Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1951 inlägg 228099 visningar 63 följer Svara, dela mm...  

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#630702Jaså...hur kan du säga det?

Blev jag sjuk av att se min kusin dö i min famn?
Nej jag blev inte sjuk.
Däremot så blev jag stärkt i att försvara det som var och är mitt när man ville åtala mig.

Jag har varit med om mycket hemska saker, men inte fan ser jag det som att det är saker som tynat ner mig, tvärtom.
Det har stärkt mig till att fortsätta.

Så hade jag dött, så hade jag inte blivit stärkt.

Men det du mest troligt stör dig på att jag inte är en jante svensk...
Står inte med mössan i handen och ber....

Avslutat-02  
bork skrev:håller nog med vinterröjarn...
det är hysteri om corona,folk har ju närmast panik fast de är fullt friska
jag äter immunnedsättande medecin och kör taxi...får jag det så får jag det,kan inte låsa in mig för att jag "kanske" får det

Hade jag bott nära dig, så hade jag fortfarande gått och druckit kaffe med dig, även om du hade haft corona... så länge man varit välkommen.

Blivande snickare  
vinterrojarn skrev:Jaså...hur kan du säga det?

Nej jag blev inte sjuk.
Däremot så blev jag stärkt i att försvara det som var och är mitt när man ville åtala mig.

Jag har varit med om mycket hemska saker, men inte fan ser jag det som att det är saker som tynat ner mig, tvärtom.

Är du ensam i din värld?

Bara för att nånting stämmer in på dig är det inte fakta.
Senast redigerad av Blivande snickare tor 12 mar 2020, 09:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#630705Känslan jag har är att genomsnittspersonen inte är speciellt rädd för att själv bli smittad.

Det är mer det faktum att det är en pandemi där dödligheten kan vara uppemot 3% och då främst tidigare sjuka samt äldre som drabbas. Inget vaccin finns ännu.

Här finns nog en medmänsklighet i att som frisk inte hjälpa till att sprida en epidemi. Samhällsansvar kanske man kan kalla det.

Sedan har vi det ekonomiska och främst kanske världsekonomin som kan påverkas stort av pandemin.

Avslutat-02  
Blivande snickare skrev:
vinterrojarn skrev:Jaså...hur kan du säga det?

Nej jag blev inte sjuk.

Är du ensam i din värld?

Bara för att nånting stämmer in på dig är det inte fakta.

Näpp jag har mycket folk som tycker och känner lika, delar åsikter eller åtminstone liknade.

Har inget problem med att vara ensam.. varför skulle jag ha det? Snarare skönt ibland...

Nä men jag blir ett levande bevis på att min åsikt för mig och de som är runt omkring mig stämmer..

Läser du in allt som fakta, så blir livet väldigt konstigt.
Alla har åsikter och tankar/funderingar.
Att sedan diskutera om dem är att få en annan bild.

Att kräva att alla ska ha total fakta är att vilja sitta i ett rum med vetenskapsmän...inte vanliga människor med vanliga frågor och funderingar.
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 12 mar 2020, 10:04, redigerad totalt 1 gång.

Avslutat-02  
Fredrik Reuter skrev:Känslan jag har är att genomsnittspersonen inte är speciellt rädd för att själv bli smittad.

Det är mer det faktum att det är en pandemi där dödligheten kan vara uppemot 3% och då främst tidigare sjuka samt äldre som drabbas. Inget vaccin finns ännu.

Här finns nog en medmänsklighet i att som frisk inte hjälpa till att sprida en epidemi. Samhällsansvar kanske man kan kalla det.

Sedan har vi det ekonomiska och främst kanske världsekonomin som kan påverkas stort av pandemin.

Det har ju redan hänt en hel del där...
Ska bli spännande att se fortsättningen..

Användarvisningsbild

rokon  
Fredrik Reuter skrev:Känslan jag har är att genomsnittspersonen inte är speciellt rädd för att själv bli smittad.

