staden skall kunna lufsa iväg på sina skidor i tystnad över fjällvidderna.

Användarvisningsbild

Re: Naturvårdsverket ser över skoterkörning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280051 De flesta skidåkarna åker väl ändå i skoterspåren? då de går betydligt snabbare att ta sig fram där? samt att fjällturismen lär tappa oerhörda intäkter om de tappar skoterturismen.

Men visst sker det tyvärr skador på mark & träd.

Användarvisningsbild

Re: Naturvårdsverket ser över skote

rokon  
#280093 Skogsskaderapport Region Nord
för 2013
1(9)
Datum
2014-04-09
Diarienr
2014/980

Ser att skogsstyrelsen som sista punkt tar upp detta;

"Övriga skador
Snöskoter
Ett i huvudsak nordsvenskt problem är skador av körning med snöskoter på plant- och ungskog. Det finns inga siffror på den areella omfattningen och och hur svåra skadorna blivit i enskilda fall, men det finns många rapporter från såväl markägare som yrkesverksamma. Helt klart är snöskoterkörning i plant- och ungskog ett betydande problem som det vore mycket bra om det gick att komma till rätta med."

Användarvisningsbild

Re: Naturvårdsverket ser över skoterkörning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369413 Skoterförare kör sönder skog http://www.atl.nu/skog/skoterforare-kor-sonder-skog
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).