Upptäckte senast att det även finns ytor där det sluttar mer brant dvs 20 -30 grader.
Mina funderingar.
1. Börjar med ett antagande. Arealens storlek är summan av längd gånger bredd. I ett horisontellt plan. Dvs ytan beräknas inte på toppar å dalar.
Om nu detta mitt antagande stämmer så borde om man skulle ta ett exempel 1 ha vara 10000 kvm vid en helt plan yta. Men om nu marken lutar säg tio grader så borde den faktiska ytan vara större. Är inte så matematiskt bevandrad att jag kan räkna ut vad arealen skulle bli i mitt exempel. Men gissar på några 100 kvm till vid 10 graders lutning.
Nu till mina funderingar ang virkesförråd kontra skogsbruksplan. Om vi nu antar att mina tidigare tankar stämmer

2. Tar skogsbruksplanen hänsyn till markens lutningar vid beräkning av virkesförråd eller utgår man utifrån en helt plan yta vid mängdningen?
Läste i en annan tråd om att skogsbruksplanen inte alltid stämde överens med verkligheten.
Tänkte om detta kan vara en felkälla till diffen mellan skogsbruksplan å faktiskt uttag?
Ber om överseende om jag tänkt helt galet