Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 114783 visningar 45 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
Zetor25 skrev:Ja häromkring i norra Hälsingland så är då hela fd.skogsbyar helt utdöda.

Det är inte unikt för Hälsingland, eller Härjedalen. Att samhällsomvandlingen har gjort att många små samhällen blivit eller är på väg att bli öde är knappast skogsbrukets fel. Hade det gått att motverka utarmningen av landsbygden? Självklart, om statsmakterna hade velat bevara en levande landsbygd så hade det varit fullt möjligt. Det -r bara att titta på hur Norge gjort.

Men det är en diskussion som omfattar hela samhället, skattesystem, fastighetsmarknad, jordbrukets rationalisering, kommunikationer, osv. Skogsbruket är bara en av pusselbitarna. Vi har ju delvis facit i södra Sverige, där betydligt mer skog är privatägd. Även där har man glesbygdsproblem. Det tycks många norrlänningar ha dålig kunskap om.

Vad är lösningen menar ni? Mer statlig styrning? Mindre statlig styrning? Olika lagar för privatpersoner och skogsbolag? Den nuvarande Skogsvårdslagen tvingar ingen att avverka. Den har i princip bara vanhävdsregler för att förhindra fullständig utarmning av skogen. De som väljer att befinna sig i det ni kallar "åsiktskorridoren" gör det helt frivilligt, oavsett om det beror på god eller bristfällig kunskap.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Zetor25 skrev:Ja häromkring i norra Hälsingland så är då hela fd.skogsbyar helt utdöda.

Det är inte unikt för Hälsingland, eller Härjedalen. Att samhällsomvandlingen har gjort att många små samhällen blivit eller är på väg att bli öde är knappast skogsbrukets fel. Hade det gått att motverka utarmningen av landsbygden? Självklart, om statsmakterna hade velat bevara en levande landsbygd så hade det varit fullt möjligt. Det -r bara att titta på hur Norge gjort.

Men det är en diskussion som omfattar hela samhället, skattesystem, fastighetsmarknad, jordbrukets rationalisering, kommunikationer, osv. Skogsbruket är bara en av pusselbitarna. Vi har ju delvis facit i södra Sverige, där betydligt mer skog är privatägd. Även där har man glesbygdsproblem. Det tycks många norrlänningar ha dålig kunskap om.

Vad är lösningen menar ni? Mer statlig styrning? Mindre statlig styrning? Olika lagar för privatpersoner och skogsbolag? Den nuvarande Skogsvårdslagen tvingar ingen att avverka. Den har i princip bara vanhävdsregler för att förhindra fullständig utarmning av skogen. De som väljer att befinna sig i det ni kallar "åsiktskorridoren" gör det helt frivilligt, oavsett om det beror på god eller bristfällig kunskap.

Vi har nog bitvis varit oense / ifrågasättande om saker o ting sinsemellan genom åren Lars, men här tog du poäng !

Användarvisningsbild

ulf 1  
#665407Nej du Lars helt fel, du och dina gelikar på SLU och Skogforsk har tillsammans med skogsbolag och skogsindustrin påverkat samhället till att bedriva detta storskaliga och farliga experiment med glesbygden som laboratorium.

Det kommer aldrig att kunna beskrivas på ett rättvis sätt det som skogsbolagen och skogsindustrin gjort mot glesbygdens natur och människor, de vidrigheterna är så fasansfulla att ingen kan ta in det.

Jag ser direkt på en film tex, om den baseras på en verklig händelse eller inte, de verkliga händelserna kan inte fejkas, de griper tag, i dig om du inte är en renodlad psykopat.

När jag läser rapporter och ögonvittnesskildringar om skogsbolagens framfart så blir jag så förbannad att jag ofta får avbryta läsandet, att det var något som bara kunde ske "förr i tiden" är ju inte sant, det händer ju numera mitt framför våra ögon, men vi är så hjärntvättade att när vi ser en stuga på ett färskt kalhygge så slocknar hjärnkontoret och en liten idiot viskar i örat att det är "nödvändigt för Sveriges finanser att vi gör så här" man blir bara trött och lite förundrad över människans förmåga att släcka obehagliga upplevelser så enkelt, spriten hjälper väl till också och skadeglädjen en smula tills man själv drabbas, men då slocknar man igen, och rabblar det man hjärntvättats med.

