ons 26 sep 2012, 15:22#187665
Har ett skogsbolag på plats som utför avverkning/gallring på vår gård. Tyvärr har vår jorbruksarrendator fått en del åkermark och traktorväg sönderkörda pga. väldigt blöta marker på grund av allt regnande. Han har bla fått hyra kultivator och lägga många timmar på att försöka återställa marken. Sannolikt med lägre skörd på denna del av gärdet
Som markägare vill jag att arrendatorn liksom jag ska gå skadefria ur detta. Enligt kontraktet med skogsbolaget står det under rubriken Skada följande:
- Köparen skall genomföra avverkningen och borttransport så att skada inte drabbar växande skog, inägor eller annan mark, hägnader eller vägar utöver vad som följer av ett normalt omsorgsfullt genomförande av avverkningen med borttransport. Skulle skada uppstå är köparen ersättningsskyldig härför endast om den berott på vårdslöshet från köparens sida. Så min fråga - Vem bör ersätta arrendatorn, jag eller skogsbolaget?
Denna typ situationer bör ju hänt tidigare, finns det någon praxis gällande sådana här fall?
Tacksam för råd.
Jan Erik