Öppna kategorin

Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

58 inlägg 35176 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

JensSkoog  
#324457 Underhållande å se, bara det inte är jag själv som gör fel :mrgreen:
Men, jag är lycklig det inte fanns digitalkamera när jag bromsade på halkan med min VW 1956 modell och mitt en vecka gamla körkort! Bilen som kom emot fick lagas för 23K och det var mycket pängar i 1973!

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

amigo  
#381885
1458308415_dsc_0214.jpg
1458308429_dsc_0210.jpg
1458308439_dsc_0215.jpg
Lyckades hamna lite utanför vägen söndags :oops: Fick ta hjälp av grannes 4hjulsdrivna traktor+ samtidigt dra med skogsvinshen

Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

Erre  
#381889 Rejäl traktor till den lilla vagnen. :smile:
Men det är bättre att ha det åt det hållet.

Gutt att du kom upp igen. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

amigo  
#381890 Den duger gott för det lilla jag tar ut :grin:

Avatar Fallback

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

husqvarna_med_sthil  
#381927
Skogshuggarninorr35 skrev:Får väl visa en bild ja också då.
Jag markberedde två myrområden nu i höst som vi avverkade i vintras det var 2-3 meter till fastmark, det stod dessutom på traktdirektivet att det var en barmarkspost 😡
Tur i oturen hade jag den här gången rototilten på när jag markberedde för hux flux sjönk grävaren och det fanns inget att sätta skopa i och dra sig upp.
Det var bara att snabbt börja gräva runt omkring sig och komma ner på fastmark.
"Krondiket blev 15 meter långt innan jag fann en rotfast stubbe så jag kom upp.
2012-08-13 09.34.45.jpg



En annan situation är jag oskyldig till men det visar att markägare och andra besökare inte ska parkera sin nya fina bil bakom en skotare i 1710d klassen
20120223_130216.jpg


En del riktigt läsvärda inlägg har man ju missat men här är iaf ett. Det där är att klara sig själv det... fan vad jag vill ha en grävare !

Avatar Fallback

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

tallen100  
#381931 Finns många grävare som fått lov att få hjälp av andra grävare att komma lös, så du bör ha två st för säkerhets skull :wink:

Avatar Fallback

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

husqvarna_med_sthil  
#381945 Jag har aldrig reagerat speciellt på grävare tidigare men vi byggde en väg här in på skiftet och då inser man ju snart vad en grävare kan åstadkomma på bara en par dagar i rätt så jäklig terräng. Vips var där en väg och maskinen stod vid egenbyggd vägren och väntade på skjuts till nästa äventyr, nästan som inget speciellt varit i görningen alls :) ... efter det så har jag försökt att mota tanken gång efter annan så kommer ett sådant där inlägg jag citerade upp på skärmen haha... då är det kört , jag vill ha en grävmaskin ! .. men jag kommer aldrig att få en, men man får smygnjuta av andras äventyr :)

Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

stegmaster  
#381952
husqvarna_med_sthil skrev:Jag har aldrig reagerat speciellt på grävare tidigare men vi byggde en väg här in på skiftet och då inser man ju snart vad en grävare kan åstadkomma på bara en par dagar i rätt så jäklig terräng.

Absolut.
Med den branta/besvärligen terrängen som finns här jag bor, er det nästan et måste med grävmaskin
Var iväg i går eftas och körde 1,5timme med en 5,5t maskin. Det blev 60m traktorväg.
Gick fint trots att det fortfarandet finns lite tjäla i backen.
Jäklar vilken skillnad det er att kunna köra inn och peta på träden direkt på vagnen, istället för att dra varje träd 40-50m med vinchen.
Man tjänar fort inn dom 1,5timme.(och ca 6 liter diesel.)
Ska avgårde i imorron och hämta hem dom träd som fick vika.

1458328689_003_(2).jpg

Avatar Fallback

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

husqvarna_med_sthil  
#381956 Ja det är ju verkligen inte dumt att kunna köra fram så nära det bara är möjligt. Verkligen användbar maskin som skulle lösa många problem, inte bara i skogen utan mycket annat hemma på gården osv likväl. Tack för bilden ! Tog och googlade lite och en liten och äldre pjäs är ju ingen omöjlighet om man skulle planera lite... hmm, man ska ju faktiskt ha något roligt sedan när man blir äldre också :)

Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

Erre  
#381958 Alla förtjänar en grävmaskin!!

Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

machonisti  
#381969
Erre skrev:Alla förtjänar en grävmaskin!!

Ja!

Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414883 Inte så rejält men ändå. :smile:

Samlade löv jämte där det grävts in bergvärme o skulle göra en vändning på stället jämte husväggen.

Plupp sa det. Eller kändes åtminstånde så.
1477591370_20161027_130554.jpg

Skam den som ger sig. Hoppar av för att lätta på vikten. Kan själv synd att be om hjälp. :mrgreen:
1477591378_20161027_130753.jpg

Men det märktes snabbt att det inte skulle gå. Så jag ropade in kollegan till att köra. Medans jag lyfte bakändan med hjälp av ett spett.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415171 Här hände en grej i vårt villaområde för några år sen hos grannen. Han hade lejt en grävare för lite jobb runt huset. Traktor med dumpervagn hade han lånat av en släkting. Dom bor på hörnet i suterängvilla så gatan ovanför huset är plan men runt hörnet är det skaplig backe. Bra lut på tomten oxå.
Han parkerade traktorn på plana gatan o gick ur medan grävaren la första skopan i vagnen, traktorn börjar rulla o med hjul i lagom vinkel så fortsätter traktorn runt gathörnet, tar med sig raden med postlådor, fortsätter in på nedre delen av tomten där garageuppfarten är. Där står deras 2 mån gamla Skoda Roomster,
Traktorn hade lastare o skopan träffade i höjd med dörrhandtagen.
Allt stoppade med bilen liggandes på taket med skopan på underredet av bilen o framhjulen på traktorn i luften.
I huset nedanför står frun i huset i köksfönstret o ser detta komma farande mot sig. Hade inte bilen stått ivägen hade hon nog haft en skopa extra i köket:-o
Jag hörde braket o gick dit o hjälpte till, kunde dock inte med o fota.
Tur att inga ungar var ute o lekte

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).