Öppna kategorin

Rottne H8, för och nackdelar

5 inlägg 6854 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne H8, för och nackdelar

skogsoxen  
#268536 Halloj. Nu behöver jag lite hjälp. Vi ska förhoppningsvis uppgradera maskin parken.
vi kommer troligast att införskaffa en rottne h8. Kan ni komma med lite för och nakdelar med denna maskin och vad man ska tänka på vid köp.
Allt som man kan komma o tänka på. Vill vara så förberedd som de bara går.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: rottne h8

Fredrik Reuter  
#268537 Tjena,
Är det begagnad ni planerar att köpa?

Det finns ganska mycket skrivet om Rottne H8 här på forumet, gör gärna en sökning. Annars så fyller vi på i denna tråd allt eftersom.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: rottne h8

skogsoxen  
#268540 Ja begagnad blir de. Tackar för hjälpen. Uppskattar all hjälp jag kan få :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: rottne h8

Fredrik Reuter  
#268563 Ok!
En nackdel är nog komforten (jämfört med sex- eller åtta hjuliga då). Jag tycker den blev mycket mycket bättre med plandämpare och bra stol (och alltid använda bälte). En annan nackdel är att det väldigt lätt kan bli både smala och slingriga vägar för skotaren efter. Väldigt lätt att glömma om man inte tänker sig för.
En annan nackdel är att den är lite jobbig att arbeta med mot sig på t ex allmän väg där det inte får vara ris i vägen. Inte lika stabil som en större och det blir jobbigt för nacken om det är långvarigt.

Sedan tror jag man måste ha med sig att aggregatet (och hydrauliken) är på gränsen till vad maskinen tål. Har huggit en dag i 0,30 uttag i gallring med H8 och olja och kraft finns men mycket lätt att knäcka nåt på maskin, kran eller aggregat.

Jag tycker också den är riktigt bra att ta sig fram i svårare terräng. Det tar kanske lite tid och kräver en del av föraren, men det går.

Annars är det ju frågan som vi diskuterat flera ggr, stickvägsgående vs beståndsgående gallring utifrån många perspektiv, men det har ju inte med H8:an som maskin att göra.

Kolla gärna vridhus och midja efter glapp.

Sedan finns fler här på forumet som med största sannolikhet har mer erfarenhet än jag, vi får hoppas de ansluter och ger tips (och kanske rättar mig).

Avatar Fallback

Re: rottne h8

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268577 Håller med ovanstående ang. komforten, men är ju inte specifikt för modellen utan nog ett problem för alla mindre maskiner tyvärr. Bör nog ha lite arbetsväxling med snitsling/manuelljobb tex.

Men i mitt tycke en smidig maskin som går göra fina gallringar med om föraren är engagerad och kunnig.
Allting är ju lite mindre och därmed oftast lite enklare/ billigare att skruva med(förutom att det kan va lite trångt ibland).
Tar lite tid att lära sej köra,pga att den är liten,arbetssättet,hjulmotorer och pendelarmar, men lätt att hitta jobb till om man kan köra.
Populär bland markägarna och särskilt bland de som vill skota själva med traktor.

Har oxå kört nån runt 0,30 medelstam VF huggning och nån liten slutavverkning, går men är inte optimalt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).