Öppna kategorin

Köpt verktyg på nätet utan leverans

34 inlägg 17219 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpt verktyg på nätet utan leverans

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205663 Om det är stora belopp är det frestande att tänka i sådana banor som beskrivs i inläggen oven men bara för att säljaren är kriminell betyder det inte att vi får vara det.

Jag tror att det var nära att jag blev blåst, misstänker nu att säljaren hade flera identiteter registrerade på Tredera. Då jag kolla de upp säljaren (i efterhand) på Tradera så såg jag att han registrerat sig för tre år sedan och bara gjort sju affärer på dessa år. Sedan upptäckte jag att namnet inte stämde med e-postbreven (varken för eller efternamn). Dock hade han en förklaring till detta som jag gick på. Men turligt nog hade han också lagt ut sin frus telefonnummer i säljarens kontaktuppgifter.

Jag ringde helt enkelt frun ett antal gånger eftersom han själv inte svarade i telefon. Sedan fann jag dem båda på FaceBook, de flesta människor har ju en identitet där som man verkligen månar om. Under hela konversationsserien så skrev jag bara vänliga ord, även om det var frestande ibland att ta till andra uttryck och påtryckningsmedel.

Till slut blev det väl för obekvämt för honom eller om det nu var frun som påminnde honom om att han "glömt" att skicka ett paket.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Köpt verktyg på nätet utan leverans

machonisti  
#205682
OAS-forests skrev:Om det är stora belopp är det frestande att tänka i sådana banor som beskrivs i inläggen oven men bara för att säljaren är kriminell betyder det inte att vi får vara det.

Jag tror att det var nära att jag blev blåst, misstänker nu att säljaren hade flera identiteter registrerade på Tredera. Då jag kolla de upp säljaren (i efterhand) på Tradera så såg jag att han registrerat sig för tre år sedan och bara gjort sju affärer på dessa år. Sedan upptäckte jag att namnet inte stämde med e-postbreven (varken för eller efternamn). Dock hade han en förklaring till detta som jag gick på. Men turligt nog hade han också lagt ut sin frus telefonnummer i säljarens kontaktuppgifter.

Jag ringde helt enkelt frun ett antal gånger eftersom han själv inte svarade i telefon. Sedan fann jag dem båda på FaceBook, de flesta människor har ju en identitet där som man verkligen månar om. Under hela konversationsserien så skrev jag bara vänliga ord, även om det var frestande ibland att ta till andra uttryck och påtryckningsmedel.

Till slut blev det väl för obekvämt för honom eller om det nu var frun som påminnde honom om att han "glömt" att skicka ett paket.

Jag har observerat detsamma. Har checkat blocket och finlandssvenska findit under många år och följer med utbudet på ungefär samma typ av grejer. Efter en tid återkommer samma grejer under andra namn.

Annonser under "artistnamn" förekommer.

Användarvisningsbild

Re: Köpt verktyg på nätet utan leverans

jonathanA  
#205760
zorran skrev:
jonathanA skrev:Jag och min bror betalade 10.000kr i handpenning på en kobelco srlc 135 grävmaskin i förra sommaren, till en man med företag i malmö!

Vi tog en liten tur på ca 40mil enkel väg veckan efter på bestämd tid, men varken grävmaskin eller firman var på plats! vi hade kollat allt innan!!!!! Skatteveket, kronofogden, allt stämde med hans företag och hans namn!

Det blev en dyr lunch som smakade piss! Ringde en lokal entreprenadfirma och köpte en annan kobelco på vägen hem i ren ilska!

Saken är polisanmäld och grabben hade fullt i sin mapp, jag kom i kontakt med en annan kille genom forumet maskinisten som blivit lurad av samma kille på betydligt större summor! Han jobbade hela sin semester med polare och fick fatt i sina grejjer!

Men det finns väldigt mycket ärliga personer så jag oroar mig inte så mycket när jag affärar!



skulle inte offra en hel semester för 10 lök. Men det finns entreprenörs firmor som tar sig an sådana fall, de kör motorcyckel de kunde nog tagit på sig uppgiften. Och de hade nog varit bra för oss andra också som sluppit bli lurade av denna oseriösa människa.


Zorran en som tror på virkespriserna.


Han som la hela sin semester hade blivit avlurad sin husvagn för 250.000!

Jag och min bror har inte gjort någonting, bara polisanmält! Vi kommer nog aldrig att få se dom 10 tusen!

Användarvisningsbild

Re: Köpt verktyg på nätet utan leverans

rocky  
#205844 Har själv varit ute för några incidenter med försäljning.
En annons från blocket med ett halvjapanskt namn med mitt mobil nr. Ringde en del folk och dom trodde att jag lura dom när jag sa att det inte finns någon vara. Polisen bryr sig inte men blocket tog bort annonsen efter 3 dagar.

Får en massa samtal från banker, telebolag, tidningar, tandläkare mm som påstår att jag är en annan person med ett företag. Så någon har reggat ett företag med mitt mobil nr och personen har jag sökt men endast lyckat få fatt på sambo på hans nr.

Sen har det ringt folk på kanin annons i en matbutik där någon säljer kaninungar och angett mitt nr.
Har ett enkelt nr men ingen av dessa personer har liknande nr så man kan förväxla eller så.

En kompis fick se på sin mobil att simkortet inte längre var giltigt och då hade en affär skapat ett nytt simkort med dennes nr till en kund fast det redan fanns en användare med det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).