mån 10 feb 2014, 21:45#264556
Karin på Ekered skrev:Går det bra att såga golvbräder av lönn? Jag har några stockar av lönn som jag skulle vilja använda till ett golv. Men jag har fått höra att det inte skulle bli bra, för att lönnbräder slår sig. Finns det nän här som har erfarenhet och vet om det stämmer? När jag googlar på nätet hittar jag tillverkare som säljer lönngolv, så det existerar tydligen. Är det extra besvärligt att göra golvbräder av lönn?
Det går bra att såga och hyvla golv av lönn som av dom flesta lövträd.
Lönn är ett ypperligt trädslag och används till gitarrer bla. Men det är ljust o ganska tråkigt då det inte har en så tydlig textur men kärnan kan va fin om den har börjat röta lite. Oftast lägger man inte golv av lövträ som bärande (läggs fritt på golvåsar som brukar va cc60 cm) utan lövträgolven läggs flytande på ett undergolv som kan va ett trägolv av enklare sort eller det vanligaste som är 22 mm golvspånskivor. Varför gör man det?
Därför att lövträ tillskillnad från gran o fur ändrar sin form mycket mer under torkprocessen. Svårigheten ökar också med större bredd och tjocklek, därför kraxar olyckskorparna när man nämner sågat lövträ

Men det är för att dom inte kan eller tycker att det är för jobbigt.
Jag tycker att du ska göra så här. Hitta någon som sågar upp dina lönnar när dom är nyfällda och såga till 38x125 mm ( om du vill ha bredare så max ca 145 mm men tänk att svårigheterna med lövträ ökar med bredden) torka sen helst i torkkammare till en fuktkvot på 10 %. Annars så torka utomhus en torksäsong som är från tidig vår till hösten sen fortsätter du att torka virket inomhus tills fk=10%+- 3%. Sen hittar du någon som kan hyvla ditt golv och då börjar dom med att klyva ditt virke på mitten 19x125/145 mm och hyvlar ditt golv med not och fjäder med kärnsidan som den synliga sidan. Det sista är viktigt!!!
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke