Öppna kategorin

vilket plantrör ska man köpa?

40 inlägg 21771 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vilket plantrör ska man köpa?

forest.  
#757681
jannee skrev:Du bör ha ett rör på 60 mm (dia)


invändigt ? finns 53 och 61 mm pottiputki och under och över de diametrarna.

Elmia
Avatar Fallback

Re: vilket plantrör ska man köpa?

alias  
#757689
forest. skrev:
jannee skrev:Du bör ha ett rör på 60 mm (dia)


invändigt ? finns 53 och 61 mm pottiputki och under och över de diametrarna.


Skogma rekommenderar att välja ett rör som har en ytterdiameter som är ca10 mm större än torvklumpen på plantorna.

Själv blev jag rekommenderad att köpa ett 55 mm (ytterdiameter) rör av Sydplantor för några år sedan. Det har varit tillräckligt stort för de plantor jag har satt och jag hade inte velat ha ett grövre rör då jag har rätt ytsteniga marker.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: vilket plantrör ska man köpa?

jannee  
#757697 Man bör också ha i åtanke att det inte bara är själva jordklumpen som ska fara genom röret.
Planterar man stora eller större granplantor med mycken grönmassa riskerar plantan att bli hängande i röret om inte jordklumpen är riktigt genomfuktad.
Nackdelen med för grovt rör är att hålet blir onödigt stort och något besvärligare att packa fast plantan.
Har man gott om sten och onödigt grovt rör behöver man dock inte öppna käftarna för fullt, plantan far ändå igenom.
I mitt tycke bättre med ett för grovt rör än ett för smalt - du kanske köper plantor nästa gång med en än större rotklump.

Användarvisningsbild

Re: vilket plantrör ska man köpa?

Carl2881  
#809692 Jag hittade detta testet om det skulle kunna vara till hjälp: [borttagen]
Senast redigerad av Fredrik Reuter tis 22 aug 2023, 13:11, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort reklamlänk

Avatar Fallback

Re: vilket plantrör ska man köpa?

jannee  
#809693 Dubbla handtag = ett på var sida, i mitt tycke ett måste.
Planterar du endast små tallplantor fungerar ett smalt rör, annars är det betydligt bättre med ett för grovt.

Avatar Fallback

Re: vilket plantrör ska man köpa?

alias  
#809696
Carl2881 skrev:Jag hittade detta testet om det skulle kunna vara till hjälp: [borttagen]


Nej! Den är tyvärr inte till någon hjälp alls - endast missvisande/vilseledande.

Läser man texten om resp. produkt så framgår det att klåparen som har skrivit rappakaljan inte ens har sett ett planteringsrör användas och absolut aldrig hållit i ett själv.

Planteringsrör i papp och plast eller av aluminium och dessutom biologiskt nedbrytbara och att de skulle skydda plantan - SUCK!

Hade lätt kunnat tro att texten var genererad av lågfunktionell AI!

Klart vilseledande text från S. Andersson på Webbfabriken i Åhus AB!

Var faktiskt tvungen att spara ner texten från siten på min dator, för att den nästan är lika underhållande som felaktig.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: vilket plantrör ska man köpa?

Bax  
#809697 Eftersom Carl2881 blev registrerad som medlem 2 minuter innan han skrev inlägget kan man väl tänka sig att han vill att någon ska köpa plantrören.

Användarvisningsbild

Re: vilket plantrör ska man köpa?

Fredrik Reuter  
#809698 Ja, hur underhållande det än var så har jag tagit bort länken.
Det är en sajt som ska dra trafik från webbsök och sedan är det länkar till tillverkare som betalar för det.

Hade varit kul om de testat planteringsrör i papp under en regnig dag... 😉

Avatar Fallback

Re: vilket plantrör ska man köpa?

alias  
#809699
Bax skrev:Eftersom Carl2881 blev registrerad som medlem 2 minuter innan han skrev inlägget kan man väl tänka sig att han vill att någon ska köpa plantrören.


Jo, det kändes som ett klockrent försök till smygreklam så jag anmälde inlägget så får forumägarna kolla på det och agera efter eget gottfinnande.

Edit: Såg att Fredrik redan har hanterat ärendet medan jag skrev detta inlägg.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: vilket plantrör ska man köpa?

Bax  
#809703
Fredrik Reuter skrev:....Hade varit kul om de testat planteringsrör i papp under en regnig dag... 😉



Men det kan väl Skogsforum göra, och rör av plast 😀

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).