Öppna kategorin

EU-valet 2024

80 inlägg 7746 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: EU-valet 2024

Fredrik Reuter  
#846202
jannee skrev:För att se framåt bör man även se bakåt.
Vilka partier förutom V har genom tiderna varit ordentligt ryssvänliga ?
Har DU glömt hur S men även Mp utryckt sig genom tiderna, om läs, i så fall på.
Att C är ett parti som vänder kappan efter vinden borde vi alla vara medvetna om.
M, KD, och SD är väl i princip de enda partier som bevisligen inte officiellt i alla fall varit eller är ryssvänliga.
Den hatpropaganda med s.k. trollfabriker som framförts av S är just rädslan att förlora några platser i EU parlamentet.
Vad som verkligen är sant eller inte sant är något vi vanliga döda aldrig kommer att få reda på.
Massmedia är mestadels vänsterindoktrinerat, just av det skälet de är livrädda för SD


Har inte stött på denna sajt tidigare men drivs av Svenskt Näringsliv och är systersajt till Timbro. De verkar föra ett Rysslandsindex och där hamnar främst SD högt i deras index i EU-frågor:

https://frivarld.se/sakerhetsradet/sds- ... rlamentet/

Elmia
Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Robur Clivus  
#846215
Fredrik Reuter skrev:
jannee skrev:För att se framåt bör man även se bakåt.
Vilka partier förutom V har genom tiderna varit ordentligt ryssvänliga ?
Har DU glömt hur S men även Mp utryckt sig genom tiderna, om läs, i så fall på.
Att C är ett parti som vänder kappan efter vinden borde vi alla vara medvetna om.
M, KD, och SD är väl i princip de enda partier som bevisligen inte officiellt i alla fall varit eller är ryssvänliga.
Den hatpropaganda med s.k. trollfabriker som framförts av S är just rädslan att förlora några platser i EU parlamentet.
Vad som verkligen är sant eller inte sant är något vi vanliga döda aldrig kommer att få reda på.
Massmedia är mestadels vänsterindoktrinerat, just av det skälet de är livrädda för SD


Har inte stött på denna sajt tidigare men drivs av Svenskt Näringsliv och är systersajt till Timbro. De verkar föra ett Rysslandsindex och där hamnar främst SD högt i deras index i EU-frågor:

https://frivarld.se/sakerhetsradet/sds- ... rlamentet/


Ändå märkligt hur man kommer fram till så olika slutsatser, denna undersökning visar på att SD är det mest Rysslandskritiska partiet i sina voteringar sedan 2019: https://sverigesradio.se/artikel/unders ... ka-partier
Jag har inte granskat studien de hänvisar till dock. Men jag håller nog med Janne, är man för Ukraina så är nog EPP säkraste kortet, dvs M och KD, vill man rösta SD är ju Caroline Nordengrip ett ganska säkert kort som personkryss, hon strider på plats för Ukraina https://sverigesradio.se/artikel/tidiga ... l-av-armen vilket säger en del i moraliska ståndpunkter.

Användarvisningsbild

Re: EU-valet 2024

Badger  
#846217 Om man går tillbaka till när Ryssland gick in mot Kiev så var SD, V och MP de som var mest tveksamma till om Sverige skulle stötta Ukraina. V var om jag inte minns fel de sista som ändrade sig och som fortfarande tror att det är Natos fel. Men en röst på SD är en röst på gruppen med Orban och hans anhang och de vet vi är Putins lakejer. Dessutom har SD en del folk i sina led som är Ryssvänliga så SD är dåligt val i den frågan. Mest offensiva i stöd till Ukraina för ledamoter gått ut och lovat att skänka sina kontorspengar.

Användarvisningsbild

Re: EU-valet 2024

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846218
Robur Clivus skrev:Ändå märkligt hur man kommer fram till så olika slutsatser, denna undersökning visar på att SD är det mest Rysslandskritiska partiet i sina voteringar sedan 2019: https://sverigesradio.se/artikel/unders ... ka-partier
Jag har inte granskat studien de hänvisar till dock. Men jag håller nog med Janne, är man för Ukraina så är nog EPP säkraste kortet, dvs M och KD, vill man rösta SD är ju Caroline Nordengrip ett ganska säkert kort som personkryss, hon strider på plats för Ukraina https://sverigesradio.se/artikel/tidiga ... l-av-armen vilket säger en del i moraliska ståndpunkter.

