sön 23 mar 2014, 16:35#272845
Kse skrev:Karlsson_98 skrev:Menade inte precis alla can-am men framförallt deras 1000cc som jag glömde skriva.. Men can-am har ett 4wd system som heter visco lock som det tar en stund för diffen att funka på eftersom det måste bygga upp ett tryck. Så enligt mig så är ju inte det värst lämpligt när man smygkör i skogen.
Ok, tänkte att du drog hela modelprogrammet över en kam.
Äldre viscolock som på min -08 är inte helt optimala, däcket måste slira flera varav innan diffspärren kopplas in. Detta har förfinats från år till år, provkörde min farbrors 8oo-12 och där greppade båda hjulen nästan omgående.
Tycker att dom flesta märken beter sig lite för hetsigt i skogen, även Can am.
Detta kan man ju själv ändra på men man undrar ju varför det ska vara så höga tillslagsvarv på en arbetsmaskin. Jag monterade 28" direkt när jag köpte maskinen och bytte senare efter rekommendation från min åf en fjäder i variatorn så blev det lite lugnare tillslag.
Kompisens Polaris 800 upplever jag som lite svår/knepig att få till ett mjukt tillslag, medans på min Yamaha 550 sker tillslaget precis såsom jag önskar att det ska vara. Men mycket är en vana och alla maskiner är lite "egna".
För alla som gillar att kunna använda ATVn på gräsmattan, så måste väl Polaris 550 x2 med turfläge vara underbar. Att inte fler tillverkare hoppat på den lösningen?..
För att veta vilken maskin som är bäst för skogen, beror det också hur du ska använda den i skogen. Ska du dra tunga kärror i inte allt för jobbig terräng, hade det nog varit trevligt med en Honda med stel bakaxel, men ska du bara leka funkar väl en Can-Am eller Polaris Scrambler ypperligt. Yamahan saknar handbroms ("krycka"). Ska man köra med liten kärra eller ingen kärra alls i väldigt tät vegitation så kanske en modell mindre 350-450 passar bättre, då de oftast har mindre chassi.
Mig veterligen är det bara Cectek som har haft eller erbjuder en maskin som har verklig 100%-ig låsning av diffarna, men om den sedan i övrigt är bäst ptja..
Många maskiner har ofta en för hög utväxling, så att maskinen inte kan prestera tillräckligt med ex. tung vagn. Visst det finns oftast variatorkit för att få lägre utväxling. Jag skulle vilja ha krabbstyrning på en ATV-arbetsmaskin och hydrauluttag (något som jag hört något skvaller om att Honda kollar på just hydrauluttag).
Honda har även hydrostatdrift som alternativ, men där har jag läst att några tycker att den är för svag vid tuff påfrestning, men det är inget som jag kan styrka. Sedan har jag hört att deras 640/680 hydrostat saknar diffspärr vilket gör denna modell mer eller mindre ointressant då den också har för hög utväxling.
Summa sumarum så är det svårt att utse någon klar vinnare. Kanske ska du ha en allt-i-allo maskin som inte är bäst på något, då uppgifterna skiljer sig mycket. Eller så får man gå på vilken ÅF som du upplevs som bäst.
//Henke månskensskogsbonde