Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 114702 visningar 45 följer Svara, dela mm...  

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Robbie  
ulf 1 skrev:Jag kan inte hålla med dig Robbie, jag tycker skogsutbildningen skapar folk till åsiktskorridoren, dom är runda som bankas genom ett fyrkantigt hål.

Jag känner inte någon i skogsbruket verksam Jägmästare som inte benhårt tror kalhygge är det bästa och framtiden, men jag känner många pensionerade och även en del som bytt jobb som ser på vårt skogsbruk som misslyckat och felaktigt.

Det blir väldigt fel om vi ska ha en utbildning som skapar robotar som är lika dant programmerade, (genom åsiktsförtryck) de flesta kloka människor som jag känner har inte fått sin klokhet från en utbildning som Lars tycks tro, de har fått den genom inlärning, ifrågasättande, egna studier, tala med oliktänkande och ett öppet sinne.
Eller som Einstein beskrev det "det enda som står i vägen för min inlärning, är min utbildning.

Då tycker vi olika, Jag upplever att de nyutexaminerade skog/jägmästare idag formas av branschfolket, bolagen, till att bli fyrkantiga. Sen ligger det även hos studenten att intressera sig för alternativa metoder. Många är formade redan innan utbildningen. Mamma och pappa har skog eller jobbar åt ett större bolag. Även om skolan lär ut och tenterar kan det rinna igenom om intresset inte finns.

Absolut lär man sig mer av det du nämner än utbildning. Det är väl för att ta sig till den nivån man utbildar sig, för att förstå och kunna vara med i matchen. Sen om man väljer att forska, förvalta ett hemman eller jobba inom utveckling hos ett större bolag är ju upp till var och en.

Robbie  
Älgfoderodlare skrev:
Robbie skrev:Nja, det är åsiktskorridoren som tråden handlar om och inte enskilda åsikter kring skogsskötsel. Men jag förstår vad du menar.

Alternativet kan ju också vara att starta en helt ny tråd. Frågan är då under vilken kat. i så fall ? I första delen " Skogsbruk " har ju det mesta som rör skogsskötsel en egen kat. Men jag hittar heller ingen självklar kat. i " Skogsägare ". Nån som har något förslag ?

Om man läser genom den här tråden borde man ha en hum om vad som diskuteras, jag tycker det är svårt att sätta ett ord på det. Men typ ”fyrkantiga gamla skogsbranschen vs nytänkande”. En del tycker att det finns problem med en glasvägg imellan, en del inte. En del tycker problemet sitter hos Slu, en del inte etc.

Har inte sökt men absolut skulle det vara intressant att se en tråd om alternativ eller utveckling av dagens skogsbruk. Och det finns väl en kategori som heter alternativt skogsbruk eller liknande

WarPeter  
ulf 1 skrev:Jag känner mig väldigt nöjd med mina kunskaper och är nyfiken på att lära mig mer, framförallt är det bredden som ger mig mitt självförtroende, att vara nyfiken är den bästa grunden för inlärning, att se igenom människors agendor är den näst viktigaste.

Nyfikenhet brukar visa sig som intresse för vad andra tycker. Jag ser noll av det i dina trådar. Om du någon gång kommenterar vad andra skrivet så är det bara för att påpeka att det är fel. Jag tror bara du är nyfiken på information som stödjer din åsikt.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Robbie skrev:
Älgfoderodlare skrev:
Robbie skrev:Nja, det är åsiktskorridoren som tråden handlar om och inte enskilda åsikter kring skogsskötsel. Men jag förstår vad du menar.

Alternativet kan ju också vara att starta en helt ny tråd. Frågan är då under vilken kat. i så fall ? I första delen " Skogsbruk " har ju det mesta som rör skogsskötsel en egen kat. Men jag hittar heller ingen självklar kat. i " Skogsägare ". Nån som har något förslag ?

Om man läser genom den här tråden borde man ha en hum om vad som diskuteras, jag tycker det är svårt att sätta ett ord på det. Men typ ”fyrkantiga gamla skogsbranschen vs nytänkande”. En del tycker att det finns problem med en glasvägg imellan, en del inte. En del tycker problemet sitter hos Slu, en del inte etc.

