Öppna kategorin
Hur mycket ska ni hugga i vinter???
fre 26 sep 2014, 18:13#291602Fortsätter där jag slutade i våras...ställa isär ett tallbestånd... Kanske skrapar ihop 80 kbm + lite gallring.
Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???
fre 26 sep 2014, 18:27#291605Är det timmerställing eller frötallställning du menar?
fre 26 sep 2014, 18:52#291610Vet inte vad man ska kalla det... Men kan nog säga att jag skapar en fröställning!
Farsan och en farbror högg bort all gran pga av röta för 10-15 år sedan och tänkte så om detta sätter fart på återväxten... Annars får man väl gå in och markbereda.
Farsan och en farbror högg bort all gran pga av röta för 10-15 år sedan och tänkte så om detta sätter fart på återväxten... Annars får man väl gå in och markbereda.
mån 29 sep 2014, 03:01#291861Efter en del funderande så blir det ett nappatag för veden och inget leveransvirke alls. Ska såga lite timmer själv. Hugga upp två nya stickvägar och pysslet med dem inför kommande år.. ja något sådant tänkte jag.
En halvbra plan beslutsamt genomförd idag är bättre än en perfekt imorgon.
mån 29 sep 2014, 11:24#291882Ligger lågt för tredje året i rad.
Efter stormarna Heidi och Ivar är det allt för mycket virkesköparnas marknad. Tycker mig också se av inläggen ovan att flera tänker i samma banor.
Har man så man klarar sig så tror jag det är klokt att vänta o endast ta det nödvändiga.
Känns fel att avverka skog till reapris.
Efter stormarna Heidi och Ivar är det allt för mycket virkesköparnas marknad. Tycker mig också se av inläggen ovan att flera tänker i samma banor.
Har man så man klarar sig så tror jag det är klokt att vänta o endast ta det nödvändiga.
Känns fel att avverka skog till reapris.
mån 29 sep 2014, 19:25#291934Det finns ju mycket att ställa med ändå som man inte skulle hunnit med om man tänkt sälja leveransvirke. Anpassning av det roligare slaget och ge sig på sådant som ändå borde göras men som prioriteras ner för att hugga virke till timmerbilen. Röja, titta ut nya vägar och hugga ved för en par år framöver. När det sedan är läge att hugga så har man det gjort redan och behöver inte blanda upp så man får ångest över allt man borde ha hunnit
Finns massor med roliga nyttiga saker som behöver göras på skogen, iaf hos mig.
Finns massor med roliga nyttiga saker som behöver göras på skogen, iaf hos mig. En halvbra plan beslutsamt genomförd idag är bättre än en perfekt imorgon.
Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???
mån 29 sep 2014, 20:42#291955
Ja det är sant. Hos oss var det ju barmark långt in i januari, då hann jag hugga årets ved. Gjorde en röjningsgallring i en avdelning, tog ner allt under 7 cm i brösthöjd och döda träd. Nu har jag börjat hugga leveransvirke i denna avcelning och ser att det går mycket fortare att gallra då man slipper allt smått, dött och sånt som skymmer sikt.
Men att hugga upp vägar i förväg tror jag inte på, det går ju fort att hugga vägarna och blir ju leveranskubiker snabbt när man tar ner allt. Synd bara att man kör vimek som inte behöver några breda vägar. Däremot kan du snitsla upp körstråk och röja bort riset i botten.
husqvarna_med_sthil skrev: Röja, titta ut nya vägar och hugga ved för en par år framöver. När det sedan är läge att hugga så har man det gjort redan och behöver inte blanda upp så man får ångest över allt man borde ha hunnit
Ja det är sant. Hos oss var det ju barmark långt in i januari, då hann jag hugga årets ved. Gjorde en röjningsgallring i en avdelning, tog ner allt under 7 cm i brösthöjd och döda träd. Nu har jag börjat hugga leveransvirke i denna avcelning och ser att det går mycket fortare att gallra då man slipper allt smått, dött och sånt som skymmer sikt.
Men att hugga upp vägar i förväg tror jag inte på, det går ju fort att hugga vägarna och blir ju leveranskubiker snabbt när man tar ner allt. Synd bara att man kör vimek som inte behöver några breda vägar. Däremot kan du snitsla upp körstråk och röja bort riset i botten.
mån 29 sep 2014, 20:59#291960Bör fixa till dikeslinjer inför en planerad rensning, bäst att gallra på samma gång. Runt 100 fub beroende på vinterns köregenskaper. Rätt blött och gillar inte bärgningar.
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
ons 15 okt 2014, 04:44#293889oas : Just när det gäller att röja innan så man har det bättre senare är verkligen värt jobbet. Gallringen i vintras blev långsam mycket pga av detta att det var ris, dött osv som jag tidvis ganska ofta var tvungen att jobba mig igenom. Har för mig att det var du om berättade att du gått igenom en avd med röjsåg först innan gallring och jag tänkte nog att det ska jag också göra i framtiden, värt tiden på alla sätt kan jag nog tänka mig.
Ja jag har faktiskt sett ut en av körvägarna. Det är en slänt och tanken var att kom jag bara upp i överkant kunde jag hålla spåret där sedan men detta går inte pga av en fåra surdrag, så jag måste förutom denna göra ytterligare en bortanför längs samma basväg.
I överkant här finns en del gran och en väldig massa grov al och jag tänkte faktiskt ta ut granen vid huggning något år senare men det gäller att hitta farbar väg först. Jaja, planering är roligt när tid finns .
Ja jag har faktiskt sett ut en av körvägarna. Det är en slänt och tanken var att kom jag bara upp i överkant kunde jag hålla spåret där sedan men detta går inte pga av en fåra surdrag, så jag måste förutom denna göra ytterligare en bortanför längs samma basväg.
I överkant här finns en del gran och en väldig massa grov al och jag tänkte faktiskt ta ut granen vid huggning något år senare men det gäller att hitta farbar väg först. Jaja, planering är roligt när tid finns .
En halvbra plan beslutsamt genomförd idag är bättre än en perfekt imorgon.
ons 15 okt 2014, 06:50#293892300-400fub ska gallra 10ha. Ska först förröja så vi får väl se vad som hinns med. (med maskin)
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).