Öppna kategorin

Nostalgi å gammla bilder.

25 inlägg 3434 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Nostalgi å gammla bilder.

anersimyra  
Tralsmo skrev:
Lindveden skrev:Vi åkte på en sån där guidad utflykt o fick se lite olika platser me några mils avstånd från Reykjavik bl a "Tingvellir" tror ja det stavas. Iallafall en klippformation där det sägs att första riksmötet på ön hölls.
Även lite gejsrar fick vi se.
Den bilden du refererar till @Tralsmo tror ja att vi fick gå en bit från bussen för att se, nu va det tyvärr så att vi va där vintertid så det ljusna sent på förmiddagen o mörkna fort på eftermiddagen så det blev en kort stund på varje plats. Men vackert va det.
Dom tar väl en del av sin energi ifrån dessa vattendrag förutom värmen dom tar ifrån underjorden då oxå förstås.

Du har alldeles rätt @Lindveden, de va en bit å traska men väl värt de.

Ja har en speciell relation till Island. Min äldsta dotter är Isländsk medborgare å har bott i några omgångar i Reykavik.
För ett antal år sen så va sambon å ja å hälsade på dottern ( hon bor i Kosta numera).
Hon va ju duktig som turistguide. Minns inte om vi va i 2 veckor eller 1 men de borde vart 2 me tanke på hur mycke vi hann me.

De här stället som vi pratar om å som du har vinterbild på heter Gullfoss. Nä det kom ja inte ihåg men ja har kallat mappen de.

Fick med en bild på undertecknad när han va i sina bästa år ochså.

Retligt..😳 jag har ju film på just den där forsen men inte tusan hittar jag filmen..🤬

Tralsmo  
#900676Angående Islänningar:

Min äldsta dotter är ju som nämnt isländsk medborgare (Hon föddes i Sverige 1982).
Innan hennes mamma å ja separerade (vilket inte tog så lång tid) så lärde ja känna många islänningar här i samhället. De va en invasion av såna just då.

Maken till trevliga människor, ingen fest urartade utan alla va glada å trevliga om än lite druckna ibland.
Urusla på å hålla i pengar men väldigt flitiga på å jobba å de gick snabbt till dom va på grön kvist igen.
Definitivt inga latmaskar.

När pengarna va slut så låg dom i ordentligt å va snabbt på grön kvistar igen.

Idag är den tiden sen länge passerad å ja känner inte längre några mer islänningar än min dotters mor å hennes barn å kanske nån till.
Ja alltså min dotters halvsyskon.

Edit: 1982 tillagt.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Tralsmo skrev:Angående Islänningar:

Min äldsta dotter är ju som nämnt isländsk medborgare (Hon föddes i Sverige 1982).
Innan hennes mamma å ja separerade (vilket inte tog så lång tid) så lärde ja känna många islänningar här i samhället. De va en invasion av såna just då.

Maken till trevliga människor, ingen fest urartade utan alla va glada å trevliga om än lite druckna ibland.
Urusla på å hålla i pengar men väldigt flitiga på å jobba å de gick snabbt till dom va på grön kvist igen.

Idag är den tiden sen länge passerad å ja känner inte längre några mer islänningar än min dotters mor å hennes barn å kanske nån till.

Lite trist är det att islänningar i motsats till färöingar vägrar att försöka prata någon typ av skandinaviska. 😕

Tralsmo  
anersimyra skrev:

Lite trist är det att islänningar i motsats till färöingar vägrar att försöka prata någon typ av skandinaviska. 😕

Ja är inte insatt i det där. Har själv jämn gärning å prata svenska.

Min dotter pratar ju naturligtvis flytande isländska å svenska.
Ja har fått för mig att isländska är rätt likt fornnordiska.
Många ord som är rätt likt svenska påstår dom men ja fattar inget när dom pratar.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Tralsmo skrev:
anersimyra skrev:

Ja är inte insatt i det där. Har själv jämn gärning å prata svenska.

Min dotter pratar ju naturligtvis flytande isländska å svenska.
Ja har fått för mig att isländska är rätt likt fornnordiska.
Många ord som är rätt likt svenska påstår dom men ja fattar inget när dom pratar.

Islänningarna är rädda om sitt språk vill inte gärna blanda in främmande ord i språket. Färöingarna läser danska i skolan och har inget emot att tala ett språk som även förstås av svenskar och norrmän. Besöker man färöarna så talar svenskar obehindrat med både gamla och unga men på Island är det engelska som gäller till hundra procent. Undantaget var när jag vägrade beställa ”cod” utan sa torsk när jag beställde torsk på en restaurang, Jaha, du tar torskur, sa servitrisen..🤣

Tralsmo  
#906909Det behöver ju hända lite här på forumet!?