Har inte sökt men absolut skulle det vara intressant att se en tråd om alternativ eller utveckling av dagens skogsbruk. Och det finns väl en kategori som heter alternativt skogsbruk eller liknande

-Ja, fast i den kat. så beskrivs väl mer hur man kan kan göra förändringar vid målet, d.v.s. ev. förändra den eko. avkastning via hur man avverkar. Det jag fokuserar på mest är väl vägen dit. Mitt mål är ju även det att kunna avverka o få en tillfredsställande avkastning på insatt arbete. Men det är nog mest hur jag anlägger " vägen " som skiljer ut mig från " Åsiktskorridoren ". Och där ligger nog också en hel del av att svenskt skogsbruk idag får utstå en del kritik; Disk. o fokus ligger för mycket på målet o inte på vägen ! Om mer tid o förändrat synsätt i brukande / åtgärder, lades på HUR vi anlägger vägen. Skulle nog ev. kritiken minska en del vid målet.

Robbie  
#665190Intressant sätt att se på saken.
Vägen dit vi är idag är ganska lång och jag tror i alla fall att mycket gammalt är påväg att fasas ut av förklarliga skäl. Granbarkborren i söder och törskate I norr samt älg här och var tvingar oss att ändra tankesätt. Du kanske får starta en tråd där som handlar om vägen till ett kraftigt och hållbart brukande både miljö, ekonomiskt och rekreationsmässigt. För det är vad @älgfoderodlare menar om jag förstått rätt?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Robbie skrev:Intressant sätt att se på saken.
Vägen dit vi är idag är ganska lång och jag tror i alla fall att mycket gammalt är påväg att fasas ut av förklarliga skäl. Granbarkborren i söder och törskate I norr samt älg här och var tvingar oss att ändra tankesätt. Du kanske får starta en tråd där som handlar om vägen till ett kraftigt och hållbart brukande både miljö, ekonomiskt och rekreationsmässigt. För det är vad @älgfoderodlare menar om jag förstått rätt?

👍

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  

Nu vet jag ju inte riktigt vart en sådan tråd skulle platsa o passa in ? Via min utb. o arb. har jag ju blivit van att tänka system o helhet. Så steget har ju inte varit långt mellan att försöka lära mig så mycket som möjligt om hur systemen fungerar i båda mina olika arbetsutövningar. Kunskapsinhämtningen o arbetsförändringarna har dock visat sig få tämligen likartade effekter. Ju mer man lärt om respektive system så har jag vågat ta ut svängarna för att söka utvärdera effekterna o obs. förändringarna o jämfört dom med vad nu rådande kunskap inom resp. område har gjort gällande. Så genom att försöka förstå systemens grunder, har jag via att stödja systemen kunnat utveckla alternativa arbetssätt som visat sig ge för mig observerade ( ej via kvalitativa el. kvantitativa mätningar ) positiva förändringar. Tyvärr har det inom mitt ord. arb. ändå inneburit, att trots de stora vårdmässiga pos. förändringarna för vårdtagarna som skapats via mitt arb., så vill inte vården kännas vid dessa då den till stor dels styrs av andra eko. incitament. Så frågan är om inte strävanden om ett förändrat synsätt / brukande inom skogsbruket, riskerar att gå samma väg ? Det är då trots allt bra att vi har just " frihet under ansvar " när det gäller skogsbruket. Här löper jag mindre risk att behöva " rätta in mig i ledet " !

Robbie  
#665202Det handlar väl om att upplysa skogsägarna och även bolagen om man kan bevisa att en annan modell än dagens är bättre eller att man kan förbättra dagens modell. Så att när skogsägarna nyttjar sin frihet drar det ändå mot det bättre. På något vis landar jag ändå i att forskning är det som kan vända det storskaliga skogsbruket i en annan riktning. Mindre skogsägare kan man kanske påverka lättare.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#665206Min erfarenhet efter många hundra samtal med forskare, skogsentreprenörer, skogsbiologer och givetvis alla höjdarna inom skogsindustrin och skogsstyrelsen, är denna.

De är för dåligt allmänbildade, jag gjorde en gång jämförelsen med att de tittar på en muralmålning genom ett sugrör, medan jag står på långt avstånd för att kunna se hela bilden ordentligt.

