Öppna kategorin

Räkna på dina priser genom tiderna med Skogsforum

25 inlägg 10192 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Räkna på dina priser genom tiderna med Skogsforum

Vedproducent  
Avslutat-06 skrev:
Vedproducent skrev:Reallöneutvecklingen sen 90-talet har ju varit väldigt god. Sen har det varit mycket prat och skriverier om dom ökade livsmedelspriserna. Men värt att notera är att i början av 1900 talet la hushållen 44 procent på livsmedel. 1952 var det 33 procent och i dag 13 procent. Så med den ökade reallöneutvecklingen så har vi fått väldigt mycket större köpkraft. Sen kan man ju plocka enskilda varor som inte alls följer inflationen. Ta bara elektronik tex. En ny färgtv var väl i kronor lika dyr på 70-talet som i dag 50 år senare.
https://via.tt.se/pressmeddelande/34385 ... 44&lang=sv

Spännande resonemang, hur många timmar behövde du jobba med en medelinkomst för att ha råd med en inhyrd snickare i timmen 1990 jämfört med idag ? Då borde huspriser i förhållande till årsinkomst vara betydligt lägre idag tack vare reallöneökningarna, men data visar faktor många gånger åt andra hållet? Angående livsmedelpriser så håller jag med, där har storskaligheten slagit igenom och pressat kostnader. Angående köpkraft för konsumentprodukter håller jag inte med, ja vi har haft en globalisering så vi kunnat bytt ut en arbetare i väst för 350 kr i timmen mot en asiat som nöjer sig med 35 eller 3,5 kr i timmen, men det är lönearbitrage, inte mindre inflation? Så termen reallöneutveckling är egentligen ett mått på kolonialmakt 2.0 som låter bättre lite hårdraget! Sen har vi självklart effektiviseringar i detta också!

Boende och tjänster finns med i Kpi. Vill man leta efter något som inte följer Kpi så gör man givetvis det både upp och nedåt. Kpi speglar snittet och dom 12 huvudgrupperna som ingår där täcker faktiskt det viktigaste för ett hushåll.

Avslutat-06  
#876378Ja man behöver inte leta så mycket, jag har svårt att hitta en enda varugrupp som synkar med KPI, men ge gärna exempel där det stämmer, där vi haft faktor 2 sedan 1990, så kan jag bomba på med exempel för ett vanligt hushåll där faktorn är mångfalt större. Ännu mer intressant är ju att höra vart penningmängdsökningen tar vägen i din bubbla? https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/ ... 18036.html sedan 1998 har penningmängden ökat drygt 5 gånger, men kpi har ökat 2 gånger sedan 1990, vart har dessa pengar tagit vägen?

Avslutat-06  
#876380Se tex den översta grafen här: https://www.inflationsdata.se/assets ,över fastighetsindex sedan 1975, se den lila linjen som viktar fastighetspriset mot guld.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#876389Då får jag hjälpa dig om du har svårt att hitta. Vi tar den enkla vägen. Vad lägger hushållen mest pengar på? Jo livsmedel och boende är 2 av dom viktigaste för alla. Dom följer Kpi mycket väl över tiden, Lite hack i kurvan då och då som brukligt men över lång tid så följer dom Kpi mycket väl. Kpi är just ett snitt för att beskriva hushållens kostnader och vissa saker ökar mer och vissa mindre men det är ett snitt som ska spegla hushållens kostnader. Skit i guldpriset i det här sammanhanget.
Att påstå att Kpi har fel med faktor 6-15 är rent nonsens. Jag vet att du kan bättre Avslutat-06 så återgå till det. Nu orkar jag inte med det här som faktiskt börjar likna trams så nöjer mig med detta annars blir det en till tråd liknande Ulfs.

https://hurvibor.se/kostnader/kostnadsutveckling/
https://www.scb.se/hitta-statistik/reda ... -80-talet/

Avslutat-06  
#876481Vi kan vara överens att vi inte är överens i denna fråga och så är det bra så.

jannee  
#876482Hur vi påverkas av inflationen/prisstegringarna skiljer sig markant från person till person.
Matkostnaden + bostadskostnaden har höjts markant, å andra sidan är det väldigt många som får bidrag till bostadskostnaden, vilket gör att den inte drabbar dessa individer så hårt, medans matkostnaden verkligen slår hårt, då på de flesta.
Hur som helst drabbar dessa fördyringar alltid dem som har det sämst.
Barnfamiljer med lågavlönande föräldrar + pensionärer med låg pension.
Trots barnbidrag och flerbarnstillägg + bostadstillägg har det blivit kärvare för dessa grupper.
Medans de redan väl besuttna och då även politikerna inräknande går skadelösa.
Orättvisorna ökar i Sverige, något som INGEN kan förneka.
Det lite underliga är att vissa produkter på några år (5) haft prishöjningar på upp till 500 %, medans andra knappt höjts alls.

Användarvisningsbild

FireResist  
#876698Tagit bort spam.

alias  
FireResist skrev:Tagit bort spam.

@Fredrik Reuter:
???

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#876701Jepp

TS

alias  
Fredrik Reuter skrev:Jepp

OK, du har tagit bort spam ur det inlägget. Jag funderade på om "FireResist" var någon ny moderator som redigerat något, men det stämde inte med färgen på användarnamnet.

MVH
Alias

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).