Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 116889 visningar 45 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#678780Jag undervisar bl a på tre halvtermins kurser där skogsskötsel ingår som en av delarna. Kurserna går år 1, år 3 och år 4. På första kursen utgör delar av skötselserien den huvudsakliga litteraturen. På andra kursen är all litteratur på engelska och är en mix av vetenskapliga uppsatser och utdrag ur engelska läroböcker. På tredje kursen är all litteratur vetenskapliga artiklar.

På första kursen får studenterna lära sig hur skogsbruk bedrivs idag och varför. På andra kursen hur träd och bestånd reagerar på olika åtgärder och på tredje kursen den mer vetenskapliga bakgrunden till hur vi tror oss veta det vi vet.

Var menar du att Skogsstyrelsen skulle passa in?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#678882Vet inte hur mycket universitetet bryr sig om att utbilda den högsta akademiska kåren i skogssverige, för att de ska förstå sig på hur en fungerande natur ska behandlas nuförtiden, har själv bara intervjuat några få nykläckta jägmästare och de rabblar alla samma ramsa som Mellberg gör.

För ett par årtionden lät det så här i riksdagen när jägmästarutbildningen beskrevs.

"Skogsutbildningarna har tidigare i huvudsak varit koncentrerade till frågor som rör produktionen av råvara för skogsindustrin. Det senaste decenniets utveckling visar emellertid att kunskaper om produktutveckling och kvalitetsfrågor, tekniska system och ekonomisk organisation är viktiga och att dessa kunskaper måste omfatta alla led i näringen: råvaruproduk­tion, industriell förädling, lagring, distribution och användning. I den nu gällande utbildningsplanen har detta beaktats genom en utbildningsinrikt­ning mot marknadsfrågor. Denna inriktning har vidgat jägmästarnas ar­betsmarknad till vissa för skogsnäringen och samhället betydelsefulla nya områden. "

Och var nånstans ekologin kommer in vet inte jag, därav min kritik av utbildningen.

Skogsstyrelsen passar nog in överallt i utbildningen, eftersom dom är myndigheten som ser till att lagar och regler följs och fattar alla beslut och ger alla tillstånd i vårt skogsbruk.
Vi tar en sväng in i riksdagen och de beslut som skogsstyrelsen är med att ta om utbildningen.
"Skogsstyrelsen bedömer också att om teknikerutbildningen utökas till fyra terminer så kan skogsmästarutbildningen som utredningen föreslagit minskas från tre till två terminer.
Jägmästarlinjen. Skogsstyrelsen anser att nuvarande jägmästarutbbildning i stort motsvarar den utbildningsprofil som skogsbruket efterfrågar och som behövs inom överblickbar framtid.
Beträffande påbygg­nadskursen med marknadsinriktning delar skogsstyrelsen utredningens uppfattning att den i sin helhet bör förläggas till Umeå."

Var det svar på frågan "Var menar du att Skogsstyrelsen skulle passa in?".

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:För ett par årtionden lät det så här i riksdagen när jägmästarutbildningen beskrevs.

Nej Ulf, du är rejält efter din tid. För ett par årtionden sen hade vi år 2000. Den riksdagsproposition du citerar ur är från 1983, 37 år sen. Den handlade dessutom primärt om lokaliseringen av utbildning till skogstekniker. Citatet från Skogsstyrelsen har du klippt från ett remissvar. Ange källa och försök vara lite ärligare när du citerar.

Och berätta nu vilka böcker du bläddrat i.

Redan 10 år tidigare, i slutet av 1970-talet, ingick en hel del ekologi, markkemi, växtfysiologi, osv. i Jägmästarprogrammet. Vad det innehåller idag under de första tre åren kan du se på ramschemat. De sista två åren väljer studenterna mellan olika masters-program som finns presenterade här:

https://www.slu.se/fakulteter/s/utbildn ... sofnature/

Ramschema år 1-3 https://student.slu.se/globalassets/sw/ ... _21_gn.pdf

1605083545_2161837f-cfd3-43b4-8ead-627a37a37f77.jpeg

Användarvisningsbild

ulf 1  
#678919Det hjälper inte Lars, vi har utbildat värdens sämsta skogsskötare de senaste 60 åren, nu är det så illa ställt att vi förtvivlat söker hjälp från de mest konstiga ställen, Albanien, Kina och Slovenien tex, alla dessa länder har vi samarbetsavtal med, Svenska SLU ska lära av dessa länder ... varför undrar man, vad har vi att lära därifrån om vi nu är så fantastiska i vårt skogsbruk som ni påstår.

