Öppna kategorin

Säker skog

212 inlägg 64719 visningar 20 följer Svara, dela mm...  

Re: Säker skog

röjar kalle  
#371363Säkerskog =)) =)) =))

tallen100  
#371375:)) :)) :)) :)) :)) :))

åberg  
T Landström skrev:Antar att det är någon högt uppsatt inom Säker Skog som får sig en skrapa...
Men jag får inte ihop det tillsamman med att tjäna pengar på kurser...så det kanske är en arrangör av någon kurs...

EU-bidraget får dom väl inte längre...? Men SS startades med hjälp av EU-bidrag...

Användaren stihl261c verkar inte kunna se skillnad mellan Säker Skog och fristående utbildare i olika former. Det leder till att stihl261c lastar Säker Skog för eventuella brister hos vem som helst som håller i en kurs.

Om det funnes nåt påtagligt till grund för beskyllningarna gissar jag att det skulle komma fram i ljuset här men eftersom det inte sker blir slutsatsen tills vidare att det är tomt prat.

bjed0001  
stihl261c skrev:Säker Skog har en del och har haft en del tvivelaktiga instruktörer med bristande kvalitet och säkerhet (har själv gått en cirkel med en sån instruktör). När Säker Skogs verksamhetsledare får kritik om detta så var svaret " vi har inget mandat att göra något åt detta". Alltså verkar dem inte vara intresserade av utbildningar som håller en bra kvalitet.

Fast är det inte därför man byggt upp konceptet runt examinering? Examineringen ska väl garantera tillräcklig kunskap utan att stänga ute självlärda eller studiecirklar etc. Att det sen finns någon dålig instruktörer är olyckligt men betyder inte att utbildningskonceptet som helhet är dåligt

stihl261c skrev:Säker Skog har inte uppnått målet minskade olyckor och dödsfall, enligt mig är säker Skog konstgjord andning där styrelsen enbart tjänar pengar på andras bekostnad.

Vore lite intressant att få se en källa på det. Allt talar väl snarare för att utbildningen tvärt om borde minska olyckor och dödsfall. I alla fall om man kan dra paralleller till trafiksäkerhet

tallen100  
bjed0001 skrev:Vore lite intressant att få se en källa på det. Allt talar väl snarare för att utbildningen tvärt om borde minska olyckor och dödsfall. I alla fall om man kan dra paralleller till trafiksäkerhet

Det kanske den gör om deltagaren aldrig har sett en motorsåg förr, men tveksamt ändå :mrgreen:

Säker skog

bjed0001  
tallen100 skrev:Det kanske den gör om deltagaren aldrig har sett en motorsåg förr, men tveksamt ändå :mrgreen:

Tänker att det borde bli lite som med moped kort. Man höjer man lägsta nivå något bland mopedister men främst minskar man exponeringen. Det är jobbigt att ta ett kort så betydligt färre ungar skaffar moped

Kanske inte lika tydligt på motorsåg, men eventuellt nått liknande, höjer lägsta nivån och minskar exponering

Alternativet att det ska fler olyckor till följd av säkerhetsutbildning vilket känns lite långsökt

jannee  
#372199Bara vänta och se. Snart kan du inte ens köpa en motorsåg/röjsåg utan att visa upp giltigt kort, dessutom måste detta kort förnyas vart 5:e år. :mrgreen:
Blir troligtvis samma typ av kontroll som när du köper en ny tv. :grin:

Användarvisningsbild

JörgenO  
jannee skrev:Bara vänta och se. Snart kan du inte ens köpa en motorsåg/röjsåg utan att visa upp giltigt kort, dessutom måste detta kort förnyas vart 5:e år. :mrgreen:

Lite offtopic, men vad kontrolleras när man köper ny TV (har inte köpt en på 15år)?

tallen100  
#372210Att du kan hantera Tv:n på ett säkert sätt, typ så du inte tappar den på tån och får en blå nagel :mrgreen:

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
JörgenO skrev:
jannee skrev:Bara vänta och se. Snart kan du inte ens köpa en motorsåg/röjsåg utan att visa upp giltigt kort, dessutom måste detta kort förnyas vart 5:e år. :mrgreen:

Lite offtopic, men vad kontrolleras när man köper ny TV (har inte köpt en på 15år)?

Ingenting. Men en licenskontroll hade inte skadat. :wink:

jannee  
#372214När du köper en ny tv har försäljaren SKYLDIGHET att rapportera detta till radio och tv tjänst, m.a.o. kommer du inte undan tv-licensen.
Vår son köpte egen ny tv för 10 år sedan (bodde hemma), ändå kom det krav från radiotjänst att även han skulle betala tv licens.
Har inte alls med Säker Skog, men myndigheterna vill ha 100% koll på allt och alla - och har nog även detta.

isteskog  
#372221För min del var Säker Skog-utbildningen (AB kort för motorsåg) en uppfräschning av kunskaper och en del nya tips som jag har nytta av i det dagliga arbetet. Har huggit manuellt sen -77 och inbillar mig inte att jag någonsin kommer att bli fullärd. Nya kunskaper är aldrig tunga att bära.
Vi hade en väldigt bra instruktör på vår utbildning. Ni som har haft otur att få någon "okunnig" instruktör tycker jag synd om, men dra inte hela Säker Skogkonceptet i smutsen för det! :???:

Användarvisningsbild

stihl261c  
#372249Det handlar inte om att dra säker skog i smutsen dock ska dem tar sitt ansvar när det uppstår problem! Det är trots allt deras koncept som används och deras examinatorer. Säker Skog och deras styrelse är inte heller vattentät, olycksstatistiken talar sitt, ingen minskning av dödsolyckor och olyckor. Om visteskog hade läst alla ilägg och fattat dess mening hade han inte behövt ställa frågor!

tallen100  
#372274Man kan ju tycka att det skulle ställas ruskigt höga krav på utbildarna, eftersom 30- 50 års erfarenhet av sågkörning inte duger för att få köra en såg längre. Men att "lära" andra är tydligen inte så noga :roll:

röjar kalle  
#372287Jomen så fort det man ser att det går att tjäna pengar på sån här verksamhet.Så får man in oseriös folk och så blir det skit av det.Sån här verksamhet skall ligga på skogsbruksskolorna som har kompetens att utföra sån utbildning seriöst.Förr låg alltid såna här kurser i deras regi.Det var tammefan bättre förr så det så.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).