ulf 1 skrev:Jag kan inte hålla med dig Robbie, jag tycker skogsutbildningen skapar folk till åsiktskorridoren, dom är runda som bankas genom ett fyrkantigt hål.
Jag känner inte någon i skogsbruket verksam Jägmästare som inte benhårt tror kalhygge är det bästa och framtiden, men jag känner många pensionerade och även en del som bytt jobb som ser på vårt skogsbruk som misslyckat och felaktigt.
Det blir väldigt fel om vi ska ha en utbildning som skapar robotar som är lika dant programmerade, (genom åsiktsförtryck) de flesta kloka människor som jag känner har inte fått sin klokhet från en utbildning som Lars tycks tro, de har fått den genom inlärning, ifrågasättande, egna studier, tala med oliktänkande och ett öppet sinne.
Eller som Einstein beskrev det "det enda som står i vägen för min inlärning, är min utbildning.
Då tycker vi olika, Jag upplever att de nyutexaminerade skog/jägmästare idag formas av branschfolket, bolagen, till att bli fyrkantiga. Sen ligger det även hos studenten att intressera sig för alternativa metoder. Många är formade redan innan utbildningen. Mamma och pappa har skog eller jobbar åt ett större bolag. Även om skolan lär ut och tenterar kan det rinna igenom om intresset inte finns.
Absolut lär man sig mer av det du nämner än utbildning. Det är väl för att ta sig till den nivån man utbildar sig, för att förstå och kunna vara med i matchen. Sen om man väljer att forska, förvalta ett hemman eller jobba inom utveckling hos ett större bolag är ju upp till var och en.
Hejputte