Öppna kategorin

EU-valet 2024

80 inlägg 7046 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

jannee  
#846536 I vår socken fick SD 20 % visserligen fick då S 30 % men grannsocknen fick SD 30 %, den socknen är mer landsbygd eller förståndiga ? 😀

Elmia
Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

tallen100  
#846537
Röjkvist skrev:Vi får se vad MP får i valet 2026!

Bara hoppas som vanligt att det blir en bra bit under riksdagspärren, men så lär det väl tyvärr inte bli då heller.

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Bosse1  
#846539 "All rösträkning i de svenska valet till EU-parlamentet är offentlig. Det betyder att vem som helst får komma och titta när rösträkningen genomförs. Preliminär rösträkning av valet den 9 juni 2024 sker i vallokalerna efter att röstningen avslutats på valdagen."

Var det nån som var och bevakade räkningen i sin lokala vallokal ? Jag gjorde det inte.

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

brassel  
#846582 Jag var närvarande och även röstmottagare.

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Robur Clivus  
#846687 Lite egna reflektioner på EU-valet och sammansättningen på totalen i parlamentet 2024-2029.

EPP-gruppen är de nya kungamakarna och har förmodligen extremt bra förhandlingsposition i alla frågor framöver, tror inte de kunde få ett bättre utfall på totalen.

De stora förlorarna är The Left, S&D, Gröna och Renew.

Ukraina är vinnare då det kommer bli enkelt att få ihop majoritet för ukrainavänlig politik.

Ganska glada tillrop i Sverige från V, MP, S, men det kommer nog bli tråkiga 5 år för deras ledamöter då de kommer vara helt ointressanta i parlamentet när det blir förhandlingsdags. EPP kommer förmodligen alltid kunna vända sig högerut om det behövs.

Manegen är krattad för att vi kommer se extremt mycket Kärnkraftsfokus de närmsta 5 åren.

Så summa summarum så borde alla höger om S vara överlyckliga av resultatet

https://results.elections.europa.eu/

Ett litet lackmustest för M och KD kommer nu vara om de prioriterar svenskt skogsbruk enligt deras vallöften, den kohandeln behöver göras nu direkt förmodligen i samband med vilken kommissionsordförande man kommer stödja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).