Öppna kategorin

Närkontakt med björn

21 inlägg 2070 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Närkontakt med björn

dotcom  
#91209610-talet ggr. 3 i bilen övriga i skogen, ibland sett, ibland hört. Visslingen , en annan gång hur den tev upp o h kastade en stubbe ut i en myr, antagligen irriterad på min Motorsåg. Kollegan som upptäckte det efter helgen. En gång hur den snabbt lämnade sin utsiktsplats på en kulle ute på hygget jag skulle plantinventera osv.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#912100sett 2 ggr, en gång med hund utan koppel... varken hund eller björn märkte något, det va bara jag som märkte björn som tur va :)

den andra gången klättrade björnen upp i ett träd och jaga en katt, när den kommit bra högt upp, 10-12 meter kände sig katten lite trängd och började jabba på björnens nos me tassen, varpå björnen vände nedåt igen :D

Användarvisningsbild

Elis76  
#912105En släkting till mig var ute och promenerade med sin hund efter en skogsväg i Tornedalen när hunden började dra hårt i linan vilket den aldrig gjorde. När han vände sig om såg han en björn som lufsade efter dem på skogsvägen.

Han släppte hunden som stack iväg som ett spjut och själv började han springa allt vad han orkade.

När han vände sig om efter ett tag var björnen borta.

- Ja vad skall man göra sa han när jag frågade hur rädd han blev.

TS

Mikko  
#912125Här är en rolig gubbe som beskriver ett björnmöte 😁

Användarvisningsbild

kajsa123  
#912205Japan är väl drygt 80 % av Sveriges yta och har ca 54.000 björnar ( 3 dubblats sedan 2012) mot Sveriges ca 2.500 . Japans befolkning är 11-12 ggr större än Sveriges typ 122 miljoner mot Sveriges 10,6 miljoner. Inte konstigt det sker björnattacker i Japan utifrån den informationen. De har låtit björnstammen växa sig alldeles för stor, det vore som Sverige hade långt över 60.000 björnar i landet istället för 2.500.

Mikko  
#912221Ja Sverige har nog en ganska bra kontroll på björnstammen genom spillningsinventering var 5e år och sen bestäms licensjaktenefter den.
Björnen gör nog nytta för skogsägaren också genom att ta en hel del älg.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).