Öppna kategorin

Tippa tillbaks rotvälta

23 inlägg 2733 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tippa tillbaks rotvälta

Fredrik Reuter  
#863742 Nej, det är laserpekaren från Stihl, mer info i tråden Stihl 2 in 1 laser, testkörning.

Elmia

tallen100  
Fredrik Reuter skrev:Är det dessutom gran på åker så kan det gå med mankraft.

Den där hade väl stängt sej själv om den kapats av vid roten, nu höll rotstocken emot och den behövde en puff. 😅🤓

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#863830 Nu höll rostocken imot , så inte rotvältan kunde falla framåt vid direkt kap i stubben.
Mvh

jannee  
#863837 Rotvältan hade ALDRIG gått framåt !
Hade den velat gå framåt hade ingen ej heller orkat lyfta tillbaka den trots stor hävkraft från rotstocken.
Färska rotvältor går ytterst sällan framåt, är väldigt mycket spänn i rötterna, skillnad är om rotvältan är något år gammal, då kan vad som helst ske, oftast rör den sig inte alls, men kan gå framåt om den lutar mycket åt det hållet.
Min erfarenhet efter att kapat loss "några" 100 tal rotstockar.
Jag rotkapade 5 000 fub efter Gudrun, INGEN välta ville gå framåt, trots att jag väntade i närmare 4 månader innan jag gjorde rotkapen.
INGEN säger ingen har självmant velat gå framåt, går de inte direkt tillbaka står de kvar i upprätt läge tills allt förmultnat.

tallen100  
Ove Lindberg skrev:Nu höll rostocken imot , så inte rotvältan kunde falla framåt vid direkt kap i stubben.
Mvh

Nej den rotvältan hade aldrig gått framåt, i så fall hade han knappt rubbat rotstocken med den lilla knuffen och absolut inte fått den att gå bakåt och stänga så enkelt.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#863849 Om toppen ligger lågt så vältan har medlut så kan den gå framåt. Då finns möjligheten att rotkaparen avlider. I det visade fallet var det ingen risk.

v-g  
#866984 Fryser de fast i”öppet” läge är det mindre chans de faller tillbaka men kan då slå igen när det tinar.

Enklast är ju att invänta våren och ta det då om det inte går enkelt nu.

Om man har en annan stubbe eller sten i närheten kan man ta en mindre stock som ”stötstång” och bryta med en stock emot stubbe/sten.

Jag brukar bara fuska och backa på stubben med huggarvagnen tom så åker de oftast ner. Dock har jag traktor så man är ju på ”säkert” avstånd.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867014 Min erfarenhet av tallstubbar är att de sällan går tillbaka. Undantaget är om de växt på en berghäll och har flat botten på rotsystemet.

När en tall väl lägger sig så bryter den upp sin pålrot och ska man få tillbaka rotvältan så ska man på något vis få ned pålroten i marken igen och det händer i praktiken inte.

Granstubbar med sitt ytliga rotsystem är något helt annat och ska behandlas helt annorlunda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).