Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1951 inlägg 230380 visningar 63 följer Svara, dela mm...  

Re: Coronavirus En informativ sida

Hema  
#743906Ryssland var tvugna att agera på att Nato gick in i svarta havet, vilket blev att säkra militärhamnen på krimhalvön.

Ryssland har allt att vinna på att hota, allt att förlora på att agera.

Folk anklagar Ryssland att manipulera med gasen, men varför har amerikanerna så höga priser? Kan det bero på världspriset, samt att Kina köper allt de kan få tag på?

Jag sover iaf lugnt på natten för det geopolitiska spelet. Jag är mer orolig för rullande strömavbrott pga miljöpartiklar som sakta håller på att förstöra vårt samhälle. Terrorism och landsförräderi, är vad det är.

Hmm nu var det en serie som höll mig vaken. :)

Bosse1  
#743952Aspirera eller inte ?

https://sverigesradio.se/artikel/omdisk ... ika-lander

Användarvisningsbild

Arvid0  
#743958Har man som antivaxxare koll på vad sjukvården trycker i en om man kommer in på IVA med covid?

Har man en lapp eller halsband likt ett Jehovas vittne som inte vill få blodtransfusion om den kommer in på akuten? "jag vill ej få mediciner som jag inte godkänt" eller liknande.

Eller är de bara egoistiska tills det drabbar dem själva? Kan tycka det är helt ok att inte vaccinera sig om man också avsäger sig vård för covid.

tallen100  
#743960Så alla som inte vill ta covidvaccin är antivaxxare? 😮
det var en begåvad kommentar.

Men det är ju lika vård för alla som behöver vård👍
Gäller alltså Rökare, snusare, alkolister, m.m.

Även såna som är allmänt dryga, så du får oxå vård om du behöver 👍 😀

Bosse1  
#743962Vet inte men blev det överslag i nån krets?

isteskog  
#743963Har råkat ut för det där resonemanget från de som vaccinerat sig, verkar som det följer med lite omänsklighet med vaccinet ( iaf för vissa 😱 )

Användarvisningsbild

Arvid0  
isteskog skrev:Har råkat ut för det där resonemanget från de som vaccinerat sig, verkar som det följer med lite omänsklighet med vaccinet ( iaf för vissa 😱 )

Men att inte vaccinera sig och utsätta andra för livsfara är medmänskligt? Vi har en global pandemi vi har ett vaccin men ändå väljer man att inte vaccinera sig, finns många anledningar men en brukar vara att "man inte vet vad man får i sig". Vet man då vad man får i sig när man kommer in på IVA? Borde man inte tacka nej till det med? Om man kommer in på sjukhuset för något annat som ovaccinerad tycker man då det är ok med ovaccinerad personal?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#743967Lika vård för alla är en god sak. Sen är det inte på något sätt ovanligt att en läkare tex kräver rökstopp, alkoholstopp, att gå ner i vikt som några exempel för att utföra vård för bästa resultat. Annars kan man bli utan operation. Nu jämför jag inte det med vaccineringen på något sätt men det är exempel på att även patienten har skyldigheter för att få rätt vård många gånger.

r93  
#743968Vilka andra åkommor ska nekas vård?

Narkomaner, dessa har ju bevisligen brutit mot lagen, rökare, feta?

Extremsportare? Dessa utsätter sig medvetet för en stor risk! Ska vi betala det?

Att man ska vaccinera sig för att skydda dom som är vaccinerade är ett jättekonstigt argument.

Jag är vaccinerad mot allt utom tbc och fästingsjukan, vilket namn jag inte kommer på nu.

Tror du jag går runt och oroar för mig om personen bredvid mig på bussen är vaccinerad mot polio, eller mässlingen??

Jag är vaccinerad, alltså är jag skyddad!!
Varför är det inte så med covid? Dett ger ju bara dom som tycker vaccinet är odugligt vatten på sin kvarn!!

Användarvisningsbild

Arvid0  
Vedproducent skrev:Lika vård för alla är en god sak. Sen är det inte på något sätt ovanligt att en läkare tex kräver rökstopp, alkoholstopp, att gå ner i vikt som några exempel för att utföra vård för bästa resultat. Annars kan man bli utan operation. Nu jämför jag inte det med vaccineringen på något sätt men det är exempel på att även patienten har skyldigheter för att få rätt vård många gånger.

Vet inte varför det tas upp att någon ska nekas vård.

Jag undrar om man som antivaxxare/vaccinationsmotståndare motsätter sig läkemedelsvård om/när man drabbas av covid. Om man inte gör det varför inte?

Användarvisningsbild

Grålle52  
#743973Rökare motsätter sig oftast inte medicinsk vård när deras rökning orsakat ex vis KOL.

Användarvisningsbild

Arvid0  
Grålle52 skrev:Rökare motsätter sig oftast inte medicinsk vård när deras rökning orsakat ex vis KOL.

Du känner att det är en bra liknelse?

Användarvisningsbild

Grålle52  
#743977Är det relevant vad du känner isf?

Användarvisningsbild

Arvid0  
Grålle52 skrev:Är det relevant vad du känner isf?

Ok,så antivaxxare/vaccinmotståndare har inget emot att få medicinsk vård när/om de hamnar på IVA? Vet de vad de medicineras med då? Skulle de (du?) om de ligger på IVA ha föredragit att ha tagit vaccin eller tycker de att det de medicineras med då är bättre kontrollerat eller har färre biverkningar?

Användarvisningsbild

Grålle52  
#743981Ja i princip vet jag det. Resonemanget går ju applicera på många företeelser för övrigt. Jag hade naturligtvis accepterat vård, även om jag varit ovaccinerad.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).