Öppna kategorin

Säker skog

212 inlägg 64713 visningar 20 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360066Det vad ju inget direkt paragrafrytteri, då den drabbade valde att inte be att få byta såg. Bara missuppfattade tiden. Han kunde ju frågat instruktören om hur han låg till tidsmässigt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Peteflamingstar  
Palms skrev:För att återgå till Säker Skog så har jag fått berättat för mig att det är jäkligt svårt att bli examinator, var det till och med så att man måste bli rekommenderad av någon lokal examinator? Är väl inte så långsökt då att man håller hårt i rekommendationer så att man inte får konkurrens...Hoppas jag har fel, skulle nog kunna tänka mig att hålla i lite röjsågsutbildningar själv :mrgreen:

Jag har tagit reda på hur man går till väga, hade eventuellt tänkt utöka min verksamhet med utbildningar. Det finns två sätt, antingen går man som "lärling" hos en, eller helst flera, examinatorer under flera kurser innan man godkänns av de andra examinatorerna. Det andra sättet är att gå en utbildning hos Säker skog, minns inte exakt hur lång men priset låg på runt 20 papp.
Har lagt mina utbildningsplaner på is tills vidare.

Carlfritidshuggare  
#360082Hade en klok examinator där vi var två som fick göra om teorin samma dag (hjärnsläpp på första försöket, vet inte vad som flög i mig, ett fel på omprovet).

Vi fick göra det praktiska emellan, så inget omprov direkt.

Två stycken fick problem med det praktiska; en kraftfull fastfällning (inte så felriktat men marginalerna var inte så stora och en fällning som var klart utanför godkänt. De fick sedan varsitt nytt försök när alla vi andra var klara.

Ena omfällningen var inga problem men den andra avbröt instruktören efter en stund (10 minuter?). Det hade möjligen gått bra men jag tvivlar och examinatorn fällde sedan själv trädet.

Jag tyckte att upplägget var pragmatiskt. Förstår idén med att det ska gå en tid emellan men tycker att examinatorn kan få bedöma om det är ok med omprov samma dag. Ska tilläggas att vi var från flera cirkelgrupper. Instruktörerna hade låtit förstå om man behövde mer övning eller om man hade en chans. Stor blandning av nybörjare och mer vana.

åberg  
Lars Björk skrev:
halvproffs skrev:Ni får ursäkta men har på sin höjd skumläst denna tråd. Orkar inte riktigt med såna här trådar så det kanske blir repetition av tidigare saker?
Minnet kanske sviker men år inte Säker Skog någonting som Skogsstyrelsen tog fram på 90-talet tillsammans med Husqvarna? Körde tävlingar(utbildningar) i olika moment vid Husqvarna säljställen. Dom som vann gick till Länsfinal och där vann övertecknad.
Och det var helt gratis!

Precis!
Är dock inte säker på att själva namnet SS användes då.
Har lite svårt med säkerhet och tävlingar där tidtagning ingår.
Så fort tidtagning ingår så är det lätt att tiden går före säkerhet!
Nu är tidtagningen på proven för motorsågskörkort generösa men anser ändå att
det är av underordnad betydelse och enbart ett stress moment.
Anser personligen att tidtagning absolut inte skall vara med på ett prov där
det är säkerheten som är prioritet!

Vänligen.

Lars

Får väl börja med att, litegrann i efterskott, gratulera halvproffs till segern då. :smile:

Det finns en väldig massa saker man kan tävla i relaterat till motorsåg utan att använda klocka såsom precisionsfällning, tjocklek brytmån, jämnhet på brytmån, höjdskillnad mellan undre riktskär och fällskäret osv in absurdum. Min fråga är: var det tidsmoment i tävlingarna halvproffs skrev om? Vilka i såna fall?

Användarvisningsbild

halvproffs  
#361105Tack för det! Inte vad jag kommer ihåg utan allt gick ut på säker hantering av såg, precision och ergonomi som är nog så viktigt vid motormanuellt arbete. Det var exakt som du beskriver det.

Användarvisningsbild

stihl261c  
#370958[Arrangör] ska enbart tjäna pengar på utbildningarna genom undermåliga kurser, höga kursavgifter och hemmatillverkare plastkort. Det ENDA värdet i plastkorten är plastvärdet. Nej nu ska det anmälas till EU hur deras bidrag har använts och hur säker skog har missat plankan totalt.
Nej enbart proffs utbildare som vet hur man sätter mål och säkerhet i fokus. [Arrangör] vet hur dåligt vissa kurser genomfördes hos studieförbundet vuxenskolan i dalarna trots detta har [arrangör] hävdat att han inte kan göra något! [Arrangör] är enbart en självutnämnd forskare som dessutom inte har förstått vissa saker. T.ex trädfällningskortet som han tog fram, här tar han inte ens med höjden på trädet, detta är väl en viktig faktor!

