Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1951 inlägg 230526 visningar 63 följer Svara, dela mm...  

Re: Coronavirus En informativ sida

Blivande snickare  
vinterrojarn skrev:
Kse skrev:Nu räcker det Vinterrojarn!

Detta var vad jag valde att göra..
På uppmaning av Kse...
Men när jag sitter och läser så ser jag att än en gång så är det endast jag som ska tuktas...

Jajemän...
Och du Kse kunde gott ha låtit bli att censurera mitt inlägg, för då hade iallafall någon förstått att jag har fått nog...

Så ännu en gång, ge fan i att kalla mig för vr...och till dig Tåndemåla, det måste ha varit och är jobbigt för dig...

Jag tror att både du och vi skulle må bra av en liten forumpaus från din sida.

Avslutat-02  
Blivande snickare skrev:
vinterrojarn skrev:

På uppmaning av Kse...
Men när jag sitter och läser så ser jag att än en gång så är det endast jag som ska tuktas...

Jajemän...
Och du Kse kunde gott ha låtit bli att censurera mitt inlägg, för då hade iallafall någon förstått att jag har fått nog...

Så ännu en gång, ge fan i att kalla mig för vr...och till dig Tåndemåla, det måste ha varit och är jobbigt för dig...

Jag tror att både du och vi skulle må bra av en liten forumpaus från din sida.

Hoppas du får många" likes"...

10 stycken var ett dåligt resultat för att äntligen bli av med en provokatör...

Se så bättre kan ni...

Trodde nog det skulle vara uppe i minst 60 vid det här laget... :mrgreen:
Senast redigerad av Avslutat-02 fre 13 mar 2020, 20:39, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild

Grålle52  
#631016Varför skulle ”vr” vara så extremt provocerande?

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631017Kan jag hoppas på att tråden återgår till att vara en källa för personliga erfarenheter och framgrävd faktabaserad information? Tycker det skulle vara väldigt bra då så mycket är osäkert och går väldigt fort. Jag uppskattar massor information från olika runt om i Sverige, och annorstädes, som berättar hur pandemin hanteras och hur folk gör rent praktiskt.
Här där vi bor så ställer till och med byteatern in sina spelningar i bystugan. Allt för att försöka hjälpa till att bromsa spridningstakten.
Kanske vi kan återkomma när det hela har "satt sig" lite mer och diskutera hur det hela hanterades från myndigheter och politiker med mera sånt. Lättare när vi vet mer än nu när det är lite "stressat" överallt i samhället.

För övrigt så dricker jag gärna kaffe med vem som helst, även nu och framåt. Men nu ser jag till att vi har minst 3 meter emellan oss, ja en massabit alltså. Kanske bli den nya tolkningen av "kaffe på bit" :wink:

snedsåg  
uffejohan skrev:Det finns en website, http://www.medium.com, som har ett intressant diagram som visar spridningshastigheten i termen ”fördubblat antal under två dagar”. Där är Belgien, Schweiz, Förenade Arabemiraten, Nederländerna, Frankrike, Österrike, Malaysia, Sverige, Grekland och USA topp 10.
Klockan 03.00 i natt satt min sambo och jag i köket o väntade på taxi till flygplatsen för att åka till Malaysia 08.15, för länge sedan bokat. Ungefär samtidigt kom beskedet att USA inte tar emot flyg från Europa. Då, om inte förr, förstod vi allvaret i detta och såg framför oss karantän på hotell, överfulla sjukhus i Kuala Lumpur och oviss utveckling i stort. Vi drog i nödbromsen, sitter fortfarande hemma i köket, men rätt komfortabla i beslutet, trots icke ombokningsbara biljetter och hotell. Vi vill inte bli smittade och vi vill inte bidra till spridning. Så nu blir det skogsjobb istället för snorkling och minimal risk för Corona.
Jag tror inte jag hittade rätt artikel men jag läste "An Open Letter From a Coronavirus Optimist" https://forge.medium.com/my-coronavirus-optimism-may-be-annoying-but-also-im-right-77781c7ef99e
There’s still time to contain the virus, or at least flatten the epidemic curve, if everyone pulls their weight. That means: a lot of hand-washing, social distancing (you win this round, plan-cancelers), and the disciplined not-touching of faces, among other proactive measures. And it means looking outside yourself and your panic—maybe reaching out to an elderly neighbor to make sure his pantry is stocked, or helping a working parent out with some babysitting while school is closed.

svampbob skrev:Det ringde en kvinna från Småföretagarna idag och hon nämnde att vi nu i Sverige har slutat att testa för Corona. Stämmer det?