Det är olika tidsperioder och olika europaparlamentariker. https://frivarld.se/sakerhetsradet/sds- ... rlamentet/ gäller tiden 2014 - 2019 medan https://sverigesradio.se/artikel/unders ... ka-partier gäller tiden från 2019 och fram till juni 2022. Sedan har det ju hänt en hel del sedan 2019 som inte direkt är till rysk fördel.

Användarvisningsbild

Re: EU-valet 2024

generationsskifte  
#846223
Badger skrev:Om man går tillbaka till när Ryssland gick in mot Kiev så var SD, V och MP de som var mest tveksamma till om Sverige skulle stötta Ukraina. V var om jag inte minns fel de sista som ändrade sig och som fortfarande tror att det är Natos fel. Men en röst på SD är en röst på gruppen med Orban och hans anhang och de vet vi är Putins lakejer. Dessutom har SD en del folk i sina led som är Ryssvänliga så SD är dåligt val i den frågan. Mest offensiva i stöd till Ukraina för ledamoter gått ut och lovat att skänka sina kontorspengar.


Även solen har sina fläckar, det är bara att acceptera att oavsett parti kan man hitta något man inte håller med om. Det man inte ska förglömma är att världen runtomkring fortsätter även att det är krig i Ukraina, vi kan inte stanna upp här bara för det! Det viktigaste enligt mig är att företrädare i Bryssel lobbar för oss svenskar och inte för Bryssel och deras skenheliga tankegångar. Ju mindre vi har med EU att göra desto bättre för oss, därav vet jag vad jag ska rösta på.

Användarvisningsbild

Re: EU-valet 2024

Badger  
#846227 Håller inte med Generationsskifte. Om man röstar för någon som ändrat sig under tvång av majoriteten så kan man vara ganska säker på att denne i grunden fortfarande tycker det samma och kommer att gå tillbaka till den åsikten så fort det går. Det ploppar ständigt upp nya Ryssvänner i SD på samma sätt som det ploppar upp Islamister i V, S och MP. Världen rullade på som vanligt när Hitler gick in i Polen. Sen blev det betydligt stökigare. Att stoppa Ryssland är det viktigaste EU kan påverka.

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

LesterCGarreth  
#846234
Badger skrev:Håller inte med Generationsskifte. Om man röstar för någon som ändrat sig under tvång av majoriteten så kan man vara ganska säker på att denne i grunden fortfarande tycker det samma och kommer att gå tillbaka till den åsikten så fort det går. Det ploppar ständigt upp nya Ryssvänner i SD på samma sätt som det ploppar upp Islamister i V, S och MP. Världen rullade på som vanligt när Hitler gick in i Polen. Sen blev det betydligt stökigare. Att stoppa Ryssland är det viktigaste EU kan påverka.


Världens rullar på som vanligt nu också för alla utom de 1,5 miljarder som bor i den fria världen, för det är bara vi som har sanktioner(tveksamt om det fungerar så bra, där handel som tidigare gick till Ryssland nu går till deras grannländer och vice versa)mot Ryssland.

Det viktigaste vore ju om man kunde bryta beroendet av rysk gas, och det har ju visat sig vara omöjligt.

Man kan kritisera Orban och andra ledare i de "nyare" EU-länderna, men de sätter väl sina egna länder och folk före andra länder. Och som Torbjörn eller om det var Fredrik skrev i denna tråd tidigare så blir det ju inte så bra om något land ALLTID sätter sig själva före EU-samarbetet.

Men samtidigt vill ofta de som är hårdast i kritiken av dessa länder och deras politiker, fylla på med nya medlemsländer från fd Jugoslavien och forna Sovjetunionen. Ett tag ville de ju tom ha med Turkiet i EU!!! Men Turkiet har de äntligen släppt nu.

Jag har svårt att se vad vi vanliga människor hade för nytta av att EU expanderade österut, och har ännu svårare att se vad vi har för nytta av om det fortsätter än mer. Ser dock att de som kommer från Östeuropa har haft stor nytta, tex har ju Estland, Lettland och Tjeckien gått om eller snart gått om underutvecklade och söndercurlade ekonomier i Sydeuropa som Portugal och Spanien.

Sen förstår jag ju att de kan ha varit stor nytta för dessa länder att knytas till EU för att därmed få lite skydd mot Ryssland, men om jag minns rätt så har ju de flesta av dem varit NATO-medlemmar före de blev medlemmar i EU.