[arrangör] gör mindre skada om han tog en anställning hos Samhall och rensade ogräs i parker!
Senast redigerad av Fredrik Reuter fre 05 feb 2016, 15:19, redigerad totalt 1 gång.Anledning: Tagit bort namngiven person, står [arrangör] nu istället.

tallen100  
#370963Se där :grin:

Användarvisningsbild

JörgenO  
stihl261c skrev:[Arrangör] ska enbart tjäna pengar på utbildningarna genom undermåliga kurser, höga kursavgifter och hemmatillverkare plastkort. Det ENDA värdet i plastkorten är plastvärdet. Nej nu ska det anmälas till EU hur deras bidrag har använts och hur säker skog har missat plankan totalt.
Nej enbart proffs utbildare som vet hur man sätter mål och säkerhet i fokus. [Arrangör] vet hur dåligt vissa kurser genomfördes hos studieförbundet vuxenskolan i dalarna trots detta har [arrangör] hävdat att han inte kan göra något! [Arrangör] är enbart en självutnämnd forskare som dessutom inte har förstått vissa saker. T.ex trädfällningskortet som han tog fram, här tar han inte ens med höjden på trädet, detta är väl en viktig faktor!

[arrangör] gör mindre skada om han tog en anställning hos Samhall och rensade ogräs i parker!

Det här inlägget behöver nog en bakgrund för att förstås överhuvudtaget.
Jag har även riktigt svårt att förstå vad som menas, meningsbyggnad och syftningar skulle få en svensklärare att gråta.

tallen100  
#371095Tycker inte det var särskilt svårt att läsa :roll:

åberg  
stihl261c skrev:Nej nu ska det anmälas till EU hur deras bidrag har använts och hur säker skog har missat plankan totalt.

Kan du berätta mer om vad det är du ska anmäla?

Användarvisningsbild

totte  
#371127Jag ser att någon har varit inne och bytt ut personnamnet mot "[Arrangör]".

Ett såpass kraftig kritik, som det handlar om här, och som var riktad mot en namngiven person kan vi knappast tillåta om det inte åtföljs av en mycket grundlig motivering med källhänvisningar och exempel, så det är ställt utom rimligt tvivel att personen ifråga är såpass klandervärd.

röjar kalle  
stihl261c skrev:[Arrangör] ska enbart tjäna pengar på utbildningarna genom undermåliga kurser, höga kursavgifter och hemmatillverkare plastkort. Det ENDA värdet i plastkorten är plastvärdet. Nej nu ska det anmälas till EU hur deras bidrag har använts och hur säker skog har missat plankan totalt.

Jag älskar dig :X :X :X

Användarvisningsbild

T Landström  
#371194Antar att det är någon högt uppsatt inom Säker Skog som får sig en skrapa...
Men jag får inte ihop det tillsamman med att tjäna pengar på kurser...så det kanske är en arrangör av någon kurs...

EU-bidraget får dom väl inte längre...? Men SS startades med hjälp av EU-bidrag...

tallen100  
röjar kalle skrev:

Jag älskar dig :X :X :X

\M/ \M/ \M/ ^:)^

Användarvisningsbild

stihl261c  
#371280Säker Skog har en del och har haft en del tvivelaktiga instruktörer med bristande kvalitet och säkerhet (har själv gått en cirkel med en sån instruktör). När Säker Skogs verksamhetsledare får kritik om detta så var svaret " vi har inget mandat att göra något åt detta". Alltså verkar dem inte vara intresserade av utbildningar som håller en bra kvalitet.

Verksamhetsledaren håller i egna cirklar där han även examinerar, han gav en elev dispans från gällande skyddsutrustning vi en skogsröjning (har hört detta själv)! Eleven gick en hel dag med gummistövlar, jeans och utan hjälm. Jag förstår inte hur verksamhetsledaren kan kringgå en föreskrift från arbetsmiljöverket.

Säker Skog har inte uppnått målet minskade olyckor och dödsfall, enligt mig är säker Skog konstgjord andning där styrelsen enbart tjänar pengar på andras bekostnad. Det är inte heller så konstigt att det florerar så mycket negativ kritik och artiklar i olika medier.
Nu har säker skog startat en examinatorutbildning men detta är väl ett par år för sent då fler en hundratusen körkort har utfärdats.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).