Det var nog det här hon menade
”Du som har symtom som påminner om coronavirus kommer inte att provtas. Det gäller oavsett om du varit i de områden som tidigare varit utsatta för smitta eller haft nära kontakt med någon som du vet är sjuk i covid-19” står det i ett pressmeddelande från Region Stockholm.
http://www.svd.se/uppmaningen-kom-inte-in-for-provtagning Läste det på Region Stockholms hemsida igår men hittar det inte idag.

masyngel skrev:Har läst att det finns 70 respiratorer på Sicilien...
De flesta förstår och håller sig hemma.
Intensivvårdsplatser i Italien?
Säkert alldeles för få!

Kina sänder läkare och respiratorer, den inhemska produktionen har fått order om att fördubbla produktionen.

Jag läste någon uppgift att Italien har 2-3 gånger så många intensivvårdsplatser per person jämfört med Sverige.
I Straitimes, min favoritsite om coronautvecklingen står det om att Kina sänder hjälp till Italien http://www.straitstimes.com/world/europe/coronavirus-china-sends-medical-aid-to-spain-and-italy. Om att var och en är upp till sig själv när det gäller,"google resultat" http://www.theguardian.com/world/2020/mar/11/italy-criticises-eu-being-slow-help-coronavirus-epidemic
Fungerar samhället nu?, Produceras det?

Tåndemåla skrev:
masyngel skrev:Jisses, som boende i Italien gav jag en kort bild av hur det ser ut där jag bor.

Går tillbaks till tråden och ser bara trams.

Jag bor nära en turistort, härom dagen var två turister inne på ett varuhus, visade det sig senare, då de uppsökte vård...

Vad tror ni händer om några dagar, när ni måste gå och handla och saknar skyddsmask, när någon inte respekterar avstånd, eller hostar.

Mvh

Hur var är det med skyddsmask? Gör den någon nytta? Kan det inte vara bättre med att vissa får gå ut under vissa timmar. Och andra under andra timmer på ett rullande schema.

Om jag har corona och hostar vätskepartiklar när jag pratar, eller stänker när jag pratar. Kan även en dålig skyddsmask skydda dig om jag bär den. Skyddsmask har också en social effekt.
Bättre skyddsmasker skyddar även den som inte är smittad om man vet hur den sätts på och tas av på rätt sätt.

masyngel skrev:Hur många vårdplatser finns det i Sverige?
:
Det är en bra mening att googla kanske till och med folkhälsomyndigheten har något om det på sin hemsida.

WHO 12/3 Version1http://www.straitstimes.com/world/europe/coronavirus-is-a-controllable-pandemic-who Version2http://www.straitstimes.com/world/pandemic-controllable-if-nations-step-up-containment-who
"This is a controllable pandemic," he said, according to a statement of his remarks. "We are deeply concerned that some countries are not approaching this threat with the level of political commitment needed to control it. The idea that countries should shift from containment to mitigation is wrong and dangerous," he stressed.

More than 4,500 people have died, according to an Agence France-Presse tally, while the WHO said some 125,000 cases had been reported from 118 countries and territories.

"To save lives, we must reduce transmission," Dr Tedros insisted. "That means finding and isolating as many cases as possible and quarantining their closest contacts," he said, urging states to test every suspected case of Covid-19 in a bid to slow transmission. "Even if you cannot stop transmission, you can slow it down and protect health facilities, old age homes and other vital areas - but only if you test all suspected cases."
Alltså minska spridningstakten

Jag tycker Vinterröjaren har haft dagar som varit bättre. Så kan det vara. Bakterier är lättare att förstå, de lever. Virus är mera en kod av dna och rna som sätter igång saker.
Senast redigerad av snedsåg fre 13 mar 2020, 08:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#631019Här i Norge er det ju renaste lockdown numera. :surp:
Alt som inte er livsviktig er nästan stengt. Alla skolar, dagis er stengt, folk som jobbar och kan, ska ha hemkontor, all idrott er stoppat med lag. Butikker som såljar mat har öppent, alla kröger och resturanter/utesteder er stengt.
Ingen får resa ut av landet om det inte er nåt rett viktig(utanför Norden), och en massa folk sitter i karanten.
Och heller ingen kommer inn i landet utan at vara i karanten först.
Man får inte kontakta Polis eller lege direkte face to face, utan avtal på förehand.
Pensjonerad vårdpersonal kommer tvingas tilbaka på jobb (om dom inte gör det frivilligt), och pensjonärar får tjäna hur mycket som helst utan att pensjonen avkortas.
Even vårdpresonal under utdanning ska vara med och bidra i praktisk arbete.
Och detta er bara något av alt som hender just nu.

