Öppna kategorin

Hur stor last area?

15 inlägg 7520 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur stor last area?

clasandre  
#273007 Har haft svårt att hitta hur stor last area som en timber bil max kan lasta. Så tänkte någon här kunde svara på de :)

Saken är den att vi ska sälja en timber bil med björkved till en bekant men vill då skicka en full bil men vet inte om de jag huggit kommer att räcka till en hel bil. Kan ta ett kort på traven till helgen så får ni diskutera om det räcker. Men om jag vet ungefärliga last area så kan man ju räkna ut de själv på ett ungefär :)



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hur stor last area?

jannee  
#273014 Ca 25 meter travat mått är lagom.
Lastutrymmet är 235 cm bred mellan stolparna.
Har du 3 meters längder kan du själv räkna.
Grov björkmassa blir något tyngre, är det bara smån björk kan man i nödfall kanske trycka på 30 m3.
Bör helst inte lasta mer än 12 ton

Avatar Fallback

Re: Hur stor last area?

axwell  
#273039
jannee skrev:Ca 25 meter travat mått är lagom.
Lastutrymmet är 235 cm bred mellan stolparna.
Har du 3 meters längder kan du själv räkna.
Grov björkmassa blir något tyngre, är det bara smån björk kan man i nödfall kanske trycka på 30 m3.


Hur höga/långa är stolparna som standard och hur högt lass går det praktiskt att ha på de flesta vägar?

Avatar Fallback

Re: Hur stor last area?

clasandre  
#273042 Men är 25 m3 per trave då?? :) dvs att en normal bil tar ungefär 75? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor last area?

ÅsaNisse  
#273043 Du kan inte lasta så mycket på bilen om han har kran, men däremot tar ju ett släp 3 travar. Max höjd på svenska vägar är 4,5 m och en bil är ca 1,3-1,5 m upp till banken= 3m lasthöjd.

Avatar Fallback

Re: Hur stor last area?

stihl91  
#273044 Travmätt låter det rimligt. full bil med släp hamnar runt 35-40 fub, vanligt för björk är att det går 2 m3t per 1m3 fub.

Avatar Fallback

Re: Hur stor last area?

clasandre  
#273046 Känns ju lite halv svårt att mäta in både m3fub och m3t när det ligger i trave om de inte ska ta 100 år? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor last area?

jannee  
#273048 EN bil lastar ca 12 till 14 ton beror lite på om kranen måste hänga med. Släpen lastar resten upp till totalvikten som ligger på 60 ton.
Ett hårt bantat skogsekipage ligger på i runda slängar 18 ton. Utan kran och då med bankar för bara 3 stuvar.
Ett normalekipage i södra Sverige inklusive kran och bankar för 5 stuvar blir några ton tyngre. Tandemdriften väger också några extra kg, detta försöker man kompensera med aluminiumfälgar, inget reservhjul, endast en dieseltank på 300 liter o.s.v.
Kör man ett fembankarsekipage eller 3 bankars spelar ingen roll du kommer ändå upp till maxvikten.
Lösmeter får man lätt på 30-35 meter på bilen och 45-50 på släpen, dock sätter viktgränserna ifrån.
Finns lite olika höjd på stolparna, man sätter stolparna till den höjd man behöver. För övrigt är frihöjden 4,5 meter vilket man "bör" hålla sig under.
Har m.a.o. möjlighet till 3 meter höga stolpar, oftast är de något kortare.

Avatar Fallback

Re: Hur stor last area?

clasandre  
#273049 Okej så ett ekipage lastar 75-85 lösmeter? (Travat mått??)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor last area?

jannee  
#273053 Torr granmassa kan man komma upp i närmare 100 lösmeter, eftersom granmassan kan vara så lätt som 400kg/lösmeter.
Man har våg i kranen, lasta m.a.o. vad man törs eller får.
Skulle jag förflytta 30 meter en lördagsmorgon spelar nog vikten mindre roll än om jag ska köra skiten till ett bruk.
Annars har clasandre helt rätt.
Kör jag ek eller bok blir det HELT andra metrar, då kan t.o.m. 60 meter var max.

Avatar Fallback

Re: Hur stor last area?

clasandre  
#273061 Detta är ju inte allt för lätt att reda ut om man inte har en våg med andra ord :) om man vill vara exakt med andra ord :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor last area?

axwell  
#273063
jannee skrev:Ca 25 meter travat mått är lagom.
Lastutrymmet är 235 cm bred mellan stolparna.
Har du 3 meters längder kan du själv räkna.
Grov björkmassa blir något tyngre, är det bara smån björk kan man i nödfall kanske trycka på 30 m3.
Bör helst inte lasta mer än 12 ton



Får inte ihop 25 m travat vid 3 meters längd, här ser man i stort sett bara bilar med 3 travar, lite lägre nyttolasthöjd på bilen än släpets travar.

Kan dragbilen ta mer än 1 trave 3-meters, annars räcker stolparna inte till om jag räknat rätt :?:

Avatar Fallback

Re: Hur stor last area?

jannee  
#273145 Kan tänka mig att bilarna bara har en trave på bilen vilket normalt innebär ca 2,5 meter högt = 25 lösmeter, då virke med fallande längder.
En stuv 3 meters och full höjd bör bli något runt 21-22 meter.
För övrigt har nu nästan alla släp vågklockor, ja du ser vad varje axel väger = detsamma som våg i kranen. Bilen (luftfjädrad) är alltid utrustad med våg.

Avatar Fallback

Re: Hur stor last area?

axwell  
#273185
jannee skrev:Kan tänka mig att bilarna bara har en trave på bilen vilket normalt innebär ca 2,5 meter högt = 25 lösmeter, då virke med fallande längder.
En stuv 3 meters och full höjd bör bli något runt 21-22 meter.
För övrigt har nu nästan alla släp vågklockor, ja du ser vad varje axel väger = detsamma som våg i kranen. Bilen (luftfjädrad) är alltid utrustad med våg.


Det har tydligen hänt en hel del med fordonen sedan jag, i tidernas begynnelse, skaffade lastbilskort.

Kan förklara varför förarna med tiden kan bli skickliga på att uppskatta även vad lasten på dragbilen väger.

Avatar Fallback

Re: Hur stor last area?

jannee  
#273189 Nöden har INGEN lag, nästan allt körs på vikt, eller det har blivit så att du bestraffas om du har för mycket på. Toleransnivån mellan bruken ligger på runt 2-3 %. Vägs in men frakten på överlasset får du inget betalt för.
Även poliserna väger lite då och då. Där kan vilka regler som helst gälla. m.a.o. vet du aldrig säkert hur det nu ska bli.
Vissa poliser släpper inte ett hg på totalvikten. Du bötar för ALLT över 60 ton, oberoende väder och vind.
Andra poliser räknar på hur mycket varje fordonsdel väger. Väger bilen något för mycket - släpet något för lite, ja då kanske de inte bryr sig eller får du överlastavgift på bilen.
Sista alternativet är vägning axel för axel, vissa poliser anser att klarar man bara lagstadgat axeltryck så är allt ok, medan andrar räknar ihop alltihop och bötfäller p.g.a. totalt för hög vikt.
Numera är det endast natt/och helglassen som går till privata inköpare som kan bli något tunga, i övrigt hålls vikterna efter bästa förmåga..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).