Skogsbruk är en otroligt stor ock komplex målning med tusentals detaljer, och att tvärsäkert säga åt mig att jag har fel när jag hävdar försiktighetsprincipen, är det ultimata beviset på just det jag hävdar, att vi inte kan göra om Sveriges natur till ett plantage.

Det förtryck som pågår av oliktänkande från de härskande i åsiktskorridoren just nu är mycket farligt för framtidens människor, och då menar jag alla människor, det är många som kommer att få lida när oaserna i vår natur med rask takt utplånas, men den verkligt stora risken är ett kollapsat ekosystem.

TEX, redan ser vi hur de flesta skogssjöar gått från att vara kolslukare till utsläppare, skogsmarken likaså, jag har gång på gång skrivit detta med egna ord, men med vetenskapliga artiklar som grund, då säger Lars att jag inte vet vad jag talar om, men det är ju inte mina ord, det är vetenskapens.

Att jag gör så är ju för att bevisa hur åsiktsmonopolet förtrycker människor (som vet så mycket bättre) till tystnad, ett annat sätt av detta gäng är att sätta stämplar i pannan på folk och efter den brännmärkningen så är inget du säger värt att ta på alvar enligt förtryckarna.

Naturskyddsföreningen, Skydda Skogen och andra som kämpar mot detta (för oss alla) farliga skogsbruk, har mer eller mindre fått en okunnighetsstämpel på sig trots att dom vet sååå mycket mer om vad som är hållbart i ett skogsbruk än någonsin herrar Lars L och Tomas L kommer att förstå.

Om nu man hade varit smartare och klokare än miljöfolket, hade man då stått med 50% granplanteringar i dag, i 40 år har miljörörelsen klagat på dessa odlingar, utan minsta gehör från skaparna, alltså produktionsforskarna, ingen av dessa ska komma undan sitt ansvar, jag lovar.

Vi är riktigt illa ute, och varje jävla barkborre har någon att tacka på Fakulteten för Skogsvetenskap.

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Robbie skrev:Det handlar väl om att upplysa skogsägarna och även bolagen om man kan bevisa att en annan modell än dagens är bättre eller att man kan förbättra dagens modell. Så att när skogsägarna nyttjar sin frihet drar det ändå mot det bättre. På något vis landar jag ändå i att forskning är det som kan vända det storskaliga skogsbruket i en annan riktning. Mindre skogsägare kan man kanske påverka lättare.

Sant ! Främst då de mindre privata skogsägarna som inte är eko. beroende av sin skog o inte bör tänka storskaligt. Det som då ev. kan ligga i fatet är ju om o hur de kan ha förmåga / intresse / tid att lägga på ett eget / förändrat brukande ? Många har ju varken redskap eller maskiner för att vara självverksamma. Många är utbor o kan inte lägga den tid som behövs för att närvara i sin skog. Men här finns ju också då hur man prioriterar ! Att ha förmånen att äga skog / skogsmark, med det så följer inte bara möjligheter utan också ett ansvar. Så även om jag jobbar 100 %, så prioriterar jag att lägga 50 - 60 % av min lediga tid i skogen. Just för att ge mig själv möjligheten att utveckla o förändra det jag har. Det är nog lätt för många utbor / icke självverksamma att teckna skogsvårdsavtal med skogsbolag / föreningar just för att man själv inte har tid eller tror sig ha kunskap. För mig finns det inget mer utvecklande, än att följa de förändringar som mina insatser / åtgärder ger på just min skog, för att stimuleras att fortsätta bruka min egen skog. Många har kanske förutfattade meningar om vad man bör kunna för att bruka skog o räds därför den egna insatsen. Där tror jag det finns mycket att vinna för att nå behövliga förändringar som kan gagna mycket av det som man påstår saknas inom svenskt skogsbruk idag. Men då behöver man ju också SE sin skog, uppleva den o göra sig en bild av HUR man vill att den ska vara / se ut ! Att man sen kan göra mycket med små medel, blir en kunskaps / intresse fråga. För skog har tid att utvecklas. Använder vi den så blir det sällan misslyckat !

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
ulf 1 skrev:Min erfarenhet efter många hundra samtal med forskare, skogsentreprenörer, skogsbiologer och givetvis alla höjdarna inom skogsindustrin och skogsstyrelsen, är denna.