Själv har inte varit utanför dörren senaste veckan, och kommer stanna inne et bra tag framover. (då jag er i risksonen med et sådant virus.)
Dock blir det en tur til mataffären en gång i veckan, fast jag har ett kriselager hemme(mat, vann, medisiner och ved) til ca 1 mnd, men annars kommer jag bara stanna hemma.
Finns en hel del folk som sitter i karanten bara på min lilla ort ute på landsbygden. :o
Så här er man åtminstone igång med största dugnaden som vore sen ww2, och heller har det aldri vore så mycket påtryck på folket nån tidligare i historen i fredstid i detta landet.
Min jobbarkompis har dratt iväg til sin dotter 50 mil bort, så det blir tyst och stille på vedbacken ett tag nu.

Btv så finns det ca 1200-1400 akuttplatser/vårdplatser med respirator här i Norge, så får framtiden visa om det håller. :???:
Kommer bli drygt dette då toppen av pandemien inte räknas komma före i mai, så kanske kan man henge på skogsforum hela dagen helt fram til sommaren. #:-s
Kommer nog ochså sluta med rett mycket konkursar av både små och stora företag, fast myndigheterna lovar hjälpa til bra (ska annonseras senare i dag vilka tiltak som tas), men det blir ju mindre viktig just nu.

800 smittade, 1 död er fasit just nu.

Larsi  
#631021Vi är i Trysil i Norge och igår fick beskedet att både skidanläggningarna i Trysil och Hemsedal stänger med omedelbar verkan
Så det är bara att packa ihop och åka hemåt
Riktigt ödsligt och personalen är förtvivlad över situationen
/ Lasse

Användarvisningsbild

fendt311  
#631022Kan tyvärr inte verifiera med fakta. Men det verkar vara en lärare på gymnasium i Vännäs, Västerbotten som har fått corona viruset. Kan vara elever som sprider rykten. Står inget om det på lokala tidningar.

Avslutat-02  
fendt311 skrev:Kan tyvärr inte verifiera med fakta. Men det verkar vara en lärare på gymnasium i Vännäs, Västerbotten som har fått corona viruset. Kan vara elever som sprider rykten. Står inget om det på lokala tidningar.

Det är vanligt med medial spridning av information..falsk eller ej.
Gör egentligen inte så mycket, men det kan var bra på ett sätt och det är att folk känner att det kommer närmare...

Vi har ett bekräftat fall i Hudiksvall, 7.5 mil dit..

"Jag tycker Vinterröjaren har haft dagar som varit bättre. Så kan det vara. Bakterier är lättare att förstå, de lever. Virus är mera en kod av dna och rna som sätter igång saker."..

Ja man kan anse vad man vill om gårdagen, men det man inte kan bortse ifrån är att forskare och smittexperter satt igår och sa exakt samma sak som jag gjorde på vissa punkter..

Att man begränsar intaget av nya bärande personer är bara bra,varför inte göra allt man kan?

Såg information idag om att man tydligen steriliserar lastbilar i vissa länder, sedan om det ger resultat eller ej får väl tiden utvisa...
Men det visar ju på att vilja att göra så gott det går finns....

Men här..... Vad gör vi här? Vad gör egentligen våra förtroendevalda?
Att sjukvården gör sitt bästa det är självklart.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
vinterrojarn skrev:

På uppmaning av Kse...

Jajemän...

Tagga ner!

masyngel  
#631034Jag håller avstånd.
IMG_20200313_100059.jpg

Avslutat-02  
#631046https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7427277

Tydligen så fortsätter "viss" stormakt att sprida desinformation för att undergräva, eller vad ska man tro?...

1584093222_screenshot_20200313-105252.png

Ganska tydlig bild på vad insats ger och inte..

jannee  
#631080Myndigheterna varnar för att handspriten är slut, efter vad jag tror fungerar outspädd spolarvätska minst lika bra.

snedsåg  
vinterrojarn skrev:https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7427277

Tydligen så fortsätter "viss" stormakt att sprida desinformation för att undergräva, eller vad ska man tro?...

1584093222_screenshot_20200313-105252.png

Ganska tydlig bild på vad insats ger och inte..

Det viktiga är bilden du lagt in . Kostnaden i människoliv blir högre om vi inte lyckas flacka ut kurvan. Är det någon som vet hur den samhällsekonomiska kostnaden ser ut för de två alternativen. Mycket resurser för att flacka ut kurvan, mindre belastning på sjukvården, färre döda, förmodligen längre tid med viruset kontra allt tvärtom?

Det är det politiska ansvaret är att ta ställning till den frågan.
Senast redigerad av snedsåg fre 13 mar 2020, 15:39, redigerad totalt 2 gånger.

snedsåg  
jannee skrev:Myndigheterna varnar för att handspriten är slut, efter vad jag tror fungerar outspädd spolarvätska minst lika bra.

Det borde finnas mycket sprit någonstans för bränsleinblandning. Handsprit borde någon kunna blanda ihop om det behövs.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).