Öppna kategorin

får

8 inlägg 3957 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

får

lodjuret  
#181181 En familjemedlem har funderingar på att skaffa får vilket jag inte har något emot, då jag för närvarande far dit och håller den yta som är tänkt som bete ren från sly med röjsåg.

Utomhus är ju inget problem men över vintern lär de behöva vara inomhus (mellersta Norrland).

Så till funderingarna, hur stor yta behöver man per får (inomhus)?

Hur mycket äter de (inomhus)?

Går det att använda automatiskutfodring så de kan fara bort åtminstone 1 vecka (inomhus)?
I så fall vad kostar det? köpa/bygga



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: får

santatorp  
#181198 minst 1,5m2 /tacka tror jag det är. ca 1 normalstor rundbal/tacka och vinter och man lämnar INTE djur en vecka..

Användarvisningsbild

Re: får

lodjuret  
#181215 otydlig :(

menade inte en vecka utan tillsyn utan en vecka utan att utfodra, brukar vara lättare att be folk att titta till saker och sånt ju mindre de behöver göra.

   TS
Avatar Fallback

Re: får

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181217
lodjuret skrev:otydlig :(

menade inte en vecka utan tillsyn utan en vecka utan att utfodra, brukar vara lättare att be folk att titta till saker och sånt ju mindre de behöver göra.



Torrt ensilage står sig längre men en vecka är nog i överkant 3-4 dagar är nog mer rimligt.
dock går det ju bygga så man kan förbereda utfodringen och ha flerveckors lager i stallet då blir utfodringen mindre betungande.

Användarvisningsbild

Re: får

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181230 Jo så kan man göra, köp in tio styck fyrkantbalar så de som ser efter fåren bara behöver
ta av snöret och hiva dem i foderhäcken och fylla vatten. Tillexempel.

Avatar Fallback

Re: får

MNskog  
#181243 Här finns det mesta om får:
http://www.faravelsforbundet.com/kunskap?kdcid=6

Avatar Fallback

Re: får

ruth  
#181257
lodjuret skrev:Utomhus är ju inget problem men över vintern lär de behöva vara inomhus (mellersta Norrland).

De kan vara utomhus på vintern om de har vindskydd. Exempelvis Jamtli som ligger i norrland har sina får utomhus året runt.

Användarvisningsbild

Re: får

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181258 De behöver ingen extra värme, det räcker med en filt som dörr så det inte blåser.
Samma med kossor mfl.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).