Inget liv för mig dock, jag ser saker som de är, och berättar vad jag ser och då ses jag som en elak jävel, men varsågoda, ni behöver verkligen mig för att vakna upp ur zombietillvaron och kanske börja visa lite ryggrad.

Jag guidade lite ungdomar på torsdagen, vi besökte en gruva som lades ner för hundra år sen, senare på dagen besökte vi en hytta och dom fick se hur järnet togs fram i en masugn och hur sen smeden gjorde livsnödvändiga redskap av tackorna, jag gillar verkligen att vara folkbildare för unga människor, men gud va blåsta vi blivit, och jag bävar för framtiden, frågan är nu hur LÄNGE vår civilisation kommer att överleva, inte OM den kommer att överleva.

Åsiktskorridoren har nu utvidgats till bankerna, om du har en 70 årig skog får du inte låna på skogen längre, den ska nämligen tas ner, antagligen är den rutten tror dom, lite roligt är det, kokofånarna på slu har verkligen förpestat hela landet intellekt med sina rekommendationer om allt kortare omloppstider, vi har minskat omloppstiderna i praktiken med 15 år bara de senaste decenniet, det har ju gjort att råden från "skogsexperterna" (som ju måste ta till sig forskares råd) är att slutavverka en 60årig skog här i Bergslagen, man blir bedrövad.

Att dessa omloppstider gäller skitskogsbrukets plantager, drabbar ju även klokt folk som har sina skogar i skick att bli 150 år och mer, men åsiktskorridoren skapar ju en troende rådgivarkår.

Kan någon hjälpa dessa människor, alla tips tas emot tacksamt.

Glesbygden har dödats av skogsindustrin, den lilla vinst som skogsbolagen gör, är motsvarande förlust för glesbygden .... gånger 10, men dominoeffekten har gjort det till en mycket större katastrof..

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#665409Bump:
Ulf, ska skogsägare få göra som dom vill med sin skog, eller ska någon annan (staten?) bestämma hur dom ska göra?

tallen100  
Lars Lundqvist SLU skrev:
tallen100 skrev:Titta på träpatronerna av bengt Bratt, finns på Svt play i öppet arkiv.
Där går det nog att få en inblick i hur dom gick till väga,
Skogen skulle dom åt....

Och en del skog lyckades de köpa, men långt ifrån all privatägd skog.
Det finns problem med den gängse bilden av vad som hände eftersom den faktiskt förutsätter att norrlands bönder var mer korkade än genomsnittet.

https://www.landskogsbruk.se/skog/ny-fo ... aggboleri/

Finns inget som säger att folk behövde vara korkade för att bli lurade eller till och med tvingade av mäktiga "affärsmän".

Som iste redan frågat, vad kom dom fram till?
Senast redigerad av tallen100 mån 07 sep 2020, 17:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
ulf 1 skrev:Nej du Lars helt fel, du och dina gelikar på SLU och Skogforsk har tillsammans med skogsbolag och skogsindustrin påverkat samhället till att bedriva detta storskaliga och farliga experiment med glesbygden som laboratorium.

Det kommer aldrig att kunna beskrivas på ett rättvis sätt det som skogsbolagen och skogsindustrin gjort mot glesbygdens natur och människor, de vidrigheterna är så fasansfulla att ingen kan ta in det.

Jag ser direkt på en film tex, om den baseras på en verklig händelse eller inte, de verkliga händelserna kan inte fejkas, de griper tag, i dig om du inte är en renodlad psykopat.

När jag läser rapporter och ögonvittnesskildringar om skogsbolagens framfart så blir jag så förbannad att jag ofta får avbryta läsandet, att det var något som bara kunde ske "förr i tiden" är ju inte sant, det händer ju numera mitt framför våra ögon, men vi är så hjärntvättade att när vi ser en stuga på ett färskt kalhygge så slocknar hjärnkontoret och en liten idiot viskar i örat att det är "nödvändigt för Sveriges finanser att vi gör så här" man blir bara trött och lite förundrad över människans förmåga att släcka obehagliga upplevelser så enkelt, spriten hjälper väl till också och skadeglädjen en smula tills man själv drabbas, men då slocknar man igen, och rabblar det man hjärntvättats med.

Inget liv för mig dock, jag ser saker som de är, och berättar vad jag ser och då ses jag som en elak jävel, men varsågoda, ni behöver verkligen mig för att vakna upp ur zombietillvaron och kanske börja visa lite ryggrad.

