Öppna kategorin

Ska SLU och skogforsk göra reklam?

24 inlägg 516 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Ska SLU och skogforsk göra reklam?

Badger  
#915595Det finns flera frågor i detta som är intressanta. Vad var avsikten med annonsen? Vad ska forskningsinstitutioner och skolor använda sina medel till? Hur ser styrningen ut? Vem ansvarar för den här publiceringen? Är det okunnighet/tillfällighet/slump/planerat att detta publiceras just nu ett par veckor före ett val?

TS
Användarvisningsbild

laguma  
#915598Det beror på vem du frågar. Om du ställer frågan till den som är ansvarig för publiceringen så är det med stor sannolikhet drivet av en genuin oro för miljö och klimat.
Om du ställer frågan till de som har lagt grunden för den utveckling vi har sett de senaste 12 åren inom miljörörelsen, med frikostiga bidrag, "experter" som växer som svampar ur marken i en ökande takt, "vetenskap" som dyker upp lite här och där.
Så är det med all säkerhet de som har pengar att tjäna på nuvarande trend.
Vilken industri som tjänar på att slå ut konkurrensen på tillgången på byggmaterial, förpackningsmaterial, biobaserad textil, CO2 neutral energiproduktion, etc.
Får du försöka räkna ut själv.
Den som trodde det här handlade om Bensin och Diesel ska ha klart för sig att dessa 2 produkter endast utgör några enstaka procent i sammanhanget.

alias  
#915599Kan ju fundera över varför man inte valde t.ex. diagrammet under rubriken "Mer gammal skog..." som återfinns på "Skogskunskap.se":

https://www.skogskunskap.se/aga-skog/fa ... -mangfald/

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

laguma  
#915600Ja det kan man undra. Bra exempel.

maltex  
#915601Frågan är väl vad som stod i "annonsen " och i vilket sammanhang. Annars är ju hela frågeställningen ointressant,utan bara en massa tyckande och tro. Så det är ju bara att leta fram den så man får veta vad det står.

Användarvisningsbild

laguma  
#915602Tror du gemene man gör sig det omaket? Och om de mot förmodan skulle göra det, så har de med stor säkerhet inte kunskapen att tolka sån information.
De tar till sig det som man "tror"eller det som "verkar"vara sannolikt. Och eftersom volymen och frekvensen av de budskap som pekar i en viss riktning är så stor, så måste det alltså vara sant.
Du anser att frågeställningen är ointressant, men jag kan försäkra att att de som har ekonomiska intressen i detta INTE gör det.
Inte heller ett antal 100 miljoner Europeer som är oroliga för vad som sker med klimatet och som går till valurnorna i diverse val med jämna mellanrum.
Så vänd på frågeställningen. Vem tror du bryr sig om din åsikt?

Användarvisningsbild

Jl2  
#915604En länk till SLU som kanske visar hur dom tänker med reklamen.
https://internt.slu.se/stod-service/adm ... ing/livet/

Hema  
#915626Eller Volvos reklam där Zlatan är i tvättstugan..

Budskapet är ju jättetydligt, Volvo önskar att kända män med utländskt utseende, ska i större utstreckning vara i tvättstugan.

Eller Telias reklam, där en kvinna håller en mobil i sann Heil Hitler-anda. Jag vet inte hur man ska tolka det?

Användarvisningsbild

Badger  
Jl2 skrev:En länk till SLU som kanske visar hur dom tänker med reklamen.
https://internt.slu.se/stod-service/adm ... ing/livet/

Det här var intressant. Där fanns precis det jag antar finns som underlag för deras olika satsningar i media beskrivet för den reklamen. Det finns antagligen ett liknande underlag för de här annonserna i social medier. Tyvärr verkar den inte vara publicerad. Som andra varit inne på kan vi tyvärr bara gissa i detta fallet. Men jag håller det för helt otroligt att den fått produceras utan något slags mål eller koppling till verksamhetens strategi. Tyvärr vet inte jag hur man kan söka upp en annons som fladdrat förbi i Facebook så det är väl bara att hoppas att någon annan ser den och sparar texten.

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).