torpöbo skrev:Bergsmannen skrev:torpöbo skrev:Men om vi ska ha en globalicerad värld då akall väl även vår produktion ske enligt samma regler som man har i exempelvis Kina. Jag ser inga problem med att införa skatt på varor som inte uppfyller våra gällande lagar när det gäller produktionssätt som vi tidigare använt men valt att gå ifrån. Konsumenterna har tydligt visat att man inte klarar av att göra det valet. Ser inga större skillnader på att införa skatt på mat som inte producerats enligt svenska regler och exempelvis, koldioxidskatt på bilar eller resor.
Förstår jag dig rätt nu. Du vill alltså tvinga konsumenterna att välja något som DU anser är rätt. Du vill också tvinga omvärlden att anpassa sig efter oss. Jag lovar att det inte kommer att funka. Får inte andra länder sälja till oss så kommer de inte heller att köpa av oss. Och sedan är den onda spiralen mot fattigdom igång.
Givetvis ska man försöka arbeta för att komma ifrån vidrig djurhållning tex., men att ha någon planliknande ekonomi på kött kommer inte att funka. Vi kan bara proppagera för vårat sätt att sköta djurhållningen.
Alternativet är att vi närmar os övriga värden. Varför skall vi vara bror duktig när alla andra skiter i det och konkurrerar ut våra duktiga företag och välvårdade djur.
Jag anser att konsumenterna som bestämt vilka lagar vi skall ha i landet även skall köpa mat efter de regler som konsumenterna sätt till genom deras röster att vi fått. Det är inte mer med det.
Jag tycker att det är bättre att vi försöker få övriga världen att närma sig oss. Det kommer garanterat inte bli lättare av att vi isolerar oss. Jag tycker också det är bra att vi har en god djurhållning och är beredd att betala för den. Tvinga andra, det har jag dock svårare för.
Valaffisch Kosackvalet 1928