Öppna kategorin

Säker skog

212 inlägg 64708 visningar 20 följer Svara, dela mm...  

Re: Säker skog

Krokmark  
#359255Alla har något att lära, vissa väldigt mycket medan andra kanske bara behöver finslipa några olater.

Kaststart är något som är mycket vanligt, vad jag sett...
Det är en mycket bra utbildning för de som inte sågat innan, mycket handlar om ergonomi, men viktigast givetvis, säkerheten.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#359256Lägg ner tråden.. %-( %-(

tallen100  
#359280Om dom inte tjänar pengar så vad är det som kostar så mycket..? Kom inte och säg att det är kursmaterial m.m.
för så många deltagare som det ryms på EN kurs skulle priset bara behöva vara en bråkdel.

En skogsentreprenör med en maskin för ca fem miljoner "tjänar" ca en tusenlapp i timmen, där pratar vi om helt andra omkostnader.

80-90  
anersimyra skrev:Lägg ner tråden.. %-( %-(

Instämmer !!!! Lägg ner :roll: :roll: :roll:

tallen100  
#359285Håll er i andra trådar om det inte intresserar er.

80-90  
tallen100 skrev:Håll er i andra trådar om det inte intresserar er.

Jag lovar !!! Sorry !!!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Säker skog

T Landström  
tallen100 skrev:Om dom inte tjänar pengar så vad är det som kostar så mycket..? Kom inte och säg att det är kursmaterial m.m.
för så många deltagare som det ryms på EN kurs skulle priset bara behöva vara en bråkdel.

En skogsentreprenör med en maskin för ca fem miljoner "tjänar" ca en tusenlapp i timmen, där pratar vi om helt andra omkostnader.

SS tar betalt för att tillverka kortet...
Om kursen kostar 3000 sek eller 10000 sek är upp till den som anordnar kursen det har inget med SS att göra!

alias  
Lars Björk skrev:
Mangan skrev:Vad ÄR Säker Skog för något?

Det är en bra fråga tycker jag!
Vad är Säker skog egentligen?

Har inte någon vidare koll på det men vad kom först? Säker skog eller AFS 2012:1 ?
Med tanke på den särställningen Säker skog har är det lätt att bli konspiratorisk.
Har Säker skog genom sin ställning gjort att Arbetsmiljöverket skapade 2012:1?
Det fanns även innan AFS 2012:1 ett kunskapskrav för användning av motorsåg.
Har Arbetsmiljöverket special anpassat AFS 2012:1 för Säker skog?
Frågorna blir lätt många!

Vänligen.

Lars

Kollar man på T Landströms länk tidigare i tråden så ser man ju att Säker Skog startade som ett projekt (är numera en ek.för.) och när då både representanter för AMV, SYN & NYN suttit med i den rådgivande gruppen från start - då är det väl inte så osannolikt att AMV:s AFS och Säker Skogs utbildning blir tämligen likriktade (inte tar man fram en utbildning som man vet att myndigheterna inte kommer att godkänna).

Vad man sen kan söka bidrag för eller inte har jag inte full koll på, men det skulle inte förvåna mig om detta ingick i Nokås eller Landsbygdsprogrammets pott för utbildningar el. dylikt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Lars Björk  
#359473Måste nog förtydliga.

Jag är inte ute efter att smutskasta någon.
Med den ställningen SS har måste de tåla att granskas!
Att jag och Tomas Gullberg inte tycker lika i allt gör inte att vi
inte skulle kunna svinga en bägare ihop och sannolikt ha trevligt.
Vi är vuxna människor och förutsätter att han anser det han med!

SS är en mycket god idé och fyller en viktig funktion.
Skogsarbete är tungt och stressas upp av lönsamhet. Inom ramen för säkerhets tänket
i skogsarbete finns där mycket mer att göra och hoppas SS är på samma spår.

Sedan har jag en stark känsla av att saker och ting inte helt har gjorts på rätt sätt.
Har sedan tidigare erfarenhet av EU stöd men behöver uppdatera mig för att
komma med mer konkreta frågeställningar.
Såg förresten att Svenska Säker Skog ekonomisk förening kom till redan 2010.

Någon som vet hur och om man kan bli medlem Svenska Säker Skog ekonomisk förening?

Får även ta och fundera på att starta en grupp, få igång ett projekt, blanda in lite myndigheter, få till en
lagstiftning enligt mina önskemål och sedan starta en verksamhet som tjänar pengar på den lagstiftningen!
Det är väl så det har gått till, och när man tänker på det är det helt galet!

Vänligen.

Lars

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#359494Snabbaste sättet att få besked är att polisanmäla när man misstänker oegentligheter.. :-BD

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:Snabbaste sättet att få besked är att polisanmäla när man misstänker oegentligheter.. :-BD

Om korruptionen utförs med finess så kan den alls icke förväxlas med simpel kriminalitet.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#359506Att tjänstemän på LRF, AMV, skogsbrukets yrkesnämd m.f.l skulle ingå i någon komplott med " beställd lagstiftning " är riktigt låååååååååååååååååååååååååångsökt.. :lol:

Användarvisningsbild

Lars Björk  
anersimyra skrev:Att tjänstemän på LRF, AMV, skogsbrukets yrkesnämd m.f.l skulle ingå i någon komplott med " beställd lagstiftning " är riktigt låååååååååååååååååååååååååångsökt.. :lol:
:!:

Må vara att det är långsökt men konstigare saker har hänt på denna planeten!
Komplott eller ej så är det på det viset det startade och sedan utvecklades.

Har inte hunnit läsa igenom allt ännu men bara den första raden gjorde att jag drog på smile bandet!
[url]Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar[/url]

TS
Användarvisningsbild

Peteflamingstar  
Lars Björk skrev:Såg förresten att Svenska Säker Skog ekonomisk förening kom till redan 2010.
Lars

Motorsågskörkortet som fenomen kom jag i kontakt med redan kring 2005, alltså långt innan det blev krav enligt Arbetsmiljöverket. Då var det Skogsstyrelsen som höll i de utbildningarna. Vet förresten en kille från Borlänge som på senare tid startat en egen utbildningsvariant som fått klartecken enligt AMV. Det faktum att Säker Skog lyckats bra i "sin" variant är väl bara att gratulera, de kom på en affärsidé som gick hem.

Lars Björk skrev:Någon som vet hur och om man kan bli medlem Svenska Säker Skog ekonomisk förening?

Förmodligen kan man inte bli medlem bara sådär, ekonomisk förening är väl i mångt och mycket att likna vid ett bolag. Tänker du wallraffa dem? :wink:

Användarvisningsbild

halvproffs  
#359620Ni får ursäkta men har på sin höjd skumläst denna tråd. Orkar inte riktigt med såna här trådar så det kanske blir repetition av tidigare saker? Minnet kanske sviker men år inte Säker Skog någonting som Skogsstyrelsen tog fram på 90-talet tillsammans med Husqvarna? Körde tävlingar(utbildningar) i olika moment vid Husqvarna säljställen. Dom som vann gick till Länsfinal och där vann övertecknad.
Och det var helt gratis!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).