Öppna kategorin

Hö tråden, tillverkning och försäljning.

776 inlägg 136187 visningar 32 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

svampbob  
D Brown skrev:
svampbob skrev:Höpressar görs inte nya så bäst att samla på sig när chansen ges./quote]

Det är klart att det görs nya höpressar men just löspressar är det nog sämre med.

Läste för några år sedan att sett till den mängd småbalar som pressas så vore en nyförsäljning årligen av 70-80 pressar rimlig, istället såldes det färre än 15......nu kanske färre än 10.
Beståndet blir mer och mer till skrot.
Claas Markant 650 vore fint att köra lite hobbyhö med men de tror jag inte ens importeras till Europa.
De som säljs här är nog mest (eller endast?) amerikanska MF/Hesston 1800.

Ja jag har sökt någon gång och inte hittat några nya löspressar. Alternativt verkar vara att hålla liv i de gamla eller gå över till hårdpressat.

Rundbalar gav jag upp med för fem år sedan.

alias  
svampbob skrev:
D Brown skrev:
svampbob skrev:Höpressar görs inte nya så bäst att samla på sig när chansen ges./quote]

Det är klart att det görs nya höpressar men just löspressar är det nog sämre med.

Läste för några år sedan att sett till den mängd småbalar som pressas så vore en nyförsäljning årligen av 70-80 pressar rimlig, istället såldes det färre än 15......nu kanske färre än 10.
Beståndet blir mer och mer till skrot.
Claas Markant 650 vore fint att köra lite hobbyhö med men de tror jag inte ens importeras till Europa.
De som säljs här är nog mest (eller endast?) amerikanska MF/Hesston 1800.

Ja jag har sökt någon gång och inte hittat några nya löspressar. Alternativt verkar vara att hålla liv i de gamla eller gå över till hårdpressat.

Rundbalar gav jag upp med för fem år sedan.

Vad är fördelen med löspressade småbalar jämfört med hårdpressade?

Visst funkar väl även hårdpressat att skulltorka?

MVH
Alias

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#889567Hårdpressade balar kräver stapling vid torkning även om de pressas förhållandevis löst. Löspressade balar formar sig mycket lättare och går att hantera med hiss upp på tork med mindre handarbete.

alias  
busholle skrev:Hårdpressade balar kräver stapling vid torkning även om de pressas förhållandevis löst. Löspressade balar formar sig mycket lättare och går att hantera med hiss upp på tork med mindre handarbete.

Är staplingsbehovet vid skulltorkning av hårdpressade balar för att tvinga luftflödet genom balarna istället för den enklare vägen runt dem?

MVH
Alias

#889593Precis så, utan stapling så smiter bara luften.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
alias skrev:Visst funkar väl även hårdpressat att skulltorka?

Jag skulltorkar hårdpressat men gör dem förhållandevis lösa, snittar 10 kg med spridning 8-12.

Första dagen med kanske bara två lager på torken så är det ju noga med stapling och förskjutna lager, sedan följande dagar så tycker jag att det spelar mindre roll ju högre staplat det blir.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
svampbob skrev:Ja jag har sökt någon gång och inte hittat några nya löspressar. Alternativt verkar vara att hålla liv i de gamla eller gå över till hårdpressat.

Nej nya löspressar har jag inte sett. De flesta hårdpressar som säljs är byggda ungefär som en rundbalspress så man gränslar strängen. Detta kräver ju en traktorstorlek som de flesta småbalspressare inte har.

Men det går ju även att göra rätt lösa "hårdpressade" balar, jag hade några under åtta kilo i år och de har alla hållit ihop bra.

Användarvisningsbild

svampbob  
busholle skrev:Precis så, utan stapling så smiter bara luften.

Ja jag minns från när jag var liten att jag alltid fick kritik för att jag inte hade trampat och packat tillräckligt bra mot väggarna så nu är det min tur att banna kommande generationer 😉 i

Användarvisningsbild

Elis76  
svampbob skrev:Ja jag minns från när jag var liten att jag alltid fick kritik för att jag inte hade trampat och packat tillräckligt bra mot väggarna så nu är det min tur att banna kommande generationer 😉 i

Jodå, det minns jag mycket väl att höet skulle trampas ordentligt i höladorna.

Dessutom kastade man in grovsalt mellan hövarven.

Någon som kommer ihåg anledningen till saltandet - jag kommer inte riktigt ihåg anledningen.

#889809Fuska med utbredning på tork gör man bara en gång. I bästa fall har man ett mögelbo i värsta fall har man varmgång och en nedbrunnen ladugård.

Vi körde bara löshö när jag var liten men även det skulle bredas och tillses att det låg vettigt på torken. Hissat hö krävde mer jobb på torken än det som körts upp med hökanon eller elevator.

Salt användes för att dra till sig fukt ungefär som torrbollar man kan köpa numera. Vårt första hö gick alltid in på torken men senare på säsongen så fyllde vi även logen som inte hade tork och då skulle det saltas.

Användarvisningsbild

molnia  
#889822Vi har inte någon häst kvar sen förra sommaren så nu har vi inte behov av balgripen längre. Tänker sälja den. Har visat i haveritråden hur den såg ut när vi fick ta över den. En ålö flexigrip med trimafäste
Se länk---》
molnia - Bilder på haveri.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).