Öppna kategorin

Skogsköpare/sågverk i Roslagen mm

8 inlägg 5000 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsköpare/sågverk i Roslagen mm

Remomannen  
#240694 Jag är helt ny i forumet och ny i skogs- och avverkningsbranschen och skulle behöva lite hjälp.

Jag bor i Åkersbergatrakten (tre mil nordost om Stockholm) och vi har lite mark med skog. Jag har tänkt avverka och röja en del småskaligt för egen hand. Några år sen sålde vi en del skog till Stora Enso, men kostnaden för jobbet gick ungefär på ett ut med vad vi fick för skogen. Dessutom såg det ut som fan i skogen efter maskinerna. Så det gör vi inte om.

Jag tänker fälla själv med min motorsåg och dra ut timret ur skogen med en ATV. Det kommer att ta tid, men jag har ingen brådska utan ser det som skogsbruk kombinerat med träning i skogen.

Behöver allmänna råd. (Jag är inte supernovis, har fällt en hel del träd och jobbat lite i skog. Behöver mest hjälp med att få ut så mycket som möjligt av det jag har).

Och så har jag lite mer specifika funderingar:

Önskar tips på bra vagn el likn som man ska ha till en ATV för att dra ut stockar ur skogen.

Var hittar jag en köpare till mitt virke? Det blir som sagt ganska små mängder per år så det är inte nån idé att dra hit en timmerlångtradare direkt. Kan tänka mig att jag får ner ca 10 st stora träd per år, och så en massa sly och kvistar och grenar.

Känner någon till något sågverk i Åkersbergatrakten som man kanske är intresserad?

Har blandat bestånd, men i vinter blir det nog en hel del Al som håller på och växer igen hela sjöutsikten. Annars finns det en del småbjörk och tall.

Vad ska jag göra med all kvist och sly? Hyra en flistuggare, eller kan det finnas någon som har intresse av att hämta rishögarna?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsköpare/sågverk i Roslagen mm

skogshasse  
#240810 låt kvist sly ris ligga kvar och ruttna ner som gödsel

Användarvisningsbild

Re: Skogsköpare/sågverk i Roslagen mm

Camwood  
#240813 Om du vill sälja timmer så kolla med Rimbo timmer HB i Rimbo ( mellan Rimbo och Edsbro roslagen) http://www.rimbotimmer.se dom sågar lövträ bla,
Skogshasse! Om man ska lämna kvar resten så menas det att det är en produktionsskog och inte en tomt eller en park eller dyl, Jag vet inte vad trådskaparen har för avsikter med sitt skogsinnehav. :grin:

Avatar Fallback

Re: Skogsköpare/sågverk i Roslagen mm

skogshasse  
#240870 jag tror inte stora enso gör jobb på villatomter så det var den info som låg till grund för mitt svar men du kanske tolkar frågeställarens info annorlunda än hur jag gör

Användarvisningsbild

Re: Skogsköpare/sågverk i Roslagen mm

halvproffs  
#240875
skogshasse skrev:jag tror inte stora enso gör jobb på villatomter så det var den info som låg till grund för mitt svar men du kanske tolkar frågeställarens info annorlunda än hur jag gör


Stora ville han inte ha något med att göra och det är ju inte en tomt vad jag förstår utan en mindre skogsmark.

Nu till sakfrågan; 10 träd per år blir 20-25 stock och sågverken vill ha större kvantiteter när det är vanligt sågtimmer, oftast minimum 50 stock. Hör dig för om det finns något liten såg som kanske hämtar stockarna och hör med dom vilka längder dom isf vill ha.

Avatar Fallback

Re: Skogsköpare/sågverk i Roslagen mm

skogshasse  
#240920
halvproffs skrev:
skogshasse skrev:jag tror inte stora enso gör jobb på villatomter så det var den info som låg till grund för mitt svar men du kanske tolkar frågeställarens info annorlunda än hur jag gör


Stora ville han inte ha något med att göra och det är ju inte en tomt vad jag förstår utan en mindre skogsmark.

Nu till sakfrågan; 10 träd per år blir 20-25 stock och sågverken vill ha större kvantiteter när det är vanligt sågtimmer, oftast minimum 50 stock. Hör dig för om det finns något liten såg som kanske hämtar stockarna och hör med dom vilka längder dom isf vill ha.


ja det är ju det jag skriver

Avatar Fallback

Re: Skogsköpare/sågverk i Roslagen mm

Remomannen  
#242031 Hej!

Tack för svar! Ska kolla med Rimbo och så ska jag försöka hitta en mindre såg i närheten. Verkar dock inte finnas nån. Har hört mig för ganska mycket.

Tror nu att jag kommer att kunna fälla över 20 träd under vintern.

Och jodå, det är mer än en villatomt, så det finns en del att ta av. Vill dock inte låta riset ligga kvar o bli gödsel. Det promeneras och rids bl.a. mycket i skogen. Vill att det ska se snyggt ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsköpare/sågverk i Roslagen mm

Camwood  
#242107
Remomannen skrev:Hej!

Tack för svar! Ska kolla med Rimbo och så ska jag försöka hitta en mindre såg i närheten. Verkar dock inte finnas nån. Har hört mig för ganska mycket.

Tror nu att jag kommer att kunna fälla över 20 träd under vintern.

Och jodå, det är mer än en villatomt, så det finns en del att ta av. Vill dock inte låta riset ligga kvar o bli gödsel. Det promeneras och rids bl.a. mycket i skogen. Vill att det ska se snyggt ut.

Precis vag trodde om riset!! Här i Roslagen finns det mycket folk som vill ha promenadvänliga skogar :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).