Sanningen är ju som jag säger, vi har ett dysfunktionellt skogsbruk, ska det vara så svårt att se detta.

Så här skriver ni om ert senaste samarbete med Slovenien, "Rapporten har tagits fram som en del i Skogsstyrelsens kunskapsutbyte om hyggesfritt skogsbruk som görs med Slovenien. Slovenien har lång tradition av hyggesfritt skogsbruk och kommer inom kort att publicera en motsvarande rapport. Syftet är att vi ska lära av varandras erfarenheter och kunskap." .... men nu Lars måste jag fråga det självklara, du har ju talat om för mig vilken idiot jag är (inte det ordet, men det är vad du tycker om mig) som jämför vårt skogsbruk med Tysklands som förbjudit kalhygge, orsaken tycks vara att de inte har samma klimat som vi i södra Sverige, nu är ju temperaturen den viktigaste faktorn för träds tillväxt, så Tyskland är ett mycket bra land att jämföra med, då vi har nästan parallella temperaturer året runt, om man korrigerar höjden något.

Men går vi ner till Slovenien som ligger på samma bredgrad som norra Italien, så verkar det lite korkat, om nu detta med klimat var så viktigt att jag var en idiot som drog en sån jämförelse, ni kunde ju lika gärna jämfört skogarna runt Milano och Venedig i så fall, ibland blir man bara trött på dessa idiotförklaringar av sin person, särskilt från folket i Umeå.
Men jag hoppas ni lär er något, bäst att länka till erat samarbete, och Clas Fries har inte svarat på mina samtal, sen den dagen jag påpekade att Sveaskog hade 900 åriga omloppstider på sin miljonhektars skog i Norrbotten, och han lovade att kolla upp detta.
https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... skogsbruk/

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Så här skriver ni om ert senaste samarbete med Slovenien

Skogsstyrelsen, inte "vi".

Du måste hålla isär olika parter. Jag har ingen aning om vad Skogsstyrelsen gör i olika frågor och är inte speciellt intresserad av det heller. Forskare-lärare på SLU har i allmänhet inget med Skogsstyrelsen att göra. Det händer att enskilda tjänstemän ställer frågor eller vill ha synpunkter på nånting, men i övrigt lever vi helt åtskilda liv.

Du tycks tro att det finns något slags centralstyrning men så fungerar inte verkligheten. Ett universitet som SLU har ungefär 1500 som sysslar med forskning och alla dessa har ungefär 1500 olika åsikter och idéer om allt möjligt. De som forskar och undervisar om skog fungerar på samma sätt och styrs inte av vare sig Skogsstyrelsen eller skogsbolag.

Du har helt enkelt dålig koll Ulf.

Du kanske skulle börja med att läsa hela den rapport du länkade till?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#678940Ja du har säkert bra koll på de 1500 forskarna med 1500 olika åsikter, det har jag oxå, och jag är helt säker på att de är mer försiktiga när de talar med dej än när de talar med mej, för om de har samma åsikter vid samtal med dig, då hade vi inte bedrivit detta skogsbruk längre.

Det här är en av de viktigaste fördelarna med att vara en fri människa, folk törs säga vad dom tycker till fria människor, för dom vet att det inte används mot dom i deras karriärer, ni alla är levande bevis på att jag gör rätt analys här, vem har någonsin varit rädda för att säga vad ni tycker till mig, och omvänt, vem har hållit igen när man kommenterat professorn.

Det här har inget med feghet att göra från något håll av er, det har med ren överlevnad, och den går alltid före uppriktighet, bara de som är fria kan säga vad dom tycker.

Eller som Tomas Di Leva sjunger
"Ja dom säger att det här är bra för oss
Vill du följa eller spikas på ett kors
För dom räknar alla dårarna

Det finns dom som flyger fria i sin bur
Det finns fria som är fångade som djur
När allt blir tyst kan ingen höra dig"