Användarvisningsbild

Re: EU-valet 2024

rokon  
#846246 Europa sträcker väl sig ända till Uralbergen om jag minns rätt?
Så vilka länder som i förlängningen kan tänkas komma med i en Europeisk Union lär ju inte kunna sätta så mycket geografiska hinder för en östlig utveckling, däremot skall ju länderna förutom att själv vilja fylla en hel del andra krav för att godkännas.
Men söder om Medelhavet platsar inget land det geografiska kravet. 😀

Användarvisningsbild

Re: EU-valet 2024

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846279
rokon skrev:Europa sträcker väl sig ända till Uralbergen om jag minns rätt?

Stämmer bra. Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Europe så är även små delar av Georgien, Azerbajdzan och Kazakstan med i Europa 😀

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

LesterCGarreth  
#846323 Det är nog ingen som betvivlar att Europa sträcker sig till Uralbergen och till Kaukasus. Men det är rejält stora skillnader mellan Ural och Algarve precis som det är mellan Toreå och Valletta.

Ni kan gärna säga vad Sverige och de andra länderna som står för kalaset i EU skulle ha för fördelar med att få med Kosovo, Serbien, Bosnien-Hercegovina, Albanien, Nordmakedonien, Turkiet, Moldavien, Ukraina, Ryssland, Kazakstan och Georgien? Vi kan låtsas att alla dessa stater uppfyller varenda krav som finns från diverse tokliberaler och jag ser fortfarande noll fördelar mer än att det kanske går att hämta lite underbetald arbetskraft lättare för den som sysslar med sånt.

Och om någon är rädd att få in högerpopulistiska, Ryssvänliga och nationellt sinnade politiker i EU-parlamentet så vore ju en expansion på Balkanhalvön och Östeuropa en mardröm.

Användarvisningsbild

Re: EU-valet 2024

Badger  
#846362 Ukraina är i ett annorlunda läge nu i och med hur starkt stödet för Ukraina är i väst. Det kommer att finnas enormt mycket arbete med att bygga upp landet efter Ryssarnas förstörelse är över. Så det kan få rejäl snurr på många företag. Det kan nog passa bra in i EU på det sättet även om det också givetvis kommer att ställa till en stor röra med jordbrukssubventioner och så.

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

LesterCGarreth  
#846398
Badger skrev:Ukraina är i ett annorlunda läge nu i och med hur starkt stödet för Ukraina är i väst. Det kommer att finnas enormt mycket arbete med att bygga upp landet efter Ryssarnas förstörelse är över. Så det kan få rejäl snurr på många företag. Det kan nog passa bra in i EU på det sättet även om det också givetvis kommer att ställa till en stor röra med jordbrukssubventioner och så.


I ett land där tiotusentals och kanske hundratusentals i slutändan har stupat i ett krig, kan nog diverse mindre mysiga rörelser bildas i. Då är nog högerpopulism en lightversion av vad som komma skall. Minns väl att i tex brittiska imperiet var det inte Churchill som vann valet efter krigsslutet.

Avstår Ukraina som medlem men tycker EU ska hjälpa så gott det går när det är ett grannland till EU.

Ett Ryssland som förlorar kriget och splittras upp i diverse små etnostater som man ibland läser att vissa fantiserar om tror jag inte heller kommer att bli särdeles mysigt.

Man ska vara snäll och hjälpsam men inte när det hotar ens egen säkerhet.

Användarvisningsbild

Re: EU-valet 2024

joran  
#846421 Dagen är kommen och det är dags att rösta.
Har försökt följa med i debatter och inlägg, i denna tråd och på andra ställen.
Fortfarande osäker på mitt val, men det lutar ändå mot KD alt C.
Äganderätten och bestämmanderätten känns viktigast för mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

jannee  
#846423 När du eller man röstar bör man också kunna stå för vilket parti man röstar på.
Många skäms för att säga vem eller vilket parti man röstat på, dessa personer borde ej heller då rösta.
Tycker verkligen det är SKIT när personer inte våga stå för vad de tycker och tänker.
Är DU verkligen så FEG att du inte vågar stå för vad du gör ??????????????????????????????????

Det är löjeväckande när folk måste DÖLJA vilken valsedel de tar och inte minst lika löjeväckande att inte våga säga vad man står.
Skäms du för att du är moderat eller vänsterpartist ?
Rösta för f*n inte på SD för då får du ALLA emot dig fastän de flesta i grund och botten ändå håller med om vad Åkesson säger.

Användarvisningsbild

Re: EU-valet 2024

joran  
#846426 Glömde du skriva själv vem du ska rösta på?😉

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).