fre 13 mar 2020, 08:54#631019Här i Norge er det ju renaste lockdown numera.
Alt som inte er livsviktig er nästan stengt. Alla skolar, dagis er stengt, folk som jobbar och kan, ska ha hemkontor, all idrott er stoppat med lag. Butikker som såljar mat har öppent, alla kröger och resturanter/utesteder er stengt.
Ingen får resa ut av landet om det inte er nåt rett viktig(utanför Norden), och en massa folk sitter i karanten.
Och heller ingen kommer inn i landet utan at vara i karanten först.
Man får inte kontakta Polis eller lege direkte face to face, utan avtal på förehand.
Pensjonerad vårdpersonal kommer tvingas tilbaka på jobb (om dom inte gör det frivilligt), och pensjonärar får tjäna hur mycket som helst utan att pensjonen avkortas.
Even vårdpresonal under utdanning ska vara med och bidra i praktisk arbete.
Och detta er bara något av alt som hender just nu.
Själv har inte varit utanför dörren senaste veckan, och kommer stanna inne et bra tag framover. (då jag er i risksonen med et sådant virus.)
Dock blir det en tur til mataffären en gång i veckan, fast jag har ett kriselager hemme(mat, vann, medisiner och ved) til ca 1 mnd, men annars kommer jag bara stanna hemma.
Finns en hel del folk som sitter i karanten bara på min lilla ort ute på landsbygden.
Så här er man åtminstone igång med största dugnaden som vore sen ww2, och heller har det aldri vore så mycket påtryck på folket nån tidligare i historen i fredstid i detta landet.
Min jobbarkompis har dratt iväg til sin dotter 50 mil bort, så det blir tyst och stille på vedbacken ett tag nu.
Btv så finns det ca 1200-1400 akuttplatser/vårdplatser med respirator här i Norge, så får framtiden visa om det håller.
Kommer bli drygt dette då toppen av pandemien inte räknas komma före i mai, så kanske kan man henge på skogsforum hela dagen helt fram til sommaren.

Kommer nog ochså sluta med rett mycket konkursar av både små och stora företag, fast myndigheterna lovar hjälpa til bra (ska annonseras senare i dag vilka tiltak som tas), men det blir ju mindre viktig just nu.
800 smittade, 1 död er fasit just nu.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc