Tralsmo skrev:HannuRöj skrev:Känns som samtalet verkligen avbryts oftare nu på 5G nätet.
Kan förklaringen vara att det användes flera frekvenser samtidigt i boda (2G?) 3G och 4G nätet vilket nu råkade vara starkast eller mest lediga?
Talet avbröt dock ibland även då men sällan avbröt hela samtalet.
😀 Ja det var rolliga tider med 27Mhz komradion. På min radio hade jag de kanaler som var tillåtna i Finland 1-22 + med ett extra kretskort fick jag flyttat mig 40 kanaljer uppåt, alltså till 41-62 och, självklart, hade jag boda AM och FM.
En gång lyckades jag prata med någon i Muodoslompolo, vi byte adress och postkort vilket tillhörde saken dåtiden.
Ganska fort gorde solaktivitetet slut med den hobbyn. Någon som vet varför var det just italiener som mest 'skippades' hit till Norden?
En period för några år sen upplevde ja vid nästan alla längre samtal ( över 7- 8 minuter) att de kopplade ner å man fick ringa upp igen.
De har ja inte problem med nu.
Det här med att signalen studsade fick ja förklarat att de låg i den övre atmosfären. Alltså strax under rymden.
Mer vet ja inte men de här var cykliska å topparna me italienarna var ungefär var femte år om ja minns rätt.
Ja har ju haft Telenor sen ja skaffade eget abonnemang (2011).
Nu har ja bytt till nåt som heter qwittra.
Skall vara samma nät som Telenor.
Rätt å byta som jag gjort vet ja inte om de var men de funkar som de gjort förut än så länge.
När ja hadde gratis abonnemang för länge sen via min anställning så experimenterades de vilt me olika nätoperatörer för å snika priserna å när cheferna aldrig fick tag på oss ute på vichan så blev de Telenor till sist allafall.
Telenor va väl Europlitan för länge sen?
Har funderat på om inte kunderna hos operatörer som hyr in sig i någon annan operatörs nätverk faktiskt blir "utslängda" före nätägande operatörens egna kunder vid hög belastning?
Har i vart fall misstänkt det när det gäller Fellos kunder och Telias nät.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain