Öppna kategorin

Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

58 inlägg 35178 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

ryared  
#186211 Jag hittade ingen tråd om rejäla kraschar,fastkörningar etc, hade varit kul med en sådan
Här kommer lite JD kollisioner:





   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

alvenalf  
#186258 Kul

Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

machonisti  
#186263 Kulare med bilder från forumets egna hjältar, men det brukar vara panik i surhålet så ingen hinner ta bild.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

Mäki  
#186278 Jo då nog hinner man ta bilder i bland. Denna bild finns under mina bilder tillsammans med flera missöden.

Bild

Avatar Fallback

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

ryared  
#186279 Ja där hade du satt dig rejält Mäki hur lång tid tog det innan du kom upp då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

Mäki  
#186283 Nu minns jag inte riktigt men skotaren (det var han som satt fast först jag skulle bara hjälpa) satt fast också så med hjälp av grävmaskinen (det ville inte bära honom heller) tog det 3-4 timmar totalt innan båda maskinerna var på loss.

Vi måste bygga en platå av massa som grävmaskinen kunde stå på när han skulle dra upp mig annars så bara sjönk han med.

När jag var så pass uppdragen att jag hade halva boggien över marknivå så började jag tippa maskinen i sidlen och plocka massa under det hjulparet som var i luften och på så vis fick jag stadigt under boggien och kunde så småningom komma upp med hjälp av grävmaskinen.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

machonisti  
#186284 Mäki kom inte upp själv utan nu är han fast...

Skrev detta och under tiden klottade Mäki in sin egen beskrivning, skickar den i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

ryared  
#186285
Mäki skrev:Nu minns jag inte riktigt men skotaren (det var han som satt fast först jag skulle bara hjälpa) satt fast också så med hjälp av grävmaskinen (det ville inte bära honom heller) tog det 3-4 timmar totalt innan båda maskinerna var på loss.

Vi måste bygga en platå av massa som grävmaskinen kunde stå på när han skulle dra upp mig annars så bara sjönk han med.

När jag var så pass uppdragen att jag hade halva boggien över marknivå så började jag tippa maskinen i sidlen och plocka massa under det hjulparet som var i luften och på så vis fick jag stadigt under boggien och kunde så småningom komma upp med hjälp av grävmaskinen.


Bra jobbat!
Och Masconisti, det verkar som Mäki inte är fast längre :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

machonisti  
#186286 Nä nu har han lossnat :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

machonisti  
#186287 Mäki... har själv dabbat mig mången gång, före digikamerans tid.

Det värsta; ena fästet till bommen på Poclain gck 120 brast. Bråttom att bärga stod på is i början av april, en vecka senare låg öppet vatten på haveriplatsen. Kontroll hade förebyggt jobbet!

Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

Mäki  
#186289 I mitt fall så var det så att jag hade huggit upp en väg från en kalyta till lagerplatsen under torrt väder och varnade utköraren om att vägen kunde bli blöt om det regnade och att han skulle testa vägen tom eller med lite på lasset, men men han kom med fulla lasset och körde fast....

Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

stegmaster  
#186293 Min Valmet på ville vägar år 2010. :sad:
For utför en brant ca 50m, efter handbromsen löste ut. (visade sig sedan at vara et fel på den:)
2 Traktorer med dubbla vinsjar, var med och drog upp den.
Knäckt ramm, ödelagt kylare och vifte. Lunnepannan til vinchen har helt krökt.
Kunne varit med i konkuransen "Hur bli av med 50tkr på 3 sek.". :wink:
Ja, ja den ser åtminstone ut som ny igjen idag. :grin:


Foto0065.jpg

Foto0068.jpg

Foto0069.jpg

Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

Mäki  
#186298 Det ser inte trevligt ut men det var tur att den inte svängde sig med sidan före och välte.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

machonisti  
#186309 Men herre gud stegmaster, har du låtit traktorn stå så länge i skogen att den växt igen?



50 tkr på 3 sekunder. Bara det varit på inkomstsidan. Vågar skämta lite med dig nu eftersom det gått några år sedan missödet. Men som Mäki nämner hade det kunnat gå värre.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla kraschar,fastkörningar, mm.

stegmaster  
#186460
Mäki skrev: men det var tur att den inte svängde sig med sidan före och välte.

Ja precis, var vad alla som var med om redningen ochså sa.
Själv stod jag ca 30m ifrån med draglinan til vinchen, ( traktoren hadde stått sånn ca 1t då detta inntraff vil jag minnas).
Rakk presis bort til traktoren, men då var farten redan så stor, at jag inte vågade forsöka hoppa på, öppna dörren och kliva inn i hytten.
Var mildt sagt en konstig kännsla och stå kvar och titta på färden nedför.
Bråkte rejält när den stutsade över stubbar och stenar.
Sen slog flakten inn i kylaren när traktoren tog stopp i dom stora träden i botten, så det blev et jäkla bråk och mycket röyk som stod upp från motoren.
Slängde ner mig i branten och fick dra ut stoppknappen, så den stannade.
Valtra service kom fram til at det var slitasje på kugger til handbromsen, och at dom rystelser som kom i samband med vinchingen löste ut bromsen.


machonisti skrev:

50 tkr på 3 sekunder.

Ja, det var vinsten som forsvann det året, och vel så det. :wink:

Kom igjen med bilder nu, det er vel fler som har nåt uhell på samvete?? :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).