Jag guidade lite ungdomar på torsdagen, vi besökte en gruva som lades ner för hundra år sen, senare på dagen besökte vi en hytta och dom fick se hur järnet togs fram i en masugn och hur sen smeden gjorde livsnödvändiga redskap av tackorna, jag gillar verkligen att vara folkbildare för unga människor, men gud va blåsta vi blivit, och jag bävar för framtiden, frågan är nu hur LÄNGE vår civilisation kommer att överleva, inte OM den kommer att överleva.

Åsiktskorridoren har nu utvidgats till bankerna, om du har en 70 årig skog får du inte låna på skogen längre, den ska nämligen tas ner, antagligen är den rutten tror dom, lite roligt är det, kokofånarna på slu har verkligen förpestat hela landet intellekt med sina rekommendationer om allt kortare omloppstider, vi har minskat omloppstiderna i praktiken med 15 år bara de senaste decenniet, det har ju gjort att råden från "skogsexperterna" (som ju måste ta till sig forskares råd) är att slutavverka en 60årig skog här i Bergslagen, man blir bedrövad.

Att dessa omloppstider gäller skitskogsbrukets plantager, drabbar ju även klokt folk som har sina skogar i skick att bli 150 år och mer, men åsiktskorridoren skapar ju en troende rådgivarkår.

Kan någon hjälpa dessa människor, alla tips tas emot tacksamt.

Glesbygden har dödats av skogsindustrin, den lilla vinst som skogsbolagen gör, är motsvarande förlust för glesbygden .... gånger 10, men dominoeffekten har gjort det till en mycket större katastrof..

Men att leva i det förgångna skapar väl ingen framtidstro ? Jag försöker utveckla det jag har här o nu för en bättre framtid. Men den blir ju inte bättre / annorlunda för att jag skyller det jag INTE har eller kunnat haft på någon annan. Möjligheterna skapar jag själv med det jag ju ändå har ! Vill du veta varför jag inte besöker någon godisbutik idag ?
Jag har inget behov !

WarPeter  
#665415Så känner du igen en narcissist – Espen Skorstad tipsar:

Överlägsen
Narcissistens mest typiska drag är ett överdrivet gott självförtroende. Ofta blåser personen upp sina bedrifter och talanger och ser sig själv som överlägsen, även om det inte finns grund för det. Narcissisten anser sig också vara mer allmänbildad och intelligent än genomsnittet.

Utåtriktad men oempatisk
I sociala situationer är narcissisten utåtriktad och dominant, och kan vara väldigt karismatisk. Däremot brukar personen inte upplevas som speciellt sympatisk eftersom den varken förstår eller bryr sig om andras tankar och känslor.

Säker på sin sak
Att vara överdrivet säker på sina kunskaper är ett annat kännetecken. En del narcissister kan till och med påstå sig veta saker som inte är sanna, förmodligen för att kunskapsluckor skulle sänka deras status. Om en narcissist får frågan ”vet du när Monticello-traktatet skrevs under” kan det hända att personen svarar ja, trots att det inte funnits något Monticello-traktat.

Svårt att erkänna misstag
Eftersom narcissisten har svårt att se sina egna fel och brister har personen också svårt att ta kritik, och kan istället bli arg, skylla ifrån sig, eller strunta i att lyssna. En narcissist ber sällan om ursäkt, och kan fortsätta påstå att de har rätt, även när motsatsen bevisats.

Söker uppmärksamhet
Narcissisten har ett stort behov av uppmärksamhet, och det kan ta sig många uttryck. En studie visar till exempel att personer som framhäver sig mycket i sociala medier också är mer narcissistiska än andra. Ofta lägger personen även stor vikt vid statusmarkörer, som fina titlar, sitt utseende, och dyra varumärken.

Tar sig friheter
Som överlägsen och utvald anser sig narcissisten också ha större rättigheter och befogenheter än ”vanliga” människor. Att få höga chefsjobb, stora bonusar, och använda företagets resurser för egen vinning kan ses som självklarheter av en narcissist. Likaså att utnyttja och manipulera andra människor för egna behov.

macke  
Älgfoderodlare skrev:
Skogsvaktaren skrev:idag har vi (SS) skogsstyrelsen som med hjälp av aktivister inom miljörörelsen försöker...

