Öppna kategorin

Trädfällning 50 granar på privat tomt

31 inlägg 8514 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning 50 granar på privat tomt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
550 skrev:Du behöver minst två motorsågar, för du kommer nypa fast svärdet i grenar som spänner.

Det är väl onödigt att rekommendera två motorsågar. En vanlig yxa och en bågsåg räcker gott om man klantat sig och fastnat med motorsågen i en gren som spänner.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844046Ja, det är när man klantat sig och satt fast sågen i stammen som man behöver en såg till. Eller två till. Har jag hört... 🙃

Användarvisningsbild

#844049Jo, jag har också hört talas om det fenomenet, men det är väl onödigt att skrämma upp folk 😉

Användarvisningsbild

svampbob  
Mangan skrev:Ja, det är när man klantat sig och satt fast sågen i stammen som man behöver en såg till. Eller två till. Har jag hört... 🙃

Löser du inte det med vajerkranen?

Jag använt skotaren mer än en gång när sågen har klämt i ett vindfälle bröte.

Användarvisningsbild

Rookien  
#844064Det borde ändå bli en plusaffär om du kan synka det med om det är något skogsarbete i krokarna. En skördare och en skotare löser det snabbt sen lägg allt i en grothög och sälj den. Borde täcka omkostnaderna med dagens flispris.

svampbob skrev:
Mangan skrev:Ja, det är när man klantat sig och satt fast sågen i stammen som man behöver en såg till. Eller två till. Har jag hört... 🙃

Löser du inte det med vajerkranen?

De senaste gångerna har jag löst det med fällkil och handslägga. Funkar förvånansvärt bra. 👍

jannee  
#844084En nybörjare ger sig bara inte på ett sådant här projekt, ja över huvud taget en vettig person gör det bara inte, man lejer in en maskin som fäller och upparbetar det på det sätt om är mest ekonomiskt för TS
En skotare kör sedan ut allt och lägger det på ett upplag för avhämtning.
Görs detta nu under sommaren blir det knappt alls några synliga spår efter maskinerna, och om det blir är dessa ytliga och försvinner själva efter något år.
Fråga en skogsgranne om råd så hänvisar de säkert till rätt person/personer.
Allt är enkelt, egentligen en simpel åtgärd som görs på någon timme.

Användarvisningsbild

jannee skrev:En nybörjare ger sig bara inte på ett sådant här projekt, ja över huvud taget en vettig person gör det bara inte, man lejer in en maskin som fäller och upparbetar det på det sätt om är mest ekonomiskt för TS

Vad är det som är svårt även för en vettig person? Att fälla ett träd nära ett hus kräver ju bara en extra säkring t.ex. i form av ett eller två spända rep i fällriktningen för att undvika att det mot förmodan faller åt fel håll, samt att hålla koll på att man har en tllräcklig brytmån som styr trädet åt rätt håll.

jannee  
#844103TH ,tänk efter en gång till.
Du är säkert en vettig person.
Skulle Du som sommarstugeägare som endast sporadiskt besöker din sommarstuga ge dig på att fälla upparbeta och forsla bort virket och riset efter 50 mer eller mindre fullvuxna granar, dessutom göra det medans du har semester och bara kortvarigt besöker ditt sommarparadis, ja även om du haft motorsågskortet + alla behövliga sågverktyg - Allvarligt talat skulle du ge dig på detta ?
Själv är jag en "sparsam" smålänning, men så urbota dum är jag dock inte att jag ger mig på detta, framförallt när det finns maskiner som i princip gör det på nolltid.
Självklart ställer det sig helt annorlunda om man är van och har alla behövliga redskap, då kommer det i ett helt annat läge.

Användarvisningsbild

Elis76  
#844107Jag håller med Janne, att fälla 50 fullvuxna granar om man inte har rejäl vana och utrustning är inget jag skulle rekommendera.

Bara rishögen efter en gran blir påfallande stor, tänk er riset efter 50 granar. Att även lunna ihop virket till en virkestrave av alla dessa träd gör man ogärna utan kran.

Användarvisningsbild

Bax  
#844108Prata med grannarna, speciellt de som verkar bedriva skogsbruk, de vet nog vem/vilka i området du ska prata med för att lösa situationen.
Då träden står väldigt husnära förmodar jag att där är spik i de flesta rotstockar så därför är det nog säkrast att skicka dem som energived.

Användarvisningsbild

Elis76  
Mangan skrev:Det ser inte direkt ut som några nybörjarträd det där. Jag såg på laserskanningen att det högsta trädet var 22m, så det är mycket kvist och mycket tungt om du skall släpa in veden på din egen tomt.
Står tätt och kan sitta fast i varandra så man är tvungen att fälla dem närmare huset än man skulle önska. Å andra sidan om du kan fälla de ut mot ängen så är det inte så mycket som kan gå fel.

Kan du fälla dessa efter att ha tagit motorsågskort? Det beror på din egen inställning, skulle jag vilja säga.

Med en maskin är det lätt, du kan nog sälja det som massa/energived så det går ungefär jämt upp. Sen är det "bara" att elda upp riset.

@Mangan

Du som kikat på laserskanningen, hur många m3fub mellan tummen och pekfingret tror Du dessa 50 granar innehåller?
Det skulle ge trådskaparen en fingervisning om hur stor virkestraven skulle bli vid en avverkning samt hur många stuvar det motsvarar på en bil.

Användarvisningsbild

jannee skrev:TH ,tänk efter en gång till.
Du är säkert en vettig person.
Skulle Du som sommarstugeägare som endast sporadiskt besöker din sommarstuga ge dig på att fälla upparbeta och forsla bort virket och riset efter 50 mer eller mindre fullvuxna granar, dessutom göra det medans du har semester och bara kortvarigt besöker ditt sommarparadis, ja även om du haft motorsågskortet + alla behövliga sågverktyg - Allvarligt talat skulle du ge dig på detta ?.

Tänkte inte på det var så många granar 😮 Håller helt med dig, mitt förslag gällde om det bara var någon enstaka gran men med så många så är det nog bara ett proffs eller en maskin som gäller.

#844120Nja, det är en trärad bara. Tror inte skanningen blir tillförlitlig då. Tycker inte det ser ut som 50 träd på bilden, dock, och dessutom i varierande storlek.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844139Bör väl bli ca 150 timmer + massaved av på 50 träd
Ta dit en skördare som kan lägga riset i hög.
Blir en otrolig mängd ris, går knappt hantera manuellt.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).