Öppna kategorin

Säker skog

212 inlägg 64708 visningar 20 följer Svara, dela mm...  

Re: Säker skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359695Det nämndes något om tid för oss också, men det var ju så fritt satt att det man antagligen måste vara vädligt osäker för att inte köara det. Eller överpetig. Det är tänkt att man lugnt och säkert skall uföra alla moment i rätt ordning med viss precision, så att man inte står och finputsar riktskäret 20 ggr.

Power Major  
#359846Tidskravet är 10 min i fällnings momentet. Tittade i mitt kursmaterial för några veckor sedan när en bekant sa han hade blivit kuggad på tiden (11min). Kunde inte själv komma ihåg att det var tidskrav. Hans hva började krångla, ville inte gå på tomgång. Fick INTE göra om provet samma dag. Tycker kursledaren skulle avbrutet momentet och låtit han låna en annan såg.
Tidskravet är 5 min = Godkänt. 10 min = Godkänt med anmärkning. Över 10 min = Underkänd.

Användarvisningsbild

Erre  
Power Major skrev:Tidskravet är 10 min i fällnings momentet. Tittade i mitt kursmaterial för några veckor sedan när en bekant sa han hade blivit kuggad på tiden (11min). Kunde inte själv komma ihåg att det var tidskrav. Hans hva började krångla, ville inte gå på tomgång. Fick INTE göra om provet samma dag. Tycker kursledaren skulle avbrutet momentet och låtit han låna en annan såg.
Tidskravet är 5 min = Godkänt. 10 min = Godkänt med anmärkning. Över 10 min = Underkänd.

Helt rätt. Vid 10 min är du underkänd.
Men med en fungerande såg ska du kunna ligga långt under 5 min med.
Surt att din kompis inte fick avbryta och göra om med en annan såg.

Användarvisningsbild

Erre  
#359849Här fanns det lite om säker skog.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Säker skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359864Å andra sidan så ska en god skogshuggare alltid se till att ha sågen i ordning när det ska sågas i skogen. En såg som krånglar genom t.ex. ideliga tjuvstopp, frestar snabbt på humöret har jag märkt. Då kommer stressen och ett klart försämrat omdöme på posten. Ytterligare ett bra skäl till att alltid ha minst en fungerande reservsåg med sig ut.

Man ska helt enkelt ge f-n i att envisas med att såga med en krånglande såg. Kan sågproblemet åtgärdas i fält, så fixa det omedelbums. Annars är det reservsåg eller hemgång som gäller. Inget j-vla "jag ska bara.. "
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Säker skog

Erre  
Niking skrev:Å andra sidan så ska en god skogshuggare alltid se till att ha sågen i ordning när det ska sågas i skogen. En såg som krånglar genom t.ex. ideliga tjuvstopp, frestar snabbt på humöret har jag märkt. Då kommer stressen och ett klart försämrat omdöme på posten. Ytterligare ett bra skäl till att alltid ha minst en fungerande reservsåg med sig ut.

Man ska helt enkelt ge f-n i att envisas med att såga med en krånglande såg. Kan sågproblemet åtgärdas i fält, så fixa det omedelbums. Annars är det reservsåg eller hemgång som gäller. Inget j-vla "jag ska bara.. "
/Niklas

Håller med till 100% Niking.

Men tar du en av dina sågar som funkade kanon sist du hade den och ska åka för att köra upp för motorsågskörkortet å den börjar krångla där.
Då tycker jag det är dåligt om
man inte får byta till en annan såg på plats.

isteskog  
#359875Håller med Erre! Skit till instruktör om man inte kan få låna en såg till fällningen. Det är väl utförandet som är viktigast! :???:

Användarvisningsbild

#359879Visst kan det vara surt om sågen just börjar krångla på själva uppkörningen, men vad är sannolikheten för detta? Förmodligen klart lägre än att sågen även krånglat innan och eleven inte brytt sig om att justera detta i tid.

Jämför sannolikheten med att bilen skulle börja krångla precis under bilbesiktningen. Hur ofta sker det jämfört med att bilen krånglar innan, men att du struntar i att fixa detta innan besiktningen och hoppas att bilen går igenom ändå?
/Niklas

Användarvisningsbild

Erre  
#359882Nångång går saker sönder. Kan ske när som helst å var som helst.

Som mekaniker älskar man när folk kommer in med en bil å säger: hur kunde den gå sönder?, den funkade ju igår!
Som om det skulle vara någon garanti på ngt sätt. :mrgreen:

Har till och med "lyckats" få motorlampan
på bilen att tändas när jag startade å skulle rulla in på bilprovningen.
Murphys lag. :wink:

Blivande snickare  
Niking skrev:Jämför sannolikheten med att bilen skulle börja krångla precis under bilbesiktningen. Hur ofta sker det jämfört med att bilen krånglar innan, men att du struntar i att fixa detta innan besiktningen och hoppas att bilen går igenom ändå?
/Niklas

Man kan inte jämföra allt med "hur ofta händer det??" för huvudsaken är att det gör det.
T.ex så har vi en lastbil som skulle besiktas i somras å inne i besiktngshallen for kopplingen å bilen hoppade ut genom den (som tur var) öppna dörren. VAD ÄR ODDSEN FÖR DET??? :shock:

Nu säger jag inte att elevens såg inte kan ha haft nåt fel innan uppkörningen men som bekant från en blogg här så kommer mr. Murphy på besök ibland.. :mrgreen:

Blivande snickare  
#359884Grattis @Erre, du var några sekunder snabbare! \M/

Användarvisningsbild

halvproffs  
#359887Är det nån gång det krånglar så är det ofta vid helt fel tillfälle. Motorlampan på Caddyn lyser nån gång ibland, varannan vecka, varannan månad nu har den inte lyst på hela hösten. Vid varje besiktning har den lyst men det är en 05- så dom bryr sig inte. Jag tycker absolut att dom måste få byta såg om det finns en annan till hands så dom får visa vad dom kan. Varför ska man vara så stel och paragrafryttare för?

Användarvisningsbild

#359891Nej, det är sällan som bilen råkar gå sönder en solig vårdag just utanför en verkstad när personalen sitter utomhus och solar p.g.a. arbetsbrist...:-P

Visst kan man gnälla på olyckliga omständigheter, men reglerna brukar finnsad där av en viss anledning.
/Niklas

tallen100  
#359896Att en motorsåg tvärt kan börja krångla är knappast nått nytt, det var tvungen att vara en riktig skitstövel till instruktör 😡

Användarvisningsbild

anersimyra  
#359901Champs of logging håller med sågar till samtliga deltagare. Självklart borde alla kurser hålla med lånesåg om deltagares såg krånglar..riktigt svinigt att kugga någon för att sågen krånglar.. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).