Öppna kategorin

Vad för yxa och kil?

44 inlägg 21609 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad för yxa och kil?

jannee  
#267949 Bräckjärn eller vändhake klarar man sig mer eller mindre utan. Bara till att lämna någon eller några lagom långa grenar, utnyttja dessa till att snurra stocken.
Efter att slarvat bort några bräckjärn i snön löser jag det på detta sätt.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad för yxa och kil?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267953 Det funkar bra med grenar. Bästa är om man kan spara i "slutet" av stocken, alldeles innan kapstället. Så har man den nära till hands på nervägen, när man tar under/bortsidan. Fast brukar glömma det. ;)

Användarvisningsbild

Re: Vad för yxa och kil?

Mannfolk  
#267957 Kan i vissa fall vara bra med ett brytjärn, löste släggan på detta vis

Avatar Fallback

Re: Vad för yxa och kil?

volvo_per  
#268029
Mannfolk skrev:Kan i vissa fall vara bra med ett brytjärn, löste släggan på detta vis


Har du gjort den själv? Det var ungefär en sådan jag hade tänkt tillverka imorgon :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad för yxa och kil?

Mannfolk  
#268088
volvo_per skrev:
Mannfolk skrev:Kan i vissa fall vara bra med ett brytjärn, löste släggan på detta vis


Har du gjort den själv? Det var ungefär en sådan jag hade tänkt tillverka imorgon :)



fiskars brytjärn, så svetsade jag på en puck av vanligt 520 stål diam 65mm 30mm tjock

Användarvisningsbild

Re: Vad för yxa och kil?

Williamm  
#726667 Ni som använder handslägga för att banka kil, vad för vikt ska den ha? 1,5kg?

Användarvisningsbild

Re: Vad för yxa och kil?

anersimyra  
#726669 https://skogma.se/bison-yxa-50-cm-skaft-180350001001/ Den här är på väg med posten..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Vad för yxa och kil?

Williamm  
#726670
anersimyra skrev:https://skogma.se/bison-yxa-50-cm-skaft-180350001001/ Den här är på väg med posten..🙂👍

Och vad väger den?

Avatar Fallback

Re: Vad för yxa och kil?

Hepo  
#726673
Williamm skrev:Ni som använder handslägga för att banka kil, vad för vikt ska den ha? 1,5kg?

Hej 1.5 kg funkar har det på jobbet tycker 2 kg är för tung om man slår med en arm så prova 1.5 kg.

Användarvisningsbild

Re: Vad för yxa och kil?

Erre  
#726674
Williamm skrev:Ni som använder handslägga för att banka kil, vad för vikt ska den ha? 1,5kg?

Tror min väger något sådant. 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad för yxa och kil?

Williamm  
#726677
Hepo skrev:
Williamm skrev:Ni som använder handslägga för att banka kil, vad för vikt ska den ha? 1,5kg?

Hej 1.5 kg funkar har det på jobbet tycker 2 kg är för tung om man slår med en arm så prova 1.5 kg.

Tack!
Jag ska börja med att testa 1,5.

Användarvisningsbild

Re: Vad för yxa och kil?

Williamm  
#726678
anersimyra skrev:https://skogma.se/bison-yxa-50-cm-skaft-180350001001/ Den här är på väg med posten..🙂👍

Till dig eller mig?

Användarvisningsbild

Re: Vad för yxa och kil?

anersimyra  
#726965
1631303960_79fdd07e-59d1-438c-9b2d-388766bc09b8.jpeg
. Yxan väger två kilo och har en helt flat nacke till skillnad mot vad som framgår av bilden. Två kilo med ett skaft på 50 cm innebär att man i princip endast behöver släppa den från midjehöjd för att få ett rejält driv i kilen.

Användarvisningsbild

Re: Vad för yxa och kil?

Williamm  
#726967
anersimyra skrev:
1631303960_79fdd07e-59d1-438c-9b2d-388766bc09b8.jpeg
. Yxan väger två kilo och har en helt flat nacke till skillnad mot vad som framgår av bilden. Två kilo med ett skaft på 50 cm innebär att man i princip endast behöver släppa den från midjehöjd för att få ett rejält driv i kilen.

Det låter bra, och handtagets bakända ser bra ut för att använda den bakvänt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).