Öppna kategorin

Kunna elda under eldningsförbud

27 inlägg 13395 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kunna elda under eldningsförbud

skogsbonne  
#233512 jo men om ni ser vad jag skrev tidigare elda med sunt förnuft och om man gör det så eldar man inte när det blåser så enkelt är det, sen finns det ju folk som inte eldar med sunt förnuft och då händer otäcka säker

Elmia
Avatar Fallback

Re: Kunna elda under eldningsförbud

Tosca  
#233523 Det går väl att söka tillstånd hos den lokala brandmästaren, de uppskattar ju dessutom att veta att man håller på så de slipper åka på falsklarm när någon granne känner röklukten.

Avatar Fallback

Re: Kunna elda under eldningsförbud

Jocke91  
#233525 Det där med sunt förnuft verkar bli mer och mer en bristvara.
I våras så skulle jag och dom jag jobbade med då elda upp en rishög. Vi tog med oss lite skräp osv för att få fart på skiten.. Vi hade ju så klart med oss lite aspen också utifall att vi inte skulle få fart på saker och ting :-$ Jag rekommenderar inte detta som tändvätska.

Vi fick ju självklart fart på brasan efter en stund och någon liter aspen.
I varje fall efter att vi hade eldat på en stund så började det ju bli dags att slänga in det som blir kvar ute i kanterna in i brasan så jag stod på ena sidan och höll på med sådant medan en av dom jag jobbade med inte tänkte på att jag stod på andra sidan, så han hällde lite mer aspen på brasan för att få fart på den. Jag kan ju säga det att man vaknar till när det blir ett eldklot bredvid där man står, varmt blir det också för den delen. Som tur är gick det bra men det kunde ha gått illa.
Nu är väl kanske detta lite off topic som man säger men det involverar dock eldande.


På tal om eldningsförbud så skulle du kanske kunna kolla med brandkåren vad dom tror. Kanske kan få tillåtelse av dom att elda upp det du har?

Avatar Fallback

Re: Kunna elda under eldningsförbud

Hema  
#233535 Tanken med tråden var att få lite tips på hur man eldar, när det inte är lämpligt att elda pga. (förbud och/eller vind). Kommer självklart att ha tillgång till vatten, det har jag som mer eller mindre krav, om det nu inte har regnat väldigt mycket innan.

Ett oljefat är för litet och man har ingen kontroll över vad röken för med sig. Visst samma tanke med en dieseltank, men den sväljer lite mer. (självklart ställer dessa lösningar vaksamhet på hur vinden är för dagen)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kunna elda under eldningsförbud

machonisti  
#233594
Blivande snickare skrev:
Vedmaskin skrev:
skogsbonne skrev:Man eldar ju inte när det blåser...


Jo tjena.

Säg det till gräspervona som eldar gräs på våren.

Grannen eldade på i våras så brandkåren fick rycka ut. 😡

Grannen eldade i vårblåsten för 10 år sen så att farmor nästan helt miste 2 hektar skog...

Nästan miste 2 ha?
Miste hon 1,99 ha.
:mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kunna elda under eldningsförbud

Blivande snickare  
#233604 Nä skogen hon miste räknas i kubikmeter men marken som brann var knappa 2 hektar. Nöjd nu? 😈 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kunna elda under eldningsförbud

machonisti  
#233632
Blivande snickare skrev:Nä skogen hon miste räknas i kubikmeter men marken som brann var knappa 2 hektar. Nöjd nu? 😈 :mrgreen:

OK!
Spetsade till det men nu är det ändå klarare.

Synd, när sånt händer. Hur många m3 brann för henne?

Avatar Fallback

Re: Kunna elda under eldningsförbud

Blivande snickare  
#233644 Bra fråga, ny gjord timmerställning/ 3 gallring men allt virke å ris hann lyckligtvis köras ut bara dagarna före. Annars skulle det har farit hur långt som helst... :shock:
Men av skogen som stod kvar var det inte många trän som klara sig, kanske runt 80-100 :cry: .
Kallas fortfarande till en av traktens värsta skogsbränder då en stor del av området lutar MYCKET kraftigt. Som tur fanns sjön bara meter i från att ta vatten från.

En del av området planterades på nytt helt och hållet och snart börjar det var dags att röja där :grin:

Avatar Fallback

Re: Kunna elda under eldningsförbud

peo528  
#233720 Det finns ju en anledning till att det är eldningsförbud. Alltså det är förbjudet. Enklaste alternativet är helt enkelt att vänta till förbudet är borta o då kunna elda på det sätt som man brukar göra.

Användarvisningsbild

Re: Kunna elda under eldningsförbud

lodjuret  
#238620
Hema skrev:Har en massa ris och annat som jag bara väntar på att få elda upp, men det råder förbud och har så gjort under en lång tid. Då kom jag och tänka på att man borde kunna ha ett säkert sätt att kunna elda upp bråte osv.

Första tanken var en beg. halmbalspanna eller likn., men det är lite överdrivet. Ni kanske har något vettigt förslag? Gammalt ånglok, så kan man efteråt stå o dra i ångtutan (o känna hur barnasinnet översköljer en.) :P


Ibland då man vill elda lite större saker så kan man fråga brandkåren om de behöver en övning (planerad).

Avatar Fallback

Re: Kunna elda under eldningsförbud

Hema  
#238630 Ingen dum ide.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kunna elda under eldningsförbud

lodjuret  
#238636 Eller gör du som jag gör varje år.
Vänta med att
elda tills det kommit 5-10 cm snö. Då behöver man inte ha samma uppsikt såvida du inta har hus, träd eller annat i närheten som kan ta skada.

I fjol var enda gången det inte gick så bra trots motorolja/diesel/bensin, han inte riktigt med då det var lite snö och vips så var det en meter.....
Lyckades bara med 1 1/2 av 7 rishögar, de andra fick vänta till vårsidan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar