Öppna kategorin

Esab eller telwin mig mag svets?

39 inlägg 58519 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254868 Tänk på att du inte kan svetsa utomhus med en MIG.
Kanske också redan är nämnt i tråden va vet jag.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

totte  
#254920 Var nog inte sagt innan. Det är en bra synpunkt. Utomhus med MIG går bara om det är helt vindstilla, eller med flusstråd. Har märkt bara om jag har garageporten öppen, är i närheten av den och det blåser ute att det sprakar och sprätter och blir fula knottriga svetsar (alltså värre än vanligt :mrgreen: )

Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

brnnstrm  
#255766 Halloj, Det går visst att svetsa utomhus med en MIG, självskyddad rörtråd funkar det bra, sprutar lite mer...då ger tråden skyddsgasen till svetsen, lika bra som pinne. har köpt en 5 kilos rulle hos svenska elektrod..

Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

Mannfolk  
#255896
brnnstrm skrev:Halloj, Det går visst att svetsa utomhus med en MIG, självskyddad rörtråd funkar det bra, sprutar lite mer...då ger tråden skyddsgasen till svetsen, lika bra som pinne. har köpt en 5 kilos rulle hos svenska elektrod..



Menar du allvar nu?? :D :D

Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

massa-ved  
#255897
brnnstrm skrev:Halloj, Det går visst att svetsa utomhus med en MIG, självskyddad rörtråd funkar det bra, sprutar lite mer...då ger tråden skyddsgasen till svetsen, lika bra som pinne. har köpt en 5 kilos rulle hos svenska elektrod..


Det var ju precis det Totte skrev i inlägget innan.

Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

aywa  
#255956 Skulle shoppat esaben i måndags men , för ovanlighetens skull, så var den slut på både jula och deras huvudlager:( får härda ut till runt den 15.e januari ist.

Värsta med detta är ändå att man börjar kolla vidare, fundera på annan svets, migatronic på swedol med ca 240 A ser intressant ut, dock flera tusen upp. Å andra sidan kan man hålla på så i det oändliga, att titta ännu högre upp på svetsar- viktigt då att tänka på egna användningsområdena:) Blir esaben trots allt- tror jag....;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

Mannfolk  
#255958 Bra Val !!

Oavsätt storlek, bara Kvaliten finns! :wink:

Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

brnnstrm  
#256001 du kan även kolla svets och material teknik i askersund http://www.svetsomaterialteknik.se, conny e duktig alternativt om du skall ha ngt billigare maskinekonomi i karlstad (parweld maskiner)

Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

brnnstrm  
#256002 till massa.ved, det totte skrev var flusstråd och generellt är alla trådar som inte är metallpulverfyllda flussfyllda. Dock är det så att vissa är självskyddande och använder en del av flussmedlet för att bilda skyddsgas CO2 istället för slagg så det är viktigt att hålla koll på vad man har..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).