Ja jag hänför mig ej till en genomsnittlig person, utan inom den riskgrupp jag befinner mig så ser jag mig nära nog tillhöra dem som har närmare 100% risk för att dö om jag smittas, normalt sett och om inte vården kollapsar så hade den risken varit ca 11- 20 %

Så det finns mer än ett skäl till att jag tidigt satte mig in i denna fråga och startade denna tråd, och likt en svamp sugit in så mycket information jag kunnat, och inte endast vad som kommunicerats till oss som svenska medborgare.

Jag är själv inte orolig, då jag har kunskap och är förberedd, och för min del gäller att ej smittas.
Egen vald isolering är det som gäller för mig, vilket jag ej ser som någon större uppoffring. Jag kommer även ibland besöka affär, och vet hur jag skall skydda mig då. Men det mesta har jag hemma.

Vedbacken väntar snart, började i går att skotta av 80 cm snö från långveden av björk, täckt med billig presenning, så inte behöver jag ha det tråkigt.

TS

stektlök  
#630721Jag känner av ........ svaret finns i rebusen!

Avslutat-01  
vinterrojarn skrev:
jag äter immunnedsättande medecin och kör taxi...får jag det så får jag det,kan inte låsa in mig för att jag "kanske" får det

Hade jag bott nära dig, så hade jag fortfarande gått och druckit kaffe med dig, även om du hade haft corona... så länge man varit välkommen.

är du i trakterna runt Lesjöfors i Värmland nån gång så är du varmt välkommen

Avslutat-02  
bork skrev:
vinterrojarn skrev:

är du i trakterna runt Lesjöfors i Värmland nån gång så är du varmt välkommen

Tackar och det är du med om du är upp till Hälsingland, Orbaden någon gång.. :-bd

Användarvisningsbild

Kse  
#630741Ponsse skickar ut följande meddelande till sina kunder:

VIKTIGT! På grund av rådande Corona-situation ställs Ponsses Road Show in med omedelbar verkan tills vidare.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#630746Nu stänger Danmark alla skolor och Norge och Finland kan komma att följa efter.
Finlands utrikesministerie avråder från och med nu alla Finländare från att resa.

Frågan är om det kommer skolstängningar i Sverige under dagen också?

Det går fort just nu...

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#630747Förutom att tvätta händerna är rekommendationen att inte ha sina händer någonstans i ansiktet och speciellt inte i ögon, näsa eller mun.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#630750Spanien meddelar just nu att dödstalen efter coronaviruset nu är 84. Igår var det runt 40...

AKKAMAAN  
#630769Att raljera om att man inte är rädd för corona-viruset och att man minsann kommer på "kaffe med d(r)opp" om en kompis sitter hemma och är smittad, tyder på att man anser sig vara "Stålmannen" och dessutom inte bryr sig om att andra i omgivningen inte är stålmannen. De som negligerar allvaret i detta har definitivt inte fattat galoppen. Det handlar inte om att man själv kan överleva viruset, utan det handlar om huruvida de människor som man överför viruset till kan överleva. Och är man säker på att alla i sin egen omgivning kan överleva smittan så kan man inte vara säker på att de människor som finns i andras omgivning klarar detta. Själv är jag 67 år och anser mig ganska motståndskraftig, och har aldrig drabbats av de omfattande flunsor som funnits genom åren. Skulle kanske ha "99%" chans att överleva en corona attack idag. Men om 4-6 månader så är chansen till överlevnad reducerad till kanske "97%" Men det gör ju inte min fru till "stålkvinnan" med sina 30%-lungor och syrgas användning. Om hon blir smittad och sjuk idag så kanske hon har en 100% chans att få vård och kanske "50%" chans att överleva. Men om hon får sjukdomen om 4-6 månader när sjukhusen är sprängfyllda och alla tillgängliga respiratorer är upptagna, då är det bäst att ha en "urna" tillgänglig.
Ni som funderar på "kafferep" hos sjuka kompisar kanske skall ta er en ny fundering om vad detta egentligen handlar om.

Sen verkar det som att många "risk-kalkylerar" med dödsrisk-procenten ungeför som de som gör en omkörning i en kurva som inte har fri sikt. Dessa procent-tal betyder "nada" när döden går runt och knackar på dörren. "Öppna inte!"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).