Lägger upp bilder på när grannens ladugård brann upp. Tyvär blev de inte fler bilder för ja hade fullt upp å larma.
När ja väl hade fått de hur händerna så blev de bara dessa bilder.

Har väl nämnt detta i en annan tråd för ett tag sen,

De lyste ju allafall opp hela byn å brandbilar kom från alla håll när ja väl larmade om det.
Första insatsbil hade tank i bilen å räddade maskinhallen när dom sprutade vatten på den.

Hunden min då försökte påtala de men ja fattade inte detta förän min sambo kom hem från jobbet indrösandes i verkstan å skrek " ska de brinna i sven everts Lagård"?
Ska de inte sa ja å for ut.

Resten syns på bilderna.

Grannen å ja gick å sprätte i resterna efter nån vecka ( när snutarna lagt ner undersökningen) å ja konstaterade att de nog va en gammal batteriladdare å ett ett batteri som som ställt till hela kalaset,

Arbete va på börjat me att riva ena halvan av ladugården å den andra halvan skulle renoveras,
Virke va beställt ( å fanns på plats) å byggställninar va uppmonterade men allt fick ju läggas till handlingarna,

TS

Tralsmo  
#906910Här är bilderna på hunden som försökte varna mig vid branden,

En av bilderna är när hon va ung å örona gick å t alla håll.

Nästa bild är när hon har ca en kvart kvar i livet.

En tredje bild är graven hon vilar i.

Joo hon va enögd å både hon å ja va me i en hel del tidningar innan hon hamnade hos mig i början på 2000tal.
Hon lämnade in 2020 å sen blev de den hunden ja har nu.

TS

alias  
Tralsmo skrev:Det behöver ju hända lite här på forumet!?

Lägger upp bilder på när grannens ladugård brann upp. Tyvär blev de inte fler bilder för ja hade fullt upp å larma.
När ja väl hade fått de hur händerna så blev de bara dessa bilder.

Har väl nämnt detta i en annan tråd för ett tag sen,

De lyste ju allafall opp hela byn å brandbilar kom från alla håll när ja väl larmade om det.
Första insatsbil hade tank i bilen å räddade maskinhallen när dom sprutade vatten på den.

Hunden min då försökte påtala de men ja fattade inte detta förän min sambo kom hem från jobbet indrösandes i verkstan å skrek " ska de brinna i sven everts Lagård"?
Ska de inte sa ja å for ut.

Resten syns på bilderna.

Grannen å ja gick å sprätte i resterna efter nån vecka ( när snutarna lagt ner undersökningen) å ja konstaterade att de nog va en gammal batteriladdare å ett ett batteri som som ställt till hela kalaset,

Arbete va på börjat me att riva ena halvan av ladugården å den andra halvan skulle renoveras,
Virke va beställt ( å fanns på plats) å byggställninar va uppmonterade men allt fick ju läggas till handlingarna,

Har man sett en övertänd byggnad i skymning/mörker så förstår man lättare uttrycket "Lågornas rov!".

Både eld och vatten är ju element som kan ha en okuvlig påverkan på sin omgivning...

MVH
Alias

alias  
Tralsmo skrev:Här är bilderna på hunden som försökte varna mig vid branden,

Joo hon va enögd å både hon å ja va me i en hel del tidningar innan hon hamnade hos mig i början på 2000tal.

Måste medge att jag har lite svårt att lyckas rasbestämma jycken.

MVH
Alias

Tralsmo  
alias skrev:
Tralsmo skrev:Här är bilderna på hunden som försökte varna mig vid branden,

Måste medge att jag har lite svårt att lyckas rasbestämma jycken.

MVH
Alias

Nu har ja ju svårt å minnas hur rasbestämningen va.
Ja älskade hunden å hon va enastående på alla vis.
Men schäfer å labrador med mera va de allafall.

Hon va me i ett antal tidningar på riksnivå. De va nån kennel som misskött sina hundar å som blev anmälda.
Hon hamnade på ett djursjukhus å opererades för sitt öga som enligt utsago rivits av en katt när hon bara va nån månad.
De va ett antal djur som beslagtogs å flera avlivades på grund av dålig skötsel. Ägaren hade inte råd å lösa operationen va ja omtalad.

Efter mycket om å men så fick ja ta hand om hunden av alla som sökte efter å ta hand om den.
Hon blev 15år.

Ja vet inte hur de va me ögat å rivandet av katt men våra katter kom hon utomordentligt överens me i alla år.

Nu är både katterna å hunden i dom sälla jaktmarkerna å såklart saknar ja dom.

TS
Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).