De är för dåligt allmänbildade, jag gjorde en gång jämförelsen med att de tittar på en muralmålning genom ett sugrör, medan jag står på långt avstånd för att kunna se hela bilden ordentligt.

Skogsbruk är en otroligt stor ock komplex målning med tusentals detaljer, och att tvärsäkert säga åt mig att jag har fel när jag hävdar försiktighetsprincipen, är det ultimata beviset på just det jag hävdar, att vi inte kan göra om Sveriges natur till ett plantage.

Det förtryck som pågår av oliktänkande från de härskande i åsiktskorridoren just nu är mycket farligt för framtidens människor, och då menar jag alla människor, det är många som kommer att få lida när oaserna i vår natur med rask takt utplånas, men den verkligt stora risken är ett kollapsat ekosystem.

TEX, redan ser vi hur de flesta skogssjöar gått från att vara kolslukare till utsläppare, skogsmarken likaså, jag har gång på gång skrivit detta med egna ord, men med vetenskapliga artiklar som grund, då säger Lars att jag inte vet vad jag talar om, men det är ju inte mina ord, det är vetenskapens.

Att jag gör så är ju för att bevisa hur åsiktsmonopolet förtrycker människor (som vet så mycket bättre) till tystnad, ett annat sätt av detta gäng är att sätta stämplar i pannan på folk och efter den brännmärkningen så är inget du säger värt att ta på alvar enligt förtryckarna.

Naturskyddsföreningen, Skydda Skogen och andra som kämpar mot detta (för oss alla) farliga skogsbruk, har mer eller mindre fått en okunnighetsstämpel på sig trots att dom vet sååå mycket mer om vad som är hållbart i ett skogsbruk än någonsin herrar Lars L och Tomas L kommer att förstå.

Om nu man hade varit smartare och klokare än miljöfolket, hade man då stått med 50% granplanteringar i dag, i 40 år har miljörörelsen klagat på dessa odlingar, utan minsta gehör från skaparna, alltså produktionsforskarna, ingen av dessa ska komma undan sitt ansvar, jag lovar.

Vi är riktigt illa ute, och varje jävla barkborre har någon att tacka på Fakulteten för Skogsvetenskap.

Om du nu sansar dig lite "ulf1" så ser du av inläggen att det inte finns någon stor konfliktkärna i dialogen. Och då behöver man inte hårde ord o misskreditering av andra för att försöka få fram ett budskap. Du behöver inte se alla som dina fiender o uttrycka dig därefter. Om du tog dig tid o läste andras inlägg, så kanske du inser att du inte är unik ( annat än möjligen hur du uttrycker dig ). Tankar / underlag / önskan om vissa förändringar vad gäller skogsbruk, finns även hos andra. Men att stå som en 5 - åring o skrika o stampa i godisaffären för att få sin vilja fram, gagnar varken dig o dina argument. Många har ju redan slagit dövörat till bara när de ser ditt namn. Delta gärna, men gör det på ett för oss andra, respektfullt sätt. Alla är ju trots allt inte idioter ! För jag tror du missar att det även finns de som avviker från de skogsbruksnormer som härskar idag. Sänk blicken o se det också, bete dig inte som att de inte finns !

Användarvisningsbild

ulf 1  
#665224Men snälla Älgfoderodlaren, tror du på fullt allvar att vända andra kinden till är en framkomlig väg.

Jag bestämde mig för 15 år sen att gå ut i krig mot de som härskar över skogarna och har förstört alla möjligheter för oss Svenskar att kunna med rak rygg välkomna människor från hela världen till ett av världens finaste natur.

Nu är detta förstört på landskapsnivå och kostnaden är enorm att återställa vårt fantastiska landskap.

Det gemensamma som turister och den inhemska befolkningen utanför skogssverige vittnar om, är, det ser för jävligt ut, det är inte roligt att traska i en sönderkörd natur, och vad får man för detta, vad får skogsindustrin för att använda Sveriges natur som ett industrilager, och vad är priset för de 99% som har ett allmänintresse för detta särintresse.

I Härjedalen, där du har din skog Älgfoderodlaren, finns 5000 arbetsföra människor, 89 lever på skogsbruket, och 2500 på turismen, 1950 när sverige hade en befolkning på knappt 7 miljoner hade Härjedalen 16500 innevånare, idag efter att Sveriges befolkning ökat till över 10 miljoner, har Härjedalen minskat till 9000, 30% är över 65 år.

