Öppna kategorin

säkerhet på jobbet.

18 inlägg 8969 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

säkerhet på jobbet.

dexter  
#143556 Är idag i australien och jobbar och nåt som slog mig i ansiktet va den enorma säkerheten! Hjälm och varselkläder är ett MÅSTE på området annarskan du bokstavligttalat erskorterad ut från området.

Kommer du in på en avverkning så visar en ur företaget var första förbandet är, var ambulandsen kan plocka upp en skadad osv. Och du måste skriva under ett papper att du har förståt allt m.m
Sen är australenarna ett folk som använder comradio, och helt ärligt så vet ja inte hur ja kommer klara av en arbetsdag utan den i sverige hehe.

Inget av detta förekommer i sverige va ja vet/har hört. Inte bland "vanliga" anställda.


Frågan är då, har vi för låg säkerhet i sverige eller är de så att vi litar stenhårt på piloten?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: säkerhet på jobbet.

Nolltax AB  
#143613 Hjälm å varselkläder är ett måste på mången arbetsplats även i Sverige.
Comradio tror jag inte vi har så stort behov av.
Även små tätorter har mobil-täckning här.
Australien kör ju till å med skolundervisning via com i glesbygd. Det hör till undantagen hos oss...

Avatar Fallback

Re: säkerhet på jobbet.

Gäst  
#143635 Å vaför skulle vi inte ha så stor användning av comradio? Varför ska man behöva ringa varje gång man behöver prata me skördaren/skotaren? Va gör du om du ligger skadad och de inte finns täckning

Enligt mig så finns de inga bra anledningar/argument till att inte använda comradio.

Avatar Fallback

Re: säkerhet på jobbet.

Nolltax AB  
#143646 Vräker upp porten till maskinhallen.
Solen lyser. Vädret perfekt. Här ska fällas trän!
Full tank å rätt uti skog for jag.
Betoning på jag....
Comradio.... Grannen for till jobbet. Farsan for till Hälsingland. Skulle ju kunna plantera en comradio på Statoil iofs...... Fast det känns lite överarbetat.....

-Du som joggar förbi just nu, vill Du ha en comradio?
-Varför? Ja, inte vet jag. Vi kan väl byta recept.....

Användarvisningsbild

Re: säkerhet på jobbet.

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143647
dexter skrev:Är idag i australien och jobbar och nåt som slog mig i ansiktet va den enorma säkerheten! Hjälm och varselkläder är ett MÅSTE på området annarskan du bokstavligttalat erskorterad ut från området.

Kommer du in på en avverkning så visar en ur företaget var första förbandet är, var ambulandsen kan plocka upp en skadad osv. Och du måste skriva under ett papper att du har förståt allt m.m
Sen är australenarna ett folk som använder comradio, och helt ärligt så vet ja inte hur ja kommer klara av en arbetsdag utan den i sverige hehe.

Inget av detta förekommer i sverige va ja vet/har hört. Inte bland "vanliga" anställda.


Frågan är då, har vi för låg säkerhet i sverige eller är de så att vi litar stenhårt på piloten?





här uppe kör en hel del entreprenörer med comradio

Avatar Fallback

Re: säkerhet på jobbet.

Nolltax AB  
#143652 Alternativt.
Fem far ut i skog.
En får ett träd i huvudet.
Fyra diskuterar problemet via comradio.
Den femte har ont i huvudet.
Och...?

Undrar om räddningstjänsten lyssnar på alla frekvenser.....

Användarvisningsbild

Re: säkerhet på jobbet.

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143658 Poängen med comradio eller åkarradio så kan man ju nå ut till nån kollega om man har dålig täckning som kanske finns bättre till än där en annan står,

sen har vi ju dessa larmdosor som heter fastfind, skogma säljer dom o dom funkar där gsm nätet inte funkar fastfind sänder nödmeddelande via cospas Sarsats satelliter som funkar jorden runt, så man kan bli hittad där ute i skogen om man gör illa sig, ska införskaffa sådan till varje maskin

Avatar Fallback

Re: säkerhet på jobbet.

Nolltax AB  
#143660 Poängen är att på mitt jobb är jag allen.
Fäller ett träd, bygger ställning eller målar fasad spelar roll, jag är allen.
Comradio, visst. Men samspråka med vem?
Å jag betvivlar jag är den enda i detta rike som jobbar solo....

Avatar Fallback

Re: säkerhet på jobbet.

Nolltax AB  
#143663 Å gör man en hundraåttiogradare på hela resonemanget så landar man nånstans i Australien.
Ett ödeland. Vidsträckt. Tommare än tomt. Inte en mobilmast så långt ögat når.
Dock, nånstans nått propplan far omkring med bra räckvidd gör å lyssnar på com....

Användarvisningsbild

Re: säkerhet på jobbet.

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143664 Då är ju fastfind suverän för dig den är trådlös, stor som en mobiltelefon typ nokia 3310 kostar 2900 plus moms

Användarvisningsbild

Re: säkerhet på jobbet.

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143665 Sen har vi ju mrg nätet då har man ju en typ jaktradio som går o ringa via till en växel o därrefter får man knappa in numret man vill ringa, mrg radion går åven anvånda som vanlig komradio på jakten

www.westel.se

Avatar Fallback

Re: säkerhet på jobbet.

Nolltax AB  
#143666 Ibland far jag förvisso till skogs med kollegan, det måste medges.
Fast den dåren kör på fullgas även vid kvistning av gran så nån kommunikation via com osannolikt är....

Avatar Fallback

Re: säkerhet på jobbet.

Nolltax AB  
#143667 Sen kan man givetvis dra veven ett varv till.
Det otänkbara hänt har.
Oavsett hur, inklusive djungeltrumma, slå larm. Snubben x behöver hjälp.

Användarvisningsbild

Re: säkerhet på jobbet.

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143668 Sen kan man ju göra som skottarna i den gamla comviq reklamen: [youtube]
[youtube]

Användarvisningsbild

Re: säkerhet på jobbet.

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143671
Nolltax AB skrev:Sen kan man givetvis dra veven ett varv till.
Det otänkbara hänt har.
Oavsett hur, inklusive djungeltrumma, slå larm. Snubben x behöver hjälp.



När det är nödläge så är ju iaf ett alternativ, bättre än inget alls

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).