Öppna kategorin

Dålig mobiltäckning vid bra, soligt, varmt väder.

22 inlägg 1073 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Re: Dålig mobiltäckning vid bra, soligt, varmt väder.

alias  
Tralsmo skrev:
HannuRöj skrev:Känns som samtalet verkligen avbryts oftare nu på 5G nätet.

Kan förklaringen vara att det användes flera frekvenser samtidigt i boda (2G?) 3G och 4G nätet vilket nu råkade vara starkast eller mest lediga?
Talet avbröt dock ibland även då men sällan avbröt hela samtalet.

😀 Ja det var rolliga tider med 27Mhz komradion. På min radio hade jag de kanaler som var tillåtna i Finland 1-22 + med ett extra kretskort fick jag flyttat mig 40 kanaljer uppåt, alltså till 41-62 och, självklart, hade jag boda AM och FM.
En gång lyckades jag prata med någon i Muodoslompolo, vi byte adress och postkort vilket tillhörde saken dåtiden.
Ganska fort gorde solaktivitetet slut med den hobbyn. Någon som vet varför var det just italiener som mest 'skippades' hit till Norden?

En period för några år sen upplevde ja vid nästan alla längre samtal ( över 7- 8 minuter) att de kopplade ner å man fick ringa upp igen.
De har ja inte problem med nu.

Det här med att signalen studsade fick ja förklarat att de låg i den övre atmosfären. Alltså strax under rymden.
Mer vet ja inte men de här var cykliska å topparna me italienarna var ungefär var femte år om ja minns rätt.

Ja har ju haft Telenor sen ja skaffade eget abonnemang (2011).
Nu har ja bytt till nåt som heter qwittra.
Skall vara samma nät som Telenor.
Rätt å byta som jag gjort vet ja inte om de var men de funkar som de gjort förut än så länge.

När ja hadde gratis abonnemang för länge sen via min anställning så experimenterades de vilt me olika nätoperatörer för å snika priserna å när cheferna aldrig fick tag på oss ute på vichan så blev de Telenor till sist allafall.

Telenor va väl Europlitan för länge sen?

Har funderat på om inte kunderna hos operatörer som hyr in sig i någon annan operatörs nätverk faktiskt blir "utslängda" före nätägande operatörens egna kunder vid hög belastning?

Har i vart fall misstänkt det när det gäller Fellos kunder och Telias nät.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Tralsmo  
alias skrev:
Tralsmo skrev:
HannuRöj skrev:Känns som samtalet verkligen avbryts oftare nu på 5G nätet.

Kan förklaringen vara att det användes flera frekvenser samtidigt i boda (2G?) 3G och 4G nätet vilket nu råkade vara starkast eller mest lediga?
Talet avbröt dock ibland även då men sällan avbröt hela samtalet.

😀 Ja det var rolliga tider med 27Mhz komradion. På min radio hade jag de kanaler som var tillåtna i Finland 1-22 + med ett extra kretskort fick jag flyttat mig 40 kanaljer uppåt, alltså till 41-62 och, självklart, hade jag boda AM och FM.
En gång lyckades jag prata med någon i Muodoslompolo, vi byte adress och postkort vilket tillhörde saken dåtiden.
Ganska fort gorde solaktivitetet slut med den hobbyn. Någon som vet varför var det just italiener som mest 'skippades' hit till Norden?

En period för några år sen upplevde ja vid nästan alla längre samtal ( över 7- 8 minuter) att de kopplade ner å man fick ringa upp igen.
De har ja inte problem med nu.

Det här med att signalen studsade fick ja förklarat att de låg i den övre atmosfären. Alltså strax under rymden.
Mer vet ja inte men de här var cykliska å topparna me italienarna var ungefär var femte år om ja minns rätt.

Ja har ju haft Telenor sen ja skaffade eget abonnemang (2011).
Nu har ja bytt till nåt som heter qwittra.
Skall vara samma nät som Telenor.
Rätt å byta som jag gjort vet ja inte om de var men de funkar som de gjort förut än så länge.

När ja hadde gratis abonnemang för länge sen via min anställning så experimenterades de vilt me olika nätoperatörer för å snika priserna å när cheferna aldrig fick tag på oss ute på vichan så blev de Telenor till sist allafall.

Telenor va väl Europlitan för länge sen?

Har funderat på om inte kunderna hos operatörer som hyr in sig i någon annan operatörs nätverk faktiskt blir "utslängda" före nätägande operatörens egna kunder vid hög belastning?

Har i vart fall misstänkt det när det gäller Fellos kunder och Telias nät.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Ja tror att du kan ha alldeles rätt i detta alias.