Vad specifikt har Skogsbruket betytt för Härjedalen under dessa 70 år tror du, och hur mycket tillför/spenderar skogsindustrin i Härjedalen, å andra sidan, vad har de 3 miljoner gästnätterna från spenderande turister förra året betytt tror du, turister som köper mat och fiskeprylar, souvenirer sportartiklar mm, men vildmarken nedanför fjällbjörkarna är väl försumbar numera.

Jag skulle tippa på att om inte skogsbruket lyft ett jävla finger sen 1950 så hade Härjedalen blomstrat idag, varit Europas vildmarksmål nummer ett, och ni innevånare hade alla skrattat hela vägen till banken, så sluta vända andra kinden till, be dom fara åt helvete för det dom gjort.

P.S. satsar dom inte på vindsnurror på fjällsluttningarna, jag åker inte längre dit så jag vet inte, eller rättare sagt vill inte veta alla mina ställen i Härjedalen från tiden när jag bodde i Östersund, är numera förstörda liksom vattnen..

Vi som är emot förstörande av naturen är emot den ekonomiskt blomstrande skogsindustrin sägs det, vi är muppar som inte förstår det nationalekonomiska vidunder som skogsindustrin är, är det verkligen så.

Är skogsindustrin dragloket i Sveriges ekonomi, eller ska vi lägga det till övriga lögner om svensk Skogsindustri.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Älgfoderodlare skrev:Mitt mål är ju även det att kunna avverka o få en tillfredsställande avkastning på insatt arbete. Men det är nog mest hur jag anlägger " vägen " som skiljer ut mig från " Åsiktskorridoren ". Och där ligger nog också en hel del av att svenskt skogsbruk idag får utstå en del kritik; Disk. o fokus ligger för mycket på målet o inte på vägen

Diskussionen handlar tvärtom just om "vägen", dvs de medel man använder för att uppnå målet "tillfredsställande avkastning på insatt arbete", fast i ekonomiska sammanhang använder man hellre begreppet kapital.

Men ditt sätt att nå dit är ju inte väsensskilt från hur de allra flesta sköter sin skog. Jag ser det nog mer som variationer på samma tema. Det ligger helt inom ramen för vanligt trakthyggesbruk.

Däremot håller jag med om att skogsbruket skulle kunna mildra en del av kritiken genom mindre modifieringar av en del av det man gör i skogen: tillåta ännu lite mer av andra trädslag under hela omloppstiden, längre omloppstider, mindre hyggen.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  

Det blir ju svårt att släppa något, när någon sätter " griller i huvudet på en ". För även om jag nu inte tycker att det är något " nytt " som jag försöker förmedla, så tycker jag mig ändå mig se att det saknas något som liksom binder ihop en förändrad systemisk helhetssyn i just skogs-bruk / skötsel. Men att namnge en sådan tråd o försöka strukturera ett innehåll ! ? Det finns trådar om alternativa inkomstslag, typ " Mångbruk ", " Alternativt skogsbruk " etc. Men hur utformar man en tråd där mer grundläggande frågeställningar utifrån dagens normer, som skulle ställas mot alternativa skogsskötselbeskrivningar / metoder som kan appliceras hos ett antal småskogsbrukare, skulle se ut? Skulle ju bli mer att likna en frågespalt. Risken finns ju då att svaren bara skulle bli att befästa den polarisering som redan finns, beroende på i vilket läger man har sitt fotfäste. Vidgade vyer / tron på förändring -utveckling kontra skygglappar / åsiktskorridor ! Är nog inte mitt bord känner jag !

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#665241Jag kan glädja alla intresserade med att jag förra veckan gjorde ett studiebesök hos just Älgfoderodlare. Det kommer snart en tråd med bilder och text från detta besök och jag ska försöka beskriva hans skötselfilosofier efter bästa förmåga. Det är ganska stor skillnad mot hur "vägen" normalt ser ut idag kan jag avslöja. I alla fall om man ska gå efter de skötselinstruktioner som är standard i skogsbruksplaner eller rådgivning. Mer säger jag inte nu utan ni får hålla ögonen öppna efter en ny tråd i ämnet 😎

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).