Det vi kanske glömmer i sammanhanget, är ju de att en del utbor som har inga eller små kunskaper om skogsbruk, faller in i den gängse skötselmodellen ( " Åsiktskorridoren " ) via skötselavtal som de tecknar. Via dessa skogsskötselavtal med skogsbolag / föreningar blir de till viss del att utnyttjas mot bättre vetande o bidrar till den utarmning / intäktsförlust som då drabbar det övriga privatskogsbruket i allmänhetens o oss övriga skogsägares ögon. Lurad blir man ju om man inte har kunskap nog att förstå NÄR o HUR man har blivit lurad. Den som har tillräcklig kunskap idag, går nog inte på dessa finter. Fler borde nog ut i sin skog o se de möjligheter som vilar där !

Väl skrivet. 👍

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
WarPeter skrev:Så känner du igen en narcissist – Espen Skorstad tipsar:

Överlägsen
Narcissistens mest typiska drag är ett överdrivet gott självförtroende. Ofta blåser personen upp sina bedrifter och talanger och ser sig själv som överlägsen, även om det inte finns grund för det. Narcissisten anser sig också vara mer allmänbildad och intelligent än genomsnittet.

Utåtriktad men oempatisk
I sociala situationer är narcissisten utåtriktad och dominant, och kan vara väldigt karismatisk. Däremot brukar personen inte upplevas som speciellt sympatisk eftersom den varken förstår eller bryr sig om andras tankar och känslor.

Säker på sin sak
Att vara överdrivet säker på sina kunskaper är ett annat kännetecken. En del narcissister kan till och med påstå sig veta saker som inte är sanna, förmodligen för att kunskapsluckor skulle sänka deras status. Om en narcissist får frågan ”vet du när Monticello-traktatet skrevs under” kan det hända att personen svarar ja, trots att det inte funnits något Monticello-traktat.

Svårt att erkänna misstag
Eftersom narcissisten har svårt att se sina egna fel och brister har personen också svårt att ta kritik, och kan istället bli arg, skylla ifrån sig, eller strunta i att lyssna. En narcissist ber sällan om ursäkt, och kan fortsätta påstå att de har rätt, även när motsatsen bevisats.

Söker uppmärksamhet
Narcissisten har ett stort behov av uppmärksamhet, och det kan ta sig många uttryck. En studie visar till exempel att personer som framhäver sig mycket i sociala medier också är mer narcissistiska än andra. Ofta lägger personen även stor vikt vid statusmarkörer, som fina titlar, sitt utseende, och dyra varumärken.

Tar sig friheter
Som överlägsen och utvald anser sig narcissisten också ha större rättigheter och befogenheter än ”vanliga” människor. Att få höga chefsjobb, stora bonusar, och använda företagets resurser för egen vinning kan ses som självklarheter av en narcissist. Likaså att utnyttja och manipulera andra människor för egna behov.

Det som kan vara det viktigaste, är ju vad personer med narcissistiska drag har för agenda inte hur de är som person ! Vad de får för respons mot allmänhet / indoktrineringsmottagare ? Här blir ju kunskap o omvärldsuppfattning viktig för att man som mottagare ska kunna sålla bort fanatiska dogmatiska uppfattningar o istället ha en mer "jordnära" perception. Ha förmågan att förstå o inse att det finns fler än ett sätt att värdera problem o dess grunder.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#665438Svar till Lars, givetvis ska skogsägare få bestämma över sin skog om dom inte beter sig samhällsfarligt, där finns det lagar som fungerar bra. så det är inga problem, men upplys dom då så dom inte skövlar eller på annat sätt bryter mot lagar.

Jag ska ta ett exempel på vad jag säger, som anses vara helt fel, av tex Lars Lundqvist, men som (överlägset eller inte) är en riktig analys som jag själv gjort.

Mitt påstående, "Skogsbolagen har förstört förutsättningarna för glesbygden att överleva" motsägs av Lars med "Att samhällsomvandlingen har gjort att många små samhällen blivit eller är på väg att bli öde är knappast skogsbrukets fel."

Jag tar en debatt i riksdagen 1978 som bevis för min tes, en folkvalds bedömning får duga, även om jag kallar dom ärthjärnor,
"I Värmland liksom i andra skogslän frågar sig människorna hur länge skogsbolagen skall få fortsätta att skövla de svenska skogarna, slå ut arbetskraften och lägga hela bygder öde. Kapitalägarna tvingar skogsindustrin att inrikta sig på råvara och halvfabrikat för att säkra sina vinster. Inget kapital har satts av till träkemisk forskning med sikte på att få fram nya produkter ur skogsråvaran och skapa nya jobb."
Det som sägs här kan nog inte vara tydligare, konsekvenserna ser vi idag, att en riksdagsman tar ordet skövling i sin mun tycker jag är extra intressant."