För ett antal år sen (troligen 10 eller mer) de va allafall innan de blev optiskt bredband så ringde det försäljare å ville sälja internetuppkoppling.
Kommer inte ihåg om de va mobilt eller via telenätet.
Allafall så kunde man lägga på några tior på kostnaden om man ville ha förtur i köerna som uppstod när många ville åt samma håll.

Ja gick aldrig på de för saken är ju den att om alla hoppar på detta så är de ju en vanlig kö allafall.

De är rätt mycket som spelas under täcket i dagens samhälle å de gäller de mesta som kunderna inte direkt kan se med ögonen.

Vi betalar för en sak men har inte en chans å bedöma om vi får de vi betalar för.

TS

Tralsmo  
#912685Förresten, angående nätuppkoppling så bytte ja ju operatör på internätet några gånger för tiotals år sen.
Va ju sånt här som gick via mobilmaster.
De funkade bra på dom låga hastigheter ja valde (billigt) i nåt halvår å sen blev de segt.
Bytte man igen så hurknade de till ett halvår å sen samma visa.

De går inte å värja sig mot dom digitala systemen.
Är de inte ryssen som bråkar så är de ett försäljningssystem som prioriterar mesta möjliga ohederlighet för å tjäna pengar.

Skogsbolagen kan man alla fall värja sig emot med kunskap.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#912696Boda billiga och dyra är tydligen eksakt samma produkt, men de dyrare prioriteras när kapasitetet på närmaste mast blir som flaskhals.
Jag byte 5Gn på surfplattan till allra billigaste och saktaste 4G och märkte faktiskt ingen skillnad varken hemma i kyrkobyn eller i skogar runt om kommunen.
Det här är nu bara internät så vet inte hur skulle telefonen fungera på 4G vid tillfället, eller om det säljs ens inte längre.

Tjingen  
#912713En basstation har antenner för flera sektorer. I varje sektor används flera parallella frekvensband; 800-900 MHz, 1800 MHz, 2.3 GHz osv. När det inte finns täckning är det främst 800-900 bandet som är intressant eftersom det har störst utbredning. Löv, regn, snöfall är inte bra för radiovågornas utbredning. I dessa band kan moln bidra till utbredningen genom studs som nämndes tidigare. En annan viktig faktor är belastningen i cellen. Med hög belastning krymper cellen.
Det är ingen stor skillnad på 4G och 5G men antenner och frekvenser har bytts vilket lokalt kan ha påverkat utbredningen.
En molnig vinterdag utan löv, snö och folk är bra för täckningen 🙂

Användarvisningsbild

Björnliden  
#912714Jag har tänkt att när mobilen är slöare på sommaren så beror det på att det är mer folk, utan fiber, här i bygden.

hans.w  
#912774Löv på träden tänkte jag direkt på och så belastningen när folk är i stugorna och strömmar TV.
Bor man i plattlandet så ska ju signalen ta sig genom skogen. Har man tur som jag så finns det en mast på en kulle med fri sikt till som har både Telia och Net4Mobility (Telenor, Tele2).
Numera är det ju bara Telia som har kvar 2G där vanliga samtal funkar som i gamla GSM. Nu går i princip alla samtal som datatrafik, "Voice over LTE".
Det finns egentligen ingen riktigt 5G heller utan det är lite "fusk". 5G NSA, Non Stand Alone kallas det och det använder 4G-nätet som bärare av data. Det finns ingen ekonomi i att bygga riktigt 5G.
Mobiloperatörerna fick frekvensutrymme som man tog från TV2-sändarna och som man använder utanför städerna. En hyfsad kompromiss mellan hur signalen tar sig fram och hur breda kanaler man kan ha.
Oerhört komplicerat allt detta och man slits mellan att läsa på om Perkins bränslesystem, europas elnät, mobilbasstationer, batteriladdning osv, osv.
Som teknikintresserad rekommenderar jag några appar jag själv använder som ger en ganska bra insikt i hur nätet ser ut.
CellMapper är crowdsourcad data om celler och deras täckning. När man samlat en viss poäng kan mna hjälpa till och justera masternas placering i kartan. man kan även bara titta i kartan: https://www.cellmapper.net/map
Bredbandskollen kan man köra vid olika tillfällen och det syns tydligt hur "bemanningen" i sommarboendena påverkar. Bandbredden sjunker betydligt under storhelger och sommaren.
Men nu är det hög tid att ge sig ut i barkborreskogen, granne med 2 naturreservat där allt blåstes ned av Ivar. En och annan borre med andra ord.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).