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#678943Och om någon undrar varför inte folket i Sverige gjort uppror mot vårt skitskogsbruk så finns en del av svaret här, "Nu har vi lanserat Skogen i Skolans digitala läromedel – Skogslektioner. Under snart 50 år har vi försett lärare med verktyg för att arbeta med utomhuspedagogik. Det har gjort att hundratusentals barn har fått vistas i och skapa en god relation till skogen. Med det nya läromedlet tar vi digitala verktyg till hjälp för att locka dem som har svårare att ta sig ut i skogen. Vi tar skogen till skolan! "
Det är skogsindustrins egen lilla skola som trängt sig in i klassrummen sen 50 år tillbaka, så om ni undrar varför ni inte ser något fel med kalhygge, så har ni svaret , ni är hjärntvättade.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#678946Sen har vi ju alla dessa bolag som betalar olika stjärnor dyrt för att vi alla ska förstå hur grönt och fint vi bedriver vårt skogsbruk i Sverige, det fordras en fri människa för att stå emot hjärntvättningen.
"Charlotte Kalla och SCA lanserar nu tre filmer med tips kopplat till träning, skog och natur. Filmerna är en del av initiativet Kalla Champs och syftar till att uppmuntra framförallt barn och unga att stärka sin relation till naturen. / SCA"

Problemet borde ju framstå klart för alla, om man har något att vara stolt över, ska väl folk förstå det själva, det ska väl inte behövas bankas in i huvet på oss, man säljer ju inga produkter här, man talar bara om att man är ärliga i det man gör ... och då blir det ju förfan uppenbart vilka lögnare man är.

"Är du orolig lille vän när du ser en natur som verkar vara atombombad, det behöver du inte vara, det här är jättefint och helt ofarligt"

Jag kommer ihåg den nykläckta jägmästaren som hysteriskt rabblade "vi planterar två träd för varje vi tar ner, vi har aldrig haft så mycket skog ..... "

Tänk om

TS

gurka  
ulf 1 skrev:
Jag fortsätter med att redovisa vad jag GÖR, inte vad jag TÄNKER göra.

Citatet är från torsdagen 5 nov. 😀

Hanatorp  
#679013Ulf det finns inte något förbud iTyskland. Tyskland är inte en centralistisk stat utan det är delstaterna som styr skogspolitiken bund får inte lägga sig i delstaternas angelägenheter. Det finns någon delstat som förbjudit kalhuggning, men de flesta tillåter kalhuggning och det är de skogsrika delstaterna. Så Ulf lägg av med att sprida dina lögner i din åsiktskoridor.

Användarvisningsbild

Bumpkin  
#679030Artikeln har några år på nacken (2013) men såvitt jag vet så stämmer den fortfarande.

https://www.skogen.se/nyheter/hur-natur ... -skogsbruk

Användarvisningsbild

ulf 1  
#679090Vet inte vad du vill bevisa med en 8 år gammal artikel av en kalhyggesförespråkare, Bumkin, men faktum är att Tyskland har ett betydligt bättre skogsbruk än Sverige idag, och ett enormt bättre resultat, med över 100 miljoner kubik skörd varje år på mindre en halva Sveriges skogsyta, det är vad jag kallar bra skogsbruk, att deras PLANTERADE granskogar dör beror ju på att man gjorde dumheten att ta till sig Svenskt skogsbruk för 60 år sen, men det övergav man för 30 år sen men lider fortfarande av det, men man minskar nu ner detta innehav drastiskt, därav myten om att man bedriver kalhyggesbruk, ni får läsa på lite om ni ska slå mig på fingrarna.

Blandskogar är det som ersätter granplanteringarna i Tyskland, men vad gör vi-ni, jo vi fortsätter dödansen med gran, men jägmästarna vet inte om något annat, utan vandrar runt som förvirrade zombiesar på hyggena, och kan inte förmå sig att rekommendera något annat, utbildningen står ivägen för att förstå vad som kan göras, man får hoppas det ordnar sig, men då fordras en utrensning i åsiktskorridoren, en lokalvårdare där skulle nog klara att ge bättre skogsbruksråd.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#679092Titta er omkring, i dag är det den 12 nov och 6 grader varmt, 4 under natten, vad är det som styr träd ... tänk ett tag nu, jo temperaturen, hur vill gran ha det för att trivas, jo kalla vintrar, hur får man nederbörden att stanna i skogen och bli grundvatten, jo man har blandskogar, hur känsliga är granar för torka, jo väldigt känsliga, vad gör man med dessa fakta ... ja inte fan planterar man monotona granskogar, vad fan är det för fel på er.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:vad är det som styr träd ... tänk ett tag nu, jo temperaturen,

Det som styr invintring och start på våren är nattlängden, inte temperaturen.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:hur får man nederbörden att stanna i skogen och bli grundvatten,

Det absolut enklaste är att inte ha någon växtlighet alls. Då kommer maximal mängd vatten infiltrera marken. Träd ökar inte mängden vatten som blir grundvatten utan tvärtom. Och lövträd förbrukar minst lika mycket vatten som barrträd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).