Slår man upp det ordet så hamnar man alltid i riktigt historiska tragiska händelser, från medeltidens krig till amazonas regnskogar, men nuförtiden så handlar en googlessökning mest om Svenska skogar men detta förekom tydligen redan före internets tid, och det i självaste riksdagen.

Som ni såg förut på grafen över Jämtlands skogar så finns tom klara bevis för vad jag säger och vad Lars förnekar.

Man kan ju säga att den efterkonstruktion som certifieringen skapat är bevis för att ingen skövling förekommer, men vilken biolog med ryggrad skulle godkänna dagens skogsbruk, jag sa med ryggrad.

Glesbygden dog när skogsbolagen tog skogen, ingen kan få mig att ändra den åsikten.

Att skogsindustrin fått 100 tals miljoner av våra skattepengar varje år sen 60 talet är ju obegripligt då man samtidigt skövlat natur och människor.
Miljoner som man sedan investerat i andra länder man blir ju tokig när man tänker på det, det kanske lyser igenom, eller.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#665442Vad betyder skövla, läs här: förstöra i grunden (t ex natur), meja ner, jämna med marken
"Gumman såg med förfäran hur den gamla skogen hade skövlats."
Besläktade ord: skövlande, skövlare, skövling
Jämför: baggböla, brandskatta, förhärja, föröda, grusa, göra kål på, göra slut på, hugga ut (skog), härja, lägga i aska, plundra, rasera, röja, röva, spoliera, tillintetgöra, vandalisera, ödelägga

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#665449Jag är ju egentligen inte ensam om att se verkligheten, hundratals ser den oxå, kanske inte folket på ett sånt här forum, men där ute, där skygglapparna aldrig sats på.

Läs det här: https://www.vasterbottningen.se/insanda ... NtkaVk81Q/

Lars brukar säga att jag är en gamal nostalgisk människa som längtar tillbaka till min barndoms skogar på 50 talet, men det är helt fel, jag är inte det minsta nostalgisk, visst gillar jag mosaiklandskapet med hagar, ängar och små åkerlappar, men det gör jag för att det fungerar så bra i ett kretslopp inte för att det var trevligt i min ungdom.

Att säga att någon som är nostalgisk för att han vill ha en fungerande natur är lika korkat som att säga att någon är nostalgisk för att han vill ha bort gängvåldet.

TS

isteskog  
#665450Den du refererar till var en som höll till på Malins och Hermans bloggar med alltid samma mantra ..... ungefär som du själv .... 😉

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
ulf 1 skrev:Vad betyder skövla, läs här: förstöra i grunden (t ex natur), meja ner, jämna med marken
"Gumman såg med förfäran hur den gamla skogen hade skövlats."
Besläktade ord: skövlande, skövlare, skövling
Jämför: baggböla, brandskatta, förhärja, föröda, grusa, göra kål på, göra slut på, hugga ut (skog), härja, lägga i aska, plundra, rasera, röja, röva, spoliera, tillintetgöra, vandalisera, ödelägga

Men inte på mina marker ! Jag / vi äger dubbelt så stora marker som du sagt dig ha, vilket innebär att jag har större möjlighet att påverka i omvänd riktning än vad du har genom eget arb. / förändring. Men jag började med det långt före innan jag visste vem du var, ens hört ditt namn ! Du tror inte att de ca. 290.000 markägare som INTE finns på detta forum, ens har tänkt tanken eller just nu är i färd med att förverkliga / förändra något i sitt brukande som gör att det du efterlyser, / förespråkar / önskar förändra, verkligen redan är på gång ? Ditt perspektiv har nog till stor del försvunnit beroende på åt vilket håll du tittar ! Trots allt äger privatskogsbruket ca. 56 % av Sveriges produktiva skogsmarksyta. Vad gör du själv för att skapa någon förändring ?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Svar till Lars, givetvis ska skogsägare få bestämma över sin skog om dom inte beter sig samhällsfarligt, där finns det lagar som fungerar bra. så det är inga problem, men upplys dom då så dom inte skövlar eller på annat sätt bryter mot lagar.

Kalhuggning har alltid varit lagligt.
Då finns det väl inget problem?

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).