Öppna kategorin

Säker skog

212 inlägg 64716 visningar 20 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Peteflamingstar  
röjar kalle skrev:Sån här verksamhet skall ligga på skogsbruksskolorna som har kompetens att utföra sån utbildning seriöst.Förr låg alltid såna här kurser i deras regi.Det var tammefan bättre förr så det så.

En lärare från skogsbruksskolan jag gick på startade upp egen kursverksamhet efter sin pension, så det så.

tallen100 skrev:Man kan ju tycka att det skulle ställas ruskigt höga krav på utbildarna, eftersom 30- 50 års erfarenhet av sågkörning inte duger för att få köra en såg längre. Men att "lära" andra är tydligen inte så noga :roll:

Den där kammen igen... Skogsstyrelsens tidigare utbildare på min hemort hade arbetat som huggare större delen av sitt liv, men det blir ju ett naturligt generationsskifte då de som arbetade manuellt håller på att gå i pension och kanske inte vill fortsätta jobba. De som ännu inte uppnått pensionsålder har väl svårt att få ihop 50 aktiva år som huggare...
Att döma av stubbar från vissa självverksamma man ser om dagarna är det tydligt att många år av huggning inte alltid räcker som kvalitetssäkring :wink:

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372302Man blir inte en säkrare huggare för att man gjort fel i 50 år. SJÄLVsäkrare kanske... ;)

Axl  
#372310Är inte gubbar över 70 starkt överepresenterade i olycksstatistiken?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372315Jo det är de.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372317Det brukar ju vara svårt att lära gamla hundar att sitta! :-D
/Niklas

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:Man blir inte en säkrare huggare för att man gjort fel i 50 år. SJÄLVsäkrare kanske... ;)

Nä det är då sant, och inte bara när det gäller hantering av motorsåg. Fördelen med att börja sent, som jag, är att man tvingas läsa på och lära sig av andra. Jag hade gärna gått en utbildning om det funnits när jag började, men nu läser jag själv i stället på alla de sidor som finns som ger bra råd och tips kring tekniker och arbetssätt. Något motorsågskörkort ser jag i och för sig inget behov av, men en mer generell vidareutbildning/korrigeringsträning för den självverksamme med många års erfarenhet skulle sitta bra. Kanske jag tolkar allt som skrivs fel, men "körkortsutbildningen" känns inte som något för mig med sitt fokus på "uppkörning".

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Niking skrev:Det brukar ju vara svårt att lära gamla hundar att sitta! :-D
/Niklas

Visst men när jag tog mitt körkort förra månaden var det 5 pensionärer och två yngre.
Två av de äldre hade jobbat på Domänverket som manuellhuggare och maskinförare och eftersom de gick in med ett öppet sinne lärde de sig att tillämpa arbetsmetoderna som kursledaren lärde ut.

En av deras intressanta kommentarer var att ''detta fick vi lära oss på skogsutbildningen på 70-talet'' så metoderna är nygamla men de behöver fräschas upp.

Sedan finns det dem som alltid vet allt och aldrig har något att lära sig och de är ofta i pensionsåldern.

tallen100  
Mangan skrev:Man blir inte en säkrare huggare för att man gjort fel i 50 år. SJÄLVsäkrare kanske... ;)

SUCK... Vem ska avgöra vad som är rätt och fel, hamnar trädet där det skall och inga skador inträffar så tycker jag det är rätt utfört. Var det inte du själv som frågade hur man tar ner ett spjälkat träd? Det är en sån sak som skulle varit med på en "bra" kurs,
det finns många metoder till olika situtioner, så stirra dej inte blind på en tvådagars kurs :roll:

röjar kalle  
Peteflamingstar skrev:
röjar kalle skrev:Sån här verksamhet skall ligga på skogsbruksskolorna som har kompetens att utföra sån utbildning seriöst.Förr låg alltid såna här kurser i deras regi.Det var tammefan bättre förr så det så.

En lärare från skogsbruksskolan jag gick på startade upp egen kursverksamhet efter sin pension, så det så.
Joho gubben är ju smart stå där med tummarna innanför västen och tjäna grova pengar :surp:
tallen100 skrev:Man kan ju tycka att det skulle ställas ruskigt höga krav på utbildarna, eftersom 30- 50 års erfarenhet av sågkörning inte duger för att få köra en såg längre. Men att "lära" andra är tydligen inte så noga :roll:

Den där kammen igen... Skogsstyrelsens tidigare utbildare på min hemort hade arbetat som huggare större delen av sitt liv, men det blir ju ett naturligt generationsskifte då de som arbetade manuellt håller på att gå i pension och kanske inte vill fortsätta jobba. De som ännu inte uppnått pensionsålder har väl svårt att få ihop 50 aktiva år som huggare...
Att döma av stubbar från vissa självverksamma man ser om dagarna är det tydligt att många år av huggning inte alltid räcker som kvalitetssäkring :wink:

röjar kalle  
/Niklas

Ungtuppar då springer runt och tror dom vet och kan allt. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Säker skog

röjar kalle skrev:
/Niklas

Ja, de gamla orkar ju varken springs eller vilja lära sig. Därav olycksstatistiken... ;-)
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 12 feb 2016, 09:40, redigerad totalt 1 gång.

Re: Sv: Säker skog

röjar kalle  
Niking skrev:
röjar kalle skrev:
/Niklas

Ja, de gamla orkar ju varken springs eller vilja lära sig. Därav olycksstatestiken... ;-)
/Niklas

Inte undra på vi är trötta vi har fullt upp att tukta massa ungtuppar. :wink:

Användarvisningsbild

#372366Det lär bli en övermäktig uppgift, din gamle gubbe. ;-)
/Niklas

tallen100  
#372372Tur att man haft gamla gubbar så man har fått lärt sej ett och annat :grin: , att dom råkar ut för mest olyckor TROR jag beror på den enkla anledningen att rörelseförmågan/reflexerna och hörseln blir sämre med åren.

röjar kalle  
Niking skrev:Det lär bli en övermäktig uppgift, din gamle gubbe. ;-)
/Niklas

Gammal tjurig och seg skall nog att hålla er under tukt och